Gå til innhold

Overvekt/NHD

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• Orio

4

• skal

4

• frosken

2

Gjest klokkeline

Jepp : )

For en kamp,phu!

Ja, jeg vet :-). Men hvis du er veldig streng i forhold til et kosthold uten raske karbohydrater, så vil trangen etter søtt og mat i det hele tatt forsvinne innen ca 3 dager. Dette fordi blodsukkeret ditt vil holde seg stabilt, du får ikke disse sukkerbombesvingningene lengre.

Et annet pluss er at du vil føle deg i mye bedre form, og da vil kanskje trimmingen komme av seg selv. Sett deg små mål så blir det lettere å komme igang :-)

Føler meg litt som Valnøtt her jeg nå da men, ...hun kan du forresten spørre om dette ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314439-overvektnhd/#findComment-2569626
Del på andre sider

Ja, jeg vet :-). Men hvis du er veldig streng i forhold til et kosthold uten raske karbohydrater, så vil trangen etter søtt og mat i det hele tatt forsvinne innen ca 3 dager. Dette fordi blodsukkeret ditt vil holde seg stabilt, du får ikke disse sukkerbombesvingningene lengre.

Et annet pluss er at du vil føle deg i mye bedre form, og da vil kanskje trimmingen komme av seg selv. Sett deg små mål så blir det lettere å komme igang :-)

Føler meg litt som Valnøtt her jeg nå da men, ...hun kan du forresten spørre om dette ;-)

Takk,ja håper trangen til å trene kommer,nå har jeg null lyst,sikkert fordi det er så tungt pga kilioene.

Har virkelig lyst å prøve lavkarbo,da må jeg kutte sukker,poeter ris,pasta og brød?

Jeg er så lite inne på dette,men det står vel på maten hvor mye karbohydrater det inneholder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314439-overvektnhd/#findComment-2569645
Del på andre sider

Gjest klokkeline

Takk,ja håper trangen til å trene kommer,nå har jeg null lyst,sikkert fordi det er så tungt pga kilioene.

Har virkelig lyst å prøve lavkarbo,da må jeg kutte sukker,poeter ris,pasta og brød?

Jeg er så lite inne på dette,men det står vel på maten hvor mye karbohydrater det inneholder.

Les litt på www.lavkarbo.no :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314439-overvektnhd/#findComment-2569654
Del på andre sider

Annonse

''Har virkelig lyst å prøve lavkarbo,da må jeg kutte sukker,poeter ris,pasta og brød?''

Du trenger ikke kutte ut helt, men kutte kraftig ned. Når det gjelder brød så bytt ut brødet med grovt knekkebrød, jeg er veldig glad i Wasa havreknekke med makrell i tomat på. :o) Vil du spise brød så lag det så grovt som mulig med så lite fint mel som mulig. Når det gjelder poteter / pasta / ris så skal middagstallerkenen din inneholde max. 1/4 av dette og av ris/pasta aller helst de grove typene. 1/4 av fatet skal inneholde kjøtt / fisk / fugl (så rent som mulig helst) og minst 1/2 skal være grønnsaker. Masse grønnsaker!

''Jeg er så lite inne på dette,men det står vel på maten hvor mye karbohydrater det inneholder.''

Jo, men det er forskjell på karbohydrater og karbohydrater. Stikk på biblioteket og lån noen bøker om glykemisk indeks eller kikk på nettet, på Fedon Lindberg sine sider f.eks. Jeg har lest en del de siste dagene og det er ikke så vanskelig som man skulle tro.

Her kan du også titte litt:

http://www.lavkarbo.no

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314439-overvektnhd/#findComment-2569685
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er korrekt at det sitter i hodet. Tross dette er det ikke dokumentert noen psykologiske intervensjoner som hjelper mot overvekt.

Kroppen er som en bankkonto. Størrelsen er avhengig av innskudd og uttak.

Mer mosjon og mindre mat er det som hjelper.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314439-overvektnhd/#findComment-2569694
Del på andre sider

Det er mange bøker som handler om den psykologiske faktoren rundt overvekt. Det handler jo om å endre dårlige vaner. De fleste vet jo hva de bør spise og at de bør mosjonere. Men de klarer ikke å gjennomføre det. Anthony Robbins bøker handler ikke primært om vekt. Men mange av teknikkene der kan være svært nyttig i forhold til det å endre sitt liv eller vaner. Tanker og adferd henger jo sammen.

Boken til Dr phil handler mye om akkurat dette. Hvordan endre vaner etc.Og de psykologiske faktorene. Hos endel overvektige er det mer kompliserte psykologiske årsaker mens hos andre så er det at de er litt for glad i Pizza etc. Jeg er enig med NHD at kun psykologiske intervensjoner ikke hjelper. Men det er en overforenkling. Ved både bevistgjøring og å finne ut mer hvorfor en er overvektig kan det således bli lettere å utføre selve handlingen som mer mosjon og mindre mat etc. Tror det er mange som stopper opp i terapi nettopp på grunn av det. Fordi en bare snakker om problemene og hva en burde gjøre og hvordan en heller kunne tenke. Men en klarer ikke å faktisk handle. Og gjøre noe. Og da stopper en opp. I endringsprosess er handlingsbiten minst like viktig som bevistgjøring og å vite hva en vil og ønsker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314439-overvektnhd/#findComment-2569704
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er mange bøker som handler om den psykologiske faktoren rundt overvekt. Det handler jo om å endre dårlige vaner. De fleste vet jo hva de bør spise og at de bør mosjonere. Men de klarer ikke å gjennomføre det. Anthony Robbins bøker handler ikke primært om vekt. Men mange av teknikkene der kan være svært nyttig i forhold til det å endre sitt liv eller vaner. Tanker og adferd henger jo sammen.

Boken til Dr phil handler mye om akkurat dette. Hvordan endre vaner etc.Og de psykologiske faktorene. Hos endel overvektige er det mer kompliserte psykologiske årsaker mens hos andre så er det at de er litt for glad i Pizza etc. Jeg er enig med NHD at kun psykologiske intervensjoner ikke hjelper. Men det er en overforenkling. Ved både bevistgjøring og å finne ut mer hvorfor en er overvektig kan det således bli lettere å utføre selve handlingen som mer mosjon og mindre mat etc. Tror det er mange som stopper opp i terapi nettopp på grunn av det. Fordi en bare snakker om problemene og hva en burde gjøre og hvordan en heller kunne tenke. Men en klarer ikke å faktisk handle. Og gjøre noe. Og da stopper en opp. I endringsprosess er handlingsbiten minst like viktig som bevistgjøring og å vite hva en vil og ønsker.

Det er korrekt.

Da kommer en til det viktige ordet motivasjon. Dette er noe annet enn lyst - å ha lyst til.

Mange har lyst til noe, f.eks. å gå ned i vekt.

Å være motivert betyr at en har evne og vilje til å ta på seg de offer som kreves for å nå et mål inkl at denne viljen og evnen har lang varighet i tid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314439-overvektnhd/#findComment-2569707
Del på andre sider

Gjest klokkeline

Det er korrekt.

Da kommer en til det viktige ordet motivasjon. Dette er noe annet enn lyst - å ha lyst til.

Mange har lyst til noe, f.eks. å gå ned i vekt.

Å være motivert betyr at en har evne og vilje til å ta på seg de offer som kreves for å nå et mål inkl at denne viljen og evnen har lang varighet i tid.

Det igjen forutsette at du er i bra psykisk form, at du greier å se noe positivt i framtiden som det er verdt å slanke seg (ønske å se bra ut) for. Det kan være en ny jobb, mannen i ditt liv, ønske om å føle seg bra.

Motivasjon tror jeg er en forutsetning i alt vi foretar oss, det er selv drivkraften. Uten den går du på "reservetanken" og gjør ting kun for å stille behovene til alle andre. Det er viktig at den kommer i fra deg selv!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314439-overvektnhd/#findComment-2569729
Del på andre sider

Gjest klokkeline

Jeg er en jo-jo, både i det ene og det andre. Kan greie å slanke meg og trimme uten problemer i lange perioder. Så faller jeg rett i bakken og blir liggende. Motivasjonen er lik null og kiloene strømmer på....

I tillegg finnes det en mengde medisiner som jeg blir feit av, eller les dorsk, slik at jeg ikke greier å trene, føler meg syk og blir liggende pga av dette også. Da er jo spørsmålet om en ønsker å være syk i hodet eller kroppen.

Tror at de fleste greier å gå ned en hel masse kilo. Problemet er å holde på dette resten av livet. Som regel sniker kiloene seg på sakte men sikkert, og man står ved utgangspunktet igjen.

Derfor er det viktig å innse at kostholdet må legges om forever. Jeg vet ihvertfall at det er her utfordringen min ligger. Men for pokker (unnskyld), jeg skal klare det!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314439-overvektnhd/#findComment-2569741
Del på andre sider

Tror jeg vil lese boken til Dr.phil

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314439-overvektnhd/#findComment-2569747
Del på andre sider

Annonse

''Har virkelig lyst å prøve lavkarbo,da må jeg kutte sukker,poeter ris,pasta og brød?''

Du trenger ikke kutte ut helt, men kutte kraftig ned. Når det gjelder brød så bytt ut brødet med grovt knekkebrød, jeg er veldig glad i Wasa havreknekke med makrell i tomat på. :o) Vil du spise brød så lag det så grovt som mulig med så lite fint mel som mulig. Når det gjelder poteter / pasta / ris så skal middagstallerkenen din inneholde max. 1/4 av dette og av ris/pasta aller helst de grove typene. 1/4 av fatet skal inneholde kjøtt / fisk / fugl (så rent som mulig helst) og minst 1/2 skal være grønnsaker. Masse grønnsaker!

''Jeg er så lite inne på dette,men det står vel på maten hvor mye karbohydrater det inneholder.''

Jo, men det er forskjell på karbohydrater og karbohydrater. Stikk på biblioteket og lån noen bøker om glykemisk indeks eller kikk på nettet, på Fedon Lindberg sine sider f.eks. Jeg har lest en del de siste dagene og det er ikke så vanskelig som man skulle tro.

Her kan du også titte litt:

http://www.lavkarbo.no

Lykke til!

Takk,har kikket litt på de nettstedene nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314439-overvektnhd/#findComment-2569752
Del på andre sider

Det er korrekt at det sitter i hodet. Tross dette er det ikke dokumentert noen psykologiske intervensjoner som hjelper mot overvekt.

Kroppen er som en bankkonto. Størrelsen er avhengig av innskudd og uttak.

Mer mosjon og mindre mat er det som hjelper.

Ja vet jo det med mer mosjon og mindre mat,men det er så forferdelig vanskelig,skulle ønske det fantes behandling for dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314439-overvektnhd/#findComment-2569765
Del på andre sider

Det er vel bare til å skjerpe seg, slik som mange med

psykiske lidelser får høre. Forskjellen her at du faktisk kan skjerpe deg og få ønsket resultat. Det kan ikke folk med psykiske

problemer desverre.

Vet hvordan det er å ha psykiske problemer jeg også...

Tror ikke det er så enkelt som å bare "skjerpe seg" når det gjelder vekta heller,det ligger i hode og må jobbes med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314439-overvektnhd/#findComment-2569808
Del på andre sider

Jeg er en jo-jo, både i det ene og det andre. Kan greie å slanke meg og trimme uten problemer i lange perioder. Så faller jeg rett i bakken og blir liggende. Motivasjonen er lik null og kiloene strømmer på....

I tillegg finnes det en mengde medisiner som jeg blir feit av, eller les dorsk, slik at jeg ikke greier å trene, føler meg syk og blir liggende pga av dette også. Da er jo spørsmålet om en ønsker å være syk i hodet eller kroppen.

Tror at de fleste greier å gå ned en hel masse kilo. Problemet er å holde på dette resten av livet. Som regel sniker kiloene seg på sakte men sikkert, og man står ved utgangspunktet igjen.

Derfor er det viktig å innse at kostholdet må legges om forever. Jeg vet ihvertfall at det er her utfordringen min ligger. Men for pokker (unnskyld), jeg skal klare det!!

Visst skal du det! Hva med å se på det som et forskningsprosjekt? Finne ut av hvordan ulike typer mat og ulike typer trening/aktivitet virker, både generellt og på akkurat deg. På både kropp og psyke.

Er i gang med mitt prosjekt. Har lest bøker om mat og forbrenning. Snakket med pykologen, fysioteraputen, fastlegen og en endokrinolog ettersom jeg fikk diabetes.

Ned 11 kg foreløpig, ligger stille nå men ingenting på igjen.

For min del er det lite karbohydrater som virker. Veldig lite når jeg skal ned, litt mer men fortsatt lite for å ligge stille.

Tur er min mosjon - det blir gjort i motsetning til mye annet, og med skrittteller og fjell i nærheten blir det masse god mosjon av det.

Lytt til ekspertene og lytt til deg selv - så finner du din måte, og da er motivasjon mye lettere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314439-overvektnhd/#findComment-2569837
Del på andre sider

Hva med å se på det som et forskningsprosjekt? Finne ut av hvordan ulike typer mat og ulike typer trening/aktivitet virker, både generellt og på akkurat deg. På både kropp og psyke.

Er i gang med mitt prosjekt. Har lest bøker om mat og forbrenning. Snakket med pykologen, fysioteraputen, fastlegen og en endokrinolog ettersom jeg fikk diabetes.

For min del er det lite karbohydrater som virker. Veldig lite når jeg skal ned, litt mer men fortsatt lite for å ligge stille.

Tur er min mosjon - det blir gjort i motsetning til mye annet, og med skrittteller og fjell i nærheten blir det masse god mosjon av det.

Lytt til ekspertene og lytt til deg selv - så finner du din måte, og da er motivasjon mye lettere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314439-overvektnhd/#findComment-2569838
Del på andre sider

Hva med å se på det som et forskningsprosjekt? Finne ut av hvordan ulike typer mat og ulike typer trening/aktivitet virker, både generellt og på akkurat deg. På både kropp og psyke.

Så flink du er,tenk 11 kg : )

Får prøve å finne min måte ja,takk for råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314439-overvektnhd/#findComment-2569849
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...