Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er en kvinne på 51 år som pga en lengre livskrise har lagt på meg 30-35 kg. Det har hovedsakelig vært fordi jeg har trøstestpist søtsaker som sjokolade, kake, is etc og ikke så mye fet mat. Jeg har også en form for spiseforstyrrelse som gjør at jeg i perioder ikke orker normal, sunn kost, eller spise regelmessig. Disse periodene kan det gå lang tid mellom måltidene, og hvor et eller to måltider lett blir byttet ut med noe usunt. Når jeg klarer å spise sunt og regelmessig plages jeg lett av en gnagende sult som jeg ellers ikke er så plaget med. Når jeg spiser normalt, har jeg til gjengjeld svært godt kosthold. Jeg spiser mye fisk, hovedsakelig ørret eller laks stekt i rapsolje. I perioder spiser jeg også tunfisk. Og jeg spiser mye kylling (uten skinn). Da spiser jeg mye grønnsaker, med olje/eddik-dressing. Som oftest med naturris, eller helt uten karbohydrater. Da drikker jeg også mye vann til maten. Jeg spiser i perioder også ofte fisk som pålegg. Ellers er det mye pålegg jeg ikke liker, så det blir vanligvis lett for mye kaviar, svolværpostei eller servelat. En sjelden gang edamerost. Til kaviar og svolværpostei (og peppermakrell) drikker jeg lettmelk. Til servelat og ost liker jeg eplejuice med en dash appelsinjuice. Det som bekymrer meg, er om det er lurt når jeg skal prøve å gå ned i vekt. Er det for mye sukker i eplejuicen til å ha det som drikke til maten 1-2 ganger pr dag? Ren appelsinjuice blir for surt for meg. Jeg er ikke glad i vann til brødmat, men drikker det i perioder etter måltidene. Jeg er heller ikke for te eller kaffe til brødmaten. Jeg begynte for en tid tilbake å trene med personlig trener og fikk da oppskrift på en proteindrikk bestående av frosne, usukrede bær, yoghurt naturell, linfrøolje og proteinpulver. Den liker jeg godt, men jeg klarer ikke å drikke den uten å tilsette noe kunstig søtning. Den inneholder sakkarin, ikke aspartam. Gjør det noe forskjell? Jeg så på Puls i går om forskningen som er gjort på aspartam;at det kan være en årsak til vektøkning. Jeg har i mange år vært "hekta" på cola light som inneholder nettopp dette stoffet. Har den nye forskningen noe for seg? Eller kan jeg fortsette å drikke cola light uten å engste meg for vektøkning? Jeg drikker det nesten daglig - ca 1/2 - 3/4 l.

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...