Gå til innhold

depresjon og personligheitsforstyrring

Anbefalte innlegg

Om depresjonen -alltid- har vore der og har blitt ein del av personlegheiten - kva personligheitsforstyrring er det? Eg klarer ikkje sjå kvar det passer inn om eg les om det online, og det har blitt meg fortalt at det -er- så fundamentalt at det -er- ein personligheitsforstyrring...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314490-depresjon-og-personligheitsforstyrring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg er på bærtur her nå men.. jeg søkte på det og fant dette her på dol da;

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3108422

Takk for søk og link :)

Hmm. så i følge svaret der er det ikkje ein PF i følge eksisterandes klassifisering, men det kan eksistere for det.. ?

Veit ikkje heilt kva det betyr mht behandling og medisinering. Om det er ein del av personligheiten så vil neppe AD virke mot "depresjonen" som då ikkje er ein depresjon men PF?

Gjest klokkeline

Hmm. så i følge svaret der er det ikkje ein PF i følge eksisterandes klassifisering, men det kan eksistere for det.. ?

Veit ikkje heilt kva det betyr mht behandling og medisinering. Om det er ein del av personligheiten så vil neppe AD virke mot "depresjonen" som då ikkje er ein depresjon men PF?

Personligheten kan vel endres ved hjelp av kognitiv terapi over laaaang tid kanskje? Eller jeg vet egentlig ikke, har tenkt å forske på dette i mitt neste liv.

Personligheten kan vel endres ved hjelp av kognitiv terapi over laaaang tid kanskje? Eller jeg vet egentlig ikke, har tenkt å forske på dette i mitt neste liv.

Kor lenge er -lang tid- om du skulle tippe? Er det effektivt? og medisiner?

Veit du om det er gjort noko forskning på det nå alt?

og - korleis ein kan vite om det er PF eller depresjon...?

-kjennest litt håplaust- :/

Gjest klokkeline

Kor lenge er -lang tid- om du skulle tippe? Er det effektivt? og medisiner?

Veit du om det er gjort noko forskning på det nå alt?

og - korleis ein kan vite om det er PF eller depresjon...?

-kjennest litt håplaust- :/

Dette spørsmålet tror jeg Dr. Dahl kan svare bedre på enn meg :-). Tror nå det er håp om bedring bare en vil det og jobber med saken :-)

Annonse

Jeg tror det kalles en dystymisk "legning". Langvarig tristhet, muligens ikke dyp depresjon. Kanskje er det en grunnstemning hos en del mennesker, men jeg tror også at en del har betingelser i livet, kjente eller ukjente, som gjør dem evig triste. Jeg var ulykkelig hele tiden i mitt "tidligere" liv. Så sluttet jeg å være en dystymiker når jeg fikk forandret livsbetingelsene mine..

Jeg tør ikke svare deg på det.. skulle ønske nhd hadde svart deg.. men ser du har fått et svar fra "dystymi" som du kan ta en titt på.. det høres for meg ut mer logisk ut. Har du en behandler du kan snakke med om dette? Eller fastlegen? Kan jo hende det skal behandles litt annerledes enn "vanlig" depresjon..

Jeg tør ikke svare deg på det.. skulle ønske nhd hadde svart deg.. men ser du har fått et svar fra "dystymi" som du kan ta en titt på.. det høres for meg ut mer logisk ut. Har du en behandler du kan snakke med om dette? Eller fastlegen? Kan jo hende det skal behandles litt annerledes enn "vanlig" depresjon..

Synest det er vanskeleg å forstå kva som er kva. Dystymi er då ein tilstand og ikkje PF? Det høyrest ut som det som det kanskje alltid har vore, men at det nå er endå verre - depresjon i tillegg?

Ikkje veit eg. Får vel prøve å lese noko meir rundt forbi.

Takk for at du tek tid til å svare.

Jeg tror det kalles en dystymisk "legning". Langvarig tristhet, muligens ikke dyp depresjon. Kanskje er det en grunnstemning hos en del mennesker, men jeg tror også at en del har betingelser i livet, kjente eller ukjente, som gjør dem evig triste. Jeg var ulykkelig hele tiden i mitt "tidligere" liv. Så sluttet jeg å være en dystymiker når jeg fikk forandret livsbetingelsene mine..

Takk for tips, skal lese meir om det :)

Hvordan greide du å forandre livsbetingelsene dine?

Synest det er vanskeleg å forstå kva som er kva. Dystymi er då ein tilstand og ikkje PF? Det høyrest ut som det som det kanskje alltid har vore, men at det nå er endå verre - depresjon i tillegg?

Ikkje veit eg. Får vel prøve å lese noko meir rundt forbi.

Takk for at du tek tid til å svare.

Jeg vet ikke om jeg tør svare deg på det, da jeg jo ikke kan si det med sikkerhet. Men jeg tar sjansen og gjør deg obs på at dette kun er synsing fra min side, samt det jeg kan huske fra det jeg tidligere har lest (men jeg trenger ikke å ha husket riktig...).

Det du må spørre deg selv om, tror jeg, er om du kun svinger nedover, om du svinger begge veier eller om du er "nede" (deprimert) hele tiden.

Dystymi er en depresjonstilstand. Og slik jeg har forstått det så er man deprimert hele tiden.. (?).

En PF har med personligheten din å gjøre.. der er noen avvik i den, som gjør at du oppfatter verden litt anderledes enn man normalt sett gjør ift de avvik det dreier seg om. Feks unnvikenhet/angst i sosiale settinger (unnvikende pf)..

En pf kan dreie seg om at det kun går utover deg selv, omgivelsene dine, eller begge deler. Dette er min forståelse av en pf i sykelig forstand (for en pf trenger ikke være sykelig - men det er når den skaper vansker for deg og/eller andre at det blir en "sykelig" pf).

Sånn sett kunne det jo hett depressiv pf - for der er jo ikke normalt å være trist og deprimert hele tiden heller? Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg ikke grubla så mye på det, for en slik diagnose finnes ikke - og dermed heller ingen behandling..

Har du spurt deg selv hvorfor du er så nedfor? Er du ensom, har du det bra i arbeids og privatliv osv osv.. om det er noe som påvirker deg på en slik måte at du blir deprimert av det..

Får du noe behandling/hjelp for dette?

Men - korrekter meg om jeg tar feil... søk på det, og se hva du finner ut ;o)

Ikke særlig å ha det sånn...

Ps. en ting vet jeg sikkert, og det er at dystymi skal behandles med store doser ssri, og at virkningen ikke kommer før etter tre måneder..

Har jeg lest..

Annonse

Ps. en ting vet jeg sikkert, og det er at dystymi skal behandles med store doser ssri, og at virkningen ikke kommer før etter tre måneder..

Har jeg lest..

hmmmm... alltid medisiner? Trur nok det kanskje er dette som er mest nærliggandes å tru at det er (om det ikkje er ein del av personligheiten som sådan)..

får søke på dette også :)

Jeg vet ikke om jeg tør svare deg på det, da jeg jo ikke kan si det med sikkerhet. Men jeg tar sjansen og gjør deg obs på at dette kun er synsing fra min side, samt det jeg kan huske fra det jeg tidligere har lest (men jeg trenger ikke å ha husket riktig...).

Det du må spørre deg selv om, tror jeg, er om du kun svinger nedover, om du svinger begge veier eller om du er "nede" (deprimert) hele tiden.

Dystymi er en depresjonstilstand. Og slik jeg har forstått det så er man deprimert hele tiden.. (?).

En PF har med personligheten din å gjøre.. der er noen avvik i den, som gjør at du oppfatter verden litt anderledes enn man normalt sett gjør ift de avvik det dreier seg om. Feks unnvikenhet/angst i sosiale settinger (unnvikende pf)..

En pf kan dreie seg om at det kun går utover deg selv, omgivelsene dine, eller begge deler. Dette er min forståelse av en pf i sykelig forstand (for en pf trenger ikke være sykelig - men det er når den skaper vansker for deg og/eller andre at det blir en "sykelig" pf).

Sånn sett kunne det jo hett depressiv pf - for der er jo ikke normalt å være trist og deprimert hele tiden heller? Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg ikke grubla så mye på det, for en slik diagnose finnes ikke - og dermed heller ingen behandling..

Har du spurt deg selv hvorfor du er så nedfor? Er du ensom, har du det bra i arbeids og privatliv osv osv.. om det er noe som påvirker deg på en slik måte at du blir deprimert av det..

Får du noe behandling/hjelp for dette?

Men - korrekter meg om jeg tar feil... søk på det, og se hva du finner ut ;o)

Ikke særlig å ha det sånn...

Takk for langt svar,

Det er ingen -eksterne- grunner til å vera deprimert heile tida (kanskje deprimert litt i varierandes grad) - dermed "ubegrunna" og meir rettning dystymi (eller PF) enn -vanleg- depresjon. Er "ingenting" eg kan gjera noko med, eller som er gale.

hm. får fundere på det.

Veit forresten ikkje om det stemmer at noko ikkje kan behandlast sjølv om det ikkje eksisterer som diagnose.

Får tenke litt vidare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...