Gå til innhold

sosialangst... måter å jobbe med det på?

Anbefalte innlegg

Gjest vil ut av det

Hva er best når en sliter med store relasjonsproblemer og sosial angst? Er det i orden å sitte hjemme alene når en ikke føler seg trygg noen plass? Når en blir helt skjelven bare noen ser på en? Går i terapi en gang i uka, men føler ikke det er nok. Føler nesten jeg trenger sosialtrening. Hvordan får man til det? Er ikke så glad i støttekontakter, dagsentrer o.l. Er for ydmykende. Noen som har peil på dette, har erfaring med å jobbe seg ut av sånt?

Fortsetter under...

Gjest vil ut av det

Jeg gjorde det jeg var redd for,og til slutt var jeg ikke redd lenger.

Men det er krevende,stå på!

Jeg gjorde også det jeg var redd for, men det virka heller motsatt på meg. Ble enda reddere og følte jeg møtte nederlag overalt.. hvilke erfaringer har dere med å gå i gruppe for dette?

Gjest vil ut av det

Har du gått lenge i terapi? Har dere snakket om, samt lært deg noen teknikker ift dette?

Gått i litt over et år kanskje.. Jo, lærer en del, men føler jeg rett og slett trenger sosialtrening i praksis..og terapeuten kan jo ikke være med meg overalt for å trene ;) så lurte på om noen har erfaringer med behandlingsgrupper.. og evt arbeidspraksis når de sliter med dette.

Det er en gammeldags oppfatning at støttekontakter er ydmykende. Det finnes personlige trenere på helsestudioer, de fungerer som en støtte for en person, for personlig utvikling. Du må nok endre holdning hvis du virkelig vil ha hjelp.

Annonse

Jeg gjorde også det jeg var redd for, men det virka heller motsatt på meg. Ble enda reddere og følte jeg møtte nederlag overalt.. hvilke erfaringer har dere med å gå i gruppe for dette?

Det blir sånn en god stund til å begynne med,det tar lang tid å jobbe med seg selv.

Gruppe har hjulpet meg veldig godt : )

Gjest vil ut av det

Det blir sånn en god stund til å begynne med,det tar lang tid å jobbe med seg selv.

Gruppe har hjulpet meg veldig godt : )

Har gjort det hele livet, og er ikke purung lenger, så noe må jeg ha gjort feil da. Tenkte å spør om å få prøve gruppe da.

Gjest vil ut av det

Det er en gammeldags oppfatning at støttekontakter er ydmykende. Det finnes personlige trenere på helsestudioer, de fungerer som en støtte for en person, for personlig utvikling. Du må nok endre holdning hvis du virkelig vil ha hjelp.

Er bare et faktum at mange vil se ned på en om en kommer der med en støttekontakt. Ser ikke ned på det som gjør det, men mange gjør det. Er ikke så bra for sosialangst det heller.

Er bare et faktum at mange vil se ned på en om en kommer der med en støttekontakt. Ser ikke ned på det som gjør det, men mange gjør det. Er ikke så bra for sosialangst det heller.

Du har en fastlåst oppfatning. Støttekontakter har helt vanlig utseende. Det er meningen at dere to skal gjøre noe sammen, ikke at dere skal være sammen andre bekjente av deg.

Har gjort det hele livet, og er ikke purung lenger, så noe må jeg ha gjort feil da. Tenkte å spør om å få prøve gruppe da.

Prøv gruppe : )

Det er veldig nyttig.

Har hatt angst og sosialangst hele livet jeg også,men nå er jeg ikke redd lenger.

Gjest biter ikke :)

Du blir i alle fall ikke bedre av å sitte hjemme. Det beste er å møte folk under trygge omgivelser. Det kan være skummelt å møte flere, så møt kun en om gangen, et sted der du føler deg trygg. Føler du deg mer selvsikker hjemme? Inviter noen med deg hjem :)

Et annet sted som er bra når det gjelder å øve opp sine sosiale ferdigheter er på nettet. F.eks. her på DOL. Her kan du diskutere ting du har på hjertet og du får tilbakemeldinger, dette er god trening når du skal diskutere ting i det virkelige liv.

Og du kan chatte med folk, bli kjent med folk på nettet - og kanskje møte noen når du føler tiden er inne for det?

Det å gå i butikken er også sosial trening,

du kan f.eks. i starten øve deg med å se kassadamen i øynene og si hei? Tar imot pengene, si takk. Så sier du hadet når du går.

Bare det å øve seg på å ta initiativet.

Senere kan du øve deg i f.eks. kosmetikkbutikker, spør de som jobber der om hjelp, at du er ute etter det og det merket og bla bla...

Gå til frisøren, de er alltid så skravlete, og her kan du diskutere både vær og vind :)

Alt er sosial trening. Begynn i det små, etterhvert merker du at du får mer selvtillit og mer lyst til å være sosial, og angsten forsvinner etterhvert gradvis.

Husk at ingen biter ;-)

Gjest vil ut av det

Prøv gruppe : )

Det er veldig nyttig.

Har hatt angst og sosialangst hele livet jeg også,men nå er jeg ikke redd lenger.

Så bra at du ikke er redd lenger. Gratulerer:) skal ta opp med behandler dette med gruppe neste time.

Annonse

Gjest vil ut av det

Du blir i alle fall ikke bedre av å sitte hjemme. Det beste er å møte folk under trygge omgivelser. Det kan være skummelt å møte flere, så møt kun en om gangen, et sted der du føler deg trygg. Føler du deg mer selvsikker hjemme? Inviter noen med deg hjem :)

Et annet sted som er bra når det gjelder å øve opp sine sosiale ferdigheter er på nettet. F.eks. her på DOL. Her kan du diskutere ting du har på hjertet og du får tilbakemeldinger, dette er god trening når du skal diskutere ting i det virkelige liv.

Og du kan chatte med folk, bli kjent med folk på nettet - og kanskje møte noen når du føler tiden er inne for det?

Det å gå i butikken er også sosial trening,

du kan f.eks. i starten øve deg med å se kassadamen i øynene og si hei? Tar imot pengene, si takk. Så sier du hadet når du går.

Bare det å øve seg på å ta initiativet.

Senere kan du øve deg i f.eks. kosmetikkbutikker, spør de som jobber der om hjelp, at du er ute etter det og det merket og bla bla...

Gå til frisøren, de er alltid så skravlete, og her kan du diskutere både vær og vind :)

Alt er sosial trening. Begynn i det små, etterhvert merker du at du får mer selvtillit og mer lyst til å være sosial, og angsten forsvinner etterhvert gradvis.

Husk at ingen biter ;-)

takk for et bra innlegg. Prøver på dette hver dag, men går mye opp og ned. I perioder er jeg veldig redd, noen ganger til og med for å skrive på dol. Tror jeg skal prøve gruppebehandling hvis det er muligheter for det.

Gjest vil ut av det

Dette med at alle monner drar var et bra poeng.

Tror det prinsippet er en viktig faktor i hvorfor friske mennesker holder seg fri fra sosial angst... mange mennesker er mye for seg selv, men pga. disse småtingene så får de ikke sosial angst - for sosial angst kan man jo pådra seg kun ut i fra å leve isolert. Slik jeg har forstått det i alle fall.

Jeg er faktisk ganske sosial til tider, men har likevel sosial angst. Redd er jeg, selv om jeg kan være sammen med andre. Det varierer fra dag til dag. Noen dager er jeg så og si helt alene. Andre dager så og si ikke alene i det hele tatt. Men er mest med familien. Andre er skumlere.

Gjest vil ut av det

Hvordan kan andre vite at vedkommende du er sammen med er en støttekontakt, og ikke bare en kamerat?

Tja, i en mindre by hvor alle kjenner alle er folk ofte nysgjerrige og vet hvem som er hvem. Sier ikke mer..

Gjest Lykke til

takk for et bra innlegg. Prøver på dette hver dag, men går mye opp og ned. I perioder er jeg veldig redd, noen ganger til og med for å skrive på dol. Tror jeg skal prøve gruppebehandling hvis det er muligheter for det.

Det tror jeg er lurt, altså gruppebehandling. En jeg kjenner går på noe sånt, de finner på turer, møtes på cafe osv. Veldig bra sosial trening og han har fått en del venner der :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...