Gå til innhold

Å snakke om fortid/traumer i terapi..

Anbefalte innlegg

Du er en tullhøne! (håper du ikke tar betegnelsen ille opp...*s*) Alle spørsmål vedrørende terapien hører primært hjemme i terapirommet og ikke utenfor. Unntaket er dersom man har god grunn til å betvile terapeutens kompetanse og derfor trenger en form for second opinion. Det finnes andre unntak også, men på nåværende tidspunkt tror jeg det er greit for deg å forholde deg til litt enkle terapiregler.

Hilsen den ultrastrenge

Jeg har tenkt på en ting, froskemor.. du sier "alle spm hører hjemme i terapirommet".. Mener du _absolutt alle_ spm? Er det dumt å stå på litt sjøl som jeg har gjort, mener jeg?

Du trenger ikke svare - kan godt spørre behandleren min om dette - men jeg ble bare litt nysjerrig på det.

Ellers må jeg nok en gang få presisere at jeg er utrolig glad for at du og nhd svarte meg på dette - og at du fortalte meg dette siste også. For jeg har aldri tenkt over det på denne måten, og har ikke evnet å se forskjellen. Jeg har jo aldri gått i terapi før, og jeg har ihvertfall aldri vært vant til at noen skal hjelpe meg. Så dette har vært meg totalt ubevisst.

Hvis du skulle se noen ting fremover som jeg evt gjør "feil" ift det å gå i terapi, vil jeg bli veldig glad for om du gir meg et hint.. jeg skal selvfølgelig prøve så godt jeg kan, men samtidig er dette noe av det viktigste jeg har gjort i livet mtt..

Ønsker deg en fin dag ;o)

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• frosken

3

• skal

3

• Missimo

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest BipolarII...jeg visst

he,he.. superlim sendes deg med ekspresspost :o)

Takker for svar.

Bortsett fra min plagsomme og ustabile eksmann har jeg det fint. Det er ikke lett det der. Bruker ungene imot meg. Han sier at jeg skal ha dårlig samvittighet for hans evt død, han truer med selvmord hver dag, og en dag vil han klare det osv osv.

Det går iallefall riktig vei hva terapien gjelder, og den hjelper meg utrolig bra. Bare det å fokusere utover (ikke innover) og følge grublerådet har gjort store underverker. En gang i fremtiden, når dette er innøvd lenge nok, vil dette skje automatisk. Ganske rart å tenke på egentlig, at det faktisk går an å endre tankegangen sin når man bare blir bevisst på det ;)

Han synes jeg har svar på mye sjøl da, men det er jo fordi jeg leser mye her inne og lærer av andre i tillegg til at jeg tenker logisk. Tror kansje jeg har spart oss for endel tid på den måten.

"Problemet" mitt er bare å få gjennomført det jeg er klar over.. men det er fortsatt sikkert mye jeg ikke er klar over, og som jeg kan endre på.

Dessuten har det ordnet seg mtp å få fortsette hos han. Bare _det_ er jeg veldig glad for. Slippe å tenke mer på det ford... lokale dps'et.

Håper det går bra med deg og ? ;o)

Supert du kan fortsette hos han da:) Øvelse gjør mester! Det er en kjempestøtte det å ha evne til å tenke logisk/kunne reflektere. Sånn er jeg òg. Det jeg synes ikke er så lett alltid, er å få følelsene med.

Litt stressa, men koser meg med en ny hobby som er kjempemorsom. Så alt i alt har jeg det bra.

Har du tenkt noe mer ang. flytting? (nysgjerrig, vet du)

Klem

Supert du kan fortsette hos han da:) Øvelse gjør mester! Det er en kjempestøtte det å ha evne til å tenke logisk/kunne reflektere. Sånn er jeg òg. Det jeg synes ikke er så lett alltid, er å få følelsene med.

Litt stressa, men koser meg med en ny hobby som er kjempemorsom. Så alt i alt har jeg det bra.

Har du tenkt noe mer ang. flytting? (nysgjerrig, vet du)

Klem

Ja, jeg ble veldig letta da vi snakket om mine opplevelser fra det lokale dps'et, og jeg spurte om jeg fikk fortsette hos han. Dvs _kjempe_ letta!! ;o) (og så er det store muligheter for at jeg flytter ikke langt unna.... ;o)

Fint du har funnet deg en god hobby. Nå ble jo _jeg_ nysjerrig da.. på hva det kan være for noe ;)

Stressa? Ja, samme her.. men må følelsene være med alltid da? Vil ikke ha følelser jeg.. bare de som er gode..

Klem tilbake

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...