Gå til innhold

Psykiske lidelser og gråsoner

Anbefalte innlegg

Jeg er så dritlei av livet mitt. Jeg er for frisk til å være syk, men langt ifra frisk nok til å være normal.

Jeg takler ikke livet. Jeg kan jobbe, jeg kan studere, men det er alt.

Hva er vitsen egentlig? Jeg ser for meg arbeidslivet med de samme rutinene jeg har nå, bare med bedre lønn. Jeg brenner ikke for noe som helst, men er ikke deprimert. Jeg er bare et blankt ark.

Jeg har ikke maktet å gjøre det helt store med livet mitt, og vet ikke i hele tatt hva jeg vil fremover.

Det er ingenting galt med meg, men likevel har jeg greid å skakkjøre livet mitt totalt.

Jeg er i en gråsone, og ser ingen ende på den.

Er det noen alternativ hjelp å få for de som ikke er psykisk syke, men ikke friske? Enda en psykolog vil ikke hjelpe meg noe særlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314297-psykiske-lidelser-og-gr%C3%A5soner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bareentanke

Du kan så mye mer enn du aner. Utvid horisonten litt. Som SMIR foreslår backpackin i Asia. Det er ikke nødvendigvis det riktige for deg, men jeg tror virkelig du trenger å erfare noe annet enn daglig rutiner som ikke gir deg noe. De fleste av oss trenger det og vokser enormt på det.

Det finnes et uttall hjelpeorganisasjoner som trenger frivillig innsats, kunne det være noe?

Ta deg en tur langt inn i fjellheimen og nyt naturen, bare vær deg selv i ett med det du er en del av.

Jeg vet ikke hva som er deg, kanskje er ikke det så viktig å vite heller. Men gjør noe annerledes er mitt råd!

Gjest bareentanke

=)

Hvis det virkelig ikke er psykdom som er problemet så syns jeg det høres fornuftig ut å gjøre noe slikt... noe sprøtt og eventyrlystent...

Kanskje problemet til Dmitri rett og slett er tapt ungdomstid? Og da er det slikt ypperlig.

Jeg er helt enig med deg :) Flere av oss skulle hoppet ut i ting, leke, søke, finne. Oppdage nye ting rundt oss og i oss :)

=)

Hvis det virkelig ikke er psykdom som er problemet så syns jeg det høres fornuftig ut å gjøre noe slikt... noe sprøtt og eventyrlystent...

Kanskje problemet til Dmitri rett og slett er tapt ungdomstid? Og da er det slikt ypperlig.

Det siste avsnittet ditt var et ganske bra treff på hvordan jeg føler det. Ikke verst gjettet. :-)

Annonse

Du kan så mye mer enn du aner. Utvid horisonten litt. Som SMIR foreslår backpackin i Asia. Det er ikke nødvendigvis det riktige for deg, men jeg tror virkelig du trenger å erfare noe annet enn daglig rutiner som ikke gir deg noe. De fleste av oss trenger det og vokser enormt på det.

Det finnes et uttall hjelpeorganisasjoner som trenger frivillig innsats, kunne det være noe?

Ta deg en tur langt inn i fjellheimen og nyt naturen, bare vær deg selv i ett med det du er en del av.

Jeg vet ikke hva som er deg, kanskje er ikke det så viktig å vite heller. Men gjør noe annerledes er mitt råd!

Vegrer mefg for å rive opp det lille jeg har her i Oslo. Men hvorfor ikke. Det er så lite etter så mange år. Samtidig lurer jeg på om svarene virkelig finnes en annen plass. Burde egentlig være i stand til å finne lykke her. Fortsetter jeg sånn som nå så vil jeg etterhvert få en utdannelse, og en jobb med midels inntekt. Ikke noe å skryte av, ikke noe å kimse av. Ha en leilighet som er delvis nedbetalt, men ikke noe fantastisk, men slett ikke verst. Leve alene, ikke ha det jævlig, men langt fra lykkelig.

Hvorfor nøler jeg, burde egentlig stikke fra alt. Middelmådighet er kongeveien til depresjon!

Gjest bareentanke

Vegrer mefg for å rive opp det lille jeg har her i Oslo. Men hvorfor ikke. Det er så lite etter så mange år. Samtidig lurer jeg på om svarene virkelig finnes en annen plass. Burde egentlig være i stand til å finne lykke her. Fortsetter jeg sånn som nå så vil jeg etterhvert få en utdannelse, og en jobb med midels inntekt. Ikke noe å skryte av, ikke noe å kimse av. Ha en leilighet som er delvis nedbetalt, men ikke noe fantastisk, men slett ikke verst. Leve alene, ikke ha det jævlig, men langt fra lykkelig.

Hvorfor nøler jeg, burde egentlig stikke fra alt. Middelmådighet er kongeveien til depresjon!

Du sier du burde være i stand til å finne lykke der, men du har jo ikke gjort det til nå.

Jeg tror at du vil kunne oppleve lykke i en leilighet med en grei jobb en dag - men ikke nå. Du trenger noe annerledes, noe nytt - du trenger rett og slett å kjenne lykkefølelsen! Har du kjent den, vet du hva som skapte den og den vil åpne uante dører for deg.

Du har ingenting å tape, men alt å vinne ;)

''Jeg kan jobbe, jeg kan studere, men det er alt.''

Det er et svært godt utgangspunkt, for da er du i stand til å forsørge deg sjøl, da har du noe å leve av.

Neste trinn blir å finne noe å leve for!

Joda, så var det den lille greia da, finne noe å leve for. ;-)

Jeg ville tro at en finner det før man begynner på studier og jobb og hva det nå enn skulle være. Men nå er jeg genuint forvirra, så jeg skal ikke være for bastant.

Annonse

Gjest bareentanke

Hehe. Psykologen hans sa han skulle utfordre seg med salsa. =)

Det er jo noe av det samme...

Hehehe ja den psykologen var helt klart inne på noe. Salsa er grensesprengende greier for de som ikke har utøvd det før. Det ville nok blitt både utfoldelse, lek og mye latter. Og ingenting gjør oss mer godt enn de tingene ;) Jeg tror han skal ta vedkommende på ordet :)

http://no.wikipedia.org/wiki/Maslows_behovspyramide

Ser du, du har klart 2 nivåer... vi oppfordrer deg til å bruteforce dritten opp til topps. =D

Hehe, det skal jeg greie, trenger bare 500 timer til på nettet, fortinnsvis her på DOL, så skal jeg nok greie det!

Hehe. Psykologen hans sa han skulle utfordre seg med salsa. =)

Det er jo noe av det samme...

Det er alt variasjoner av det samme. Hopp ut i noen helt vanvittig nytt liksom. Godt råd, men jeg vegrer meg, samtidig som jeg hater det gamle. Er det en sykdom som heter ambivalens?

Du har forresten bra hukommelse SMIR. Hvordan går det med studiene?

Gjest bareentanke

Joda, så var det den lille greia da, finne noe å leve for. ;-)

Jeg ville tro at en finner det før man begynner på studier og jobb og hva det nå enn skulle være. Men nå er jeg genuint forvirra, så jeg skal ikke være for bastant.

Neineinei er alt dette funnet i ung alder, da er vi satt ;) Usj, som jeg misliker det ordet. Vi finner stadig nye meninger med livet. Men vi må bruke vår utforskertrang. Hver dag er en reise, nye oppdagelser!

Hehe. =)

Ja. Jeg er også på 2ern for øyeblikket... ikke rart alt jeg maser om er å få dekket mine sosiale behov.

Greia med det er at Maslow hadde en antagelse om at vi bare beveger oss oppover i hierarkiet. Mange har ment at dette ikke stemmer.

F.eks mener mange at det er ett dominerende behov som hele tiden engasjerer individet i dets handlinger. Behov kan være aktive på samme nivå og samme tid, og samtidig kan en bevege seg opp og ned i hierarkiet. Denne forståelsen stemmer også bedre overens med min egen forståelse av det hele.

Men sosiale behov er veldig viktige. Lest mye av det du har skrevet SMIR, og skjønner deg veldig godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...