Gå til innhold

Antidepressiva når kjent årsak til depresjon?

Anbefalte innlegg

Onsdag1365380628

Jeg har en i en periode på etpar måneder vært deprimert. Jeg tar lett til tårene og jeg kjenner meg slapp og energiløs. Årsaken til dette er åpenbar, jeg har vært igjennom forandringer i min livssituasjon og strever med å tilpasse meg nye ting. Jeg har også uavklarte ting i forbindelse med jobbsituasjon som jeg føler drar med seg mye av min energi.

Nå lurer jeg på om antidepressiva vil hjelpe. Jeg har prøvd andre tiltak som positiv tenking og forandring i hverdagen som kan bidra til mer energi, og det har hjulpet til en viss grad. Når de negative tankene dukker opp kommer de som "kastet" på meg og jeg greier ikke styre unna. Jeg føler alt blir håpløst. Dette varer kanskje etpar timer, og jeg føler meg oftest bedre etter etpar timer.

Vil eventuell antidepressiva hjelpe meg til å fungere i hverdagen?

Eller blir det mer som en "smertelindring"? Jeg tror jo selv at når livet mitt blir mer stabilt å ting kommer på plass vil dette gå over. Men ting tar tid og løser seg jo ikke over natten.

Noen som har synspunkter?

Fortsetter under...

Jeg er plaget med depresjoner hvor årsaken er kjent. Antidepressiva har ikke vært noe tema, for både jeg og legen min synes det er viktigere å jobbe med hvordan jeg takler ulike følelser og situasjoner. Og å bygge opp selvfølelsen min. Kan man klare seg uten medisiner så er det helt klart det beste.

Har ikke startet behandling enda, men har vært på en konsultasjon hvor det ble snakket veldig mye om kognitiv terapi. Kanskje det kunne vært noe for deg også?

Jeg ville ha drøftet det med fastlegen. Dessverre løser ingenting seg over natten med medisiner heller. Det tar ofte tid og prøving/feiling før en finner et medikament og en dose som hjelper. Kanskje kunne du fått deg noen støttesamtaler hos en (privat) psykolog i stedet? Det kan ofte hjelpe bare å få sett ting fra litt nye vinkler.

Hva med avspenning/meditasjon? Kunne det vært noe? Fysisk aktivitet er generelt bra for psyken, og selv om det er tungt å komme i gang, vil det gi mer energi over tid.

Onsdag1365380628

Jeg er plaget med depresjoner hvor årsaken er kjent. Antidepressiva har ikke vært noe tema, for både jeg og legen min synes det er viktigere å jobbe med hvordan jeg takler ulike følelser og situasjoner. Og å bygge opp selvfølelsen min. Kan man klare seg uten medisiner så er det helt klart det beste.

Har ikke startet behandling enda, men har vært på en konsultasjon hvor det ble snakket veldig mye om kognitiv terapi. Kanskje det kunne vært noe for deg også?

Jeg er godt kjent med kognetiv terapi og hvis man ikke er altfor deprimert er det en bra behandlingsmetode. Den går ut på å snu tankemønstret og ikke la de negative tankene ta overhånd. Og har man først "lært" seg teknikken kan kognetiv terapi brukes til flere ting.

Når man er deprimert synker nivået av et hormon i hjernen og dette gir seg utslag i det som vi kaller depresjon. Dette kan jo være forklaringen på at mange ikke kan forklare hvorfor de er deprimerte, allt er bare svart og mørkt og man aner ikke hva det egentlig bunner i. Når man da tilfører dette hormonmet i pilleform blir man bedre og depresjonen forsvinner kanskje helt.

I mitt tilfelle vet jeg jo hva som utløser depresjpnen og det gjør meg usikker på om antidepressiva vil ha effekt. På en enkel måte kan man jo si at dersom tilstanden rundt meg hadde endret seg hadde jeg blitt frisk...nå skjer jo ikke det, det er ting som må komme på plass av seg selv og tar tid. Jeg kan jo bruke kognetiv tenkning og snu om noen av mine negative tanker, men det gjør jo ikke noe med situasjonen.

Vanskelig dette, må kanskje ta det opp med legen.

Gjest bareentanke

Jeg er godt kjent med kognetiv terapi og hvis man ikke er altfor deprimert er det en bra behandlingsmetode. Den går ut på å snu tankemønstret og ikke la de negative tankene ta overhånd. Og har man først "lært" seg teknikken kan kognetiv terapi brukes til flere ting.

Når man er deprimert synker nivået av et hormon i hjernen og dette gir seg utslag i det som vi kaller depresjon. Dette kan jo være forklaringen på at mange ikke kan forklare hvorfor de er deprimerte, allt er bare svart og mørkt og man aner ikke hva det egentlig bunner i. Når man da tilfører dette hormonmet i pilleform blir man bedre og depresjonen forsvinner kanskje helt.

I mitt tilfelle vet jeg jo hva som utløser depresjpnen og det gjør meg usikker på om antidepressiva vil ha effekt. På en enkel måte kan man jo si at dersom tilstanden rundt meg hadde endret seg hadde jeg blitt frisk...nå skjer jo ikke det, det er ting som må komme på plass av seg selv og tar tid. Jeg kan jo bruke kognetiv tenkning og snu om noen av mine negative tanker, men det gjør jo ikke noe med situasjonen.

At serotonin nivået i hjernen synker ved depresjon er ikke påvist i noen tilfeller av depresjon.

Men når depresjonen er forårsaket av en hendelse eller livssituasjon.. er det riktig at det kalles depresjon da? Er usikker på om antidepressiva vil virke da ja, spesielt når man vet at depresjonen går over når ting blir mer "på stell". Det er ikke mer riktig å kalle det f.eks en depressiv episode, en krise, sorg...?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...