Gå til innhold

Forstuing av ankel

Anbefalte innlegg

Gjest savner å trene

Glemte å be om legesvar første gang så jeg prøver igjen: For ca 2 uker siden var jeg på orienteringsløp. Plutselig tråkket jeg over på venstre ankel. Jeg hørte at det smalt i foten og kjente med en gang at det hadde skjedd noe. Siden jeg var alene midt i ”skauen” så måtte jeg komme meg til mål. Så jeg klarte på et vis å trå på foten tilbake til mål, men det var ikke noe særlig godt å gå på den. Men jeg klarte det jo når jeg hadde foten i en spesiel vinkel – trådde helt på yttersiden av foten. Da jeg hadde fått slappet av litt så klarte jeg ikke å trå på den mer. Jeg hadde ikke is – men reiste på legevakta – så etter ca 2 timer fikk jeg kjølt den ganske bra. Legen sendte meg til røngten – selv om jeg ikke trodde det var noe brudd. (Jeg ville vel heller blitt sendt til Mr – men sa ikke no om det). Det var ikke brudd og da var det bare å reise hjem uten å ha fått noe mer undersøkelse eller svar. Har ikke vært hos legen etterpå. Jeg var hjemme fra jobb dagen etterpå, iste ned ankelen og brukte støttebandasje. Gikk så på jobb på krykker. Etter noen dager klarte jeg å gå med EN krykke og så uten. Men jeg halter ennå – og jeg kjenner at det går sent fremover nå. Det er som om noe ikke er i orden bak ”oglå” altså beinet som stikker ut på utsia av ankelen og bakover. Siden det smalt så kan det vel være tegn på at et leddbånd er skadet eller røket? Er ikke dette noe ”man gjør noe med”? Bør jeg ta kontakt med lege – eller kanskje en fysioterapaut? Hvis jeg bestiller time hos en lege – kan hun finne ut/gjøre noe eller vil hun bare si at jeg skal vente? Det er litt styr å komme seg til fastlegen osv – så jeg vil liksom ha noe svar dersom jeg går dit. Jeg er klar over at forstuinger kan ta lang tid – men jeg er redd for at det kanskje er noe som burde vært oppdaget som skal behandles på ett eller annet vis? Og selvfølgelig en forklaring på hva som har skjedd inni foten – ER det røket et leddbånd eller ikke? Og hva hvis noe er røket – gror det så isammen av seg selv? Jeg lurer også på om jeg kan trene noe selv om det gjør litt vondt? Jeg sykler forsiktig til togstasjon hver dag – kjenner litt når jeg sykler så jeg trør mest med den høyre foten. Har en elipsemaskin hjemme – kan jeg begynne å bruke denne? Bør det være smertefritt? Er det noe annet jeg kan gjøre – bør jeg for eksempel begynne med balanseøvelser?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314152-forstuing-av-ankel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Dette har nok vært mer enn "et lite " overtråkk. Smerter som vedvarer, hevelse og vondt for å belaste tyder på en avrivning av senefibre på utsiden av ankelen. Denne såkalte seneviften som stabiliserer ankelleddet består egentlig av 3 deler. Det er svært sjelden at avrivningen er total og vanligvis gror det som er igjen av senene sammen i løpet av 4-5 uker. Ankelen kan bli like stabil og sterk som tidligere. Sjangsene for det øker når du er systematisk i opptreningen. Stikkordet er at all trening som ikke fremprovoserer smerter er bra. Som jeg har nevnt ,går det 4-5 uker før du kan belaste med sidebevegelser. Føler du avlastning ved å bruke støtte-bandasje, gjør det.

Sykkel med lette tråkk og gange rett frem på godt underlag er bra. Etter 5 uker er det slettes ingen dårlig ide å starte opptrening hos en fysioterapeut. Etter hvert blir trening på balansepute viktig. Dette bedrer ikke bare balansen men er gunstig både for bevegelighet og styrke.

Skulle du være så uheldig at ankelen ikke virker stabil etter noen måneder, kan det være aktuelt å vurdere en operativ behandling som styrker seneviften. Som du sikkert forstår er det vanskelig å vurdere dette før virkningen av optimal opptrening er fullført.

Lykke til !!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314152-forstuing-av-ankel/#findComment-2565899
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...