Gå til innhold

Et A-4-liv?

Gjest klokkeline

Anbefalte innlegg

Gjest klokkeline

Er det noen som greier dette? Jeg blir anbefalt av behandlerne mine at jeg må være "snill pike" og legge meg klokka ti-elleve hver kveld og stå opp sånn 8-9 hver morgen. I tillegg skal jeg ikke jobbe turnus, ikke stresse, herregud så kjeeedeliiig!

Kan da umulig være noen som greier dette? Jeg må ha utfordring, noe å glede meg til, noe som gir spenning for å trives. Men det er akkurat dette de sier jeg må unngå.

Hva skal jeg leve for da? Jeg er og blir aldri en kjedelig, grå mus som går etter klokka. Dette tror jeg ligger i min natur, jeg har for mye "lopper" i blodet. Blir aldri fornøyd med et A-4 liv.

Er det jeg som er rar eller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314518-et-a-4-liv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du det er spennende å være oppe etter kl.23 og stå opp etter 8? Man kan fint leve et spennende liv og ha en jobb med normal arbeidstid samtidig, det er der fritiden kommer inn i bildet. Evt. er man så smart at man skaffer seg en jobb man finner givende og spennende.

Mennesker som evner å tilpasse seg samfunnet, er ikke nødvendigvis kjedelige. Lurer på om du kanskje ikke er så mye ute blant folk, siden du tror det? De gjør det fordi det gjør livet deres lettere, sånn at de får det de vil ha. F.eks. kan det være spennende reiser, for de som liker det.

Siden du har fått beskjed om å jobbe på dagtid og unngå stress, regner jeg med du blir ganske syk av det motsatte - hvor spennende er det? :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314518-et-a-4-liv/#findComment-2570757
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Synes du det er spennende å være oppe etter kl.23 og stå opp etter 8? Man kan fint leve et spennende liv og ha en jobb med normal arbeidstid samtidig, det er der fritiden kommer inn i bildet. Evt. er man så smart at man skaffer seg en jobb man finner givende og spennende.

Mennesker som evner å tilpasse seg samfunnet, er ikke nødvendigvis kjedelige. Lurer på om du kanskje ikke er så mye ute blant folk, siden du tror det? De gjør det fordi det gjør livet deres lettere, sånn at de får det de vil ha. F.eks. kan det være spennende reiser, for de som liker det.

Siden du har fått beskjed om å jobbe på dagtid og unngå stress, regner jeg med du blir ganske syk av det motsatte - hvor spennende er det? :-)

Støttes.

Først gjør en jobben sin. Det krever at en kommer seg opp tidlig. Når en legger seg, må tilpasses dette. Også i jobben har mange muligheter for å finne spenning og selvrealisering.

Deretter har en fritiden, ettermiddager, kvelder, fridager, helger og ferier. Her ligger mulighetene åpen for kreativitet og spenning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314518-et-a-4-liv/#findComment-2570775
Del på andre sider

Gjest klokkeline

Ta et eksempel: Jeg har en veldig spennende jobb foran meg som jeg har lyst til å prøve meg på, ikke A-4 jobb, men godt betalt og noe jeg vet jeg kommer til å trives med.

Behandler mener jeg ikke for alt i verden må gjøre dette og at jeg blir syk. Men herregud da (unnskyld der oppe), skal jeg sitte på en stol og se på at livet seiler forbi? Samme hva jeg prøver og ikke prøver så er jeg jo psyk. Men blir jeg bedre av å dikke, dikke, stakkar deg, legg deg ned, stress ned, du tåler ikke ditt og du tåler ikke datt. Har mest lyst til å kaste alle behandlere på havet og stikke av til Kina !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314518-et-a-4-liv/#findComment-2570850
Del på andre sider

Gjest klokkeline

Støttes.

Først gjør en jobben sin. Det krever at en kommer seg opp tidlig. Når en legger seg, må tilpasses dette. Også i jobben har mange muligheter for å finne spenning og selvrealisering.

Deretter har en fritiden, ettermiddager, kvelder, fridager, helger og ferier. Her ligger mulighetene åpen for kreativitet og spenning.

Livet mitt er ikke og blir ikke sånn-punktum. Får høre jeg er for psyk til å jobbe, men jeg blir psykere av å kun gå hjemme. Jeg har for mye energi til å leve sånn, holder på å bli sprø.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314518-et-a-4-liv/#findComment-2570852
Del på andre sider

Annonse

Ta et eksempel: Jeg har en veldig spennende jobb foran meg som jeg har lyst til å prøve meg på, ikke A-4 jobb, men godt betalt og noe jeg vet jeg kommer til å trives med.

Behandler mener jeg ikke for alt i verden må gjøre dette og at jeg blir syk. Men herregud da (unnskyld der oppe), skal jeg sitte på en stol og se på at livet seiler forbi? Samme hva jeg prøver og ikke prøver så er jeg jo psyk. Men blir jeg bedre av å dikke, dikke, stakkar deg, legg deg ned, stress ned, du tåler ikke ditt og du tåler ikke datt. Har mest lyst til å kaste alle behandlere på havet og stikke av til Kina !!!!!!!!!!!!!!!!!!

''Har mest lyst til å kaste alle behandlere på havet og stikke av til Kina !!!!!!!!!!!!!!!!!!''

Kina ???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314518-et-a-4-liv/#findComment-2571071
Del på andre sider

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314518-et-a-4-liv/#findComment-2571245
Del på andre sider

Beklager! Det jeg ville si, var at det ikke er verdens undergang å si nei til denne jobben og konsentrere deg om å bli frisk. Se det som en investering. Du forteller som om du mener behandleren din ikke er kompetent til å gi deg råd. Men da hadde du vel sluttet og overlatt plassen til noen som trenger den, hadde du ikke? :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314518-et-a-4-liv/#findComment-2571257
Del på andre sider

Deja Vu?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314518-et-a-4-liv/#findComment-2571258
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig du syns jeg lever et kjedelig A4 liv siden jeg har fast jobb som jeg må stå tidlig opp til hver dag. Selv synes jeg at jeg lever et godt liv.

Jeg syns det er kjedelig at jeg må legge meg ved 23 tiden hver kveld, for jeg trives egentlig godt oppe i de sene timer. Men skal jeg være uthvilt når jeg skal opp kl 7 er jeg nødt til det. Jeg har en jobb jeg er veldig glad i og som jeg syns er både spennende og utfordrende, men det blir tungt og slitsomt dersom jeg ikke er uthvilt. Derfor må jeg finne meg i regelmessigheten med å legge meg kl 11 og stå opp kl 7 til daglig. Jobben er en veldig stor del av livet, derfor syns jeg det er utrolig viktig å trives med det arbeidet man har. Jeg priser meg lykkelig som har en givende jobb, og vil derfor ta godt vare på den.

Fritiden på hverdagene er kanskje ikke de mest spennende. Jeg har litt å gjøre med hjem og familie også, og jeg syns det er godt å bare slappe av litt. Men til gjengjeld tar jeg igjen når helgen kommer. Da gjør jeg alt det spennende og morsomme jeg ikke får tid til ellers i uka, sammen med familien og venner. Vet ikke engang om det hadde vært så morsomt, hvis jeg kunne gjøre det hver dag.

Jeg elsker å reise,både i Norge og i utlandet. Det er noe av det jeg jeg trives aller best med og syns er mest spennende. Oppleve nye- steder, kulturer og mennesker. Reiselysten ligger dypt i meg, jeg har sikkert massevis av tater- eller sigøynerblod i årene. Jeg er så heldig at jeg har mange ferier i løpet av året og lang sommerferie. Da reiser jeg mye. Både på turer som er godt planlagte og impuls-turer. Ofte ønsker jeg at jeg kunne reise så mye jeg ville hele året, men det kan jeg altså ikke. Både fordi jeg må passe jobben, og fordi økonomien setter sine begrensninger. Hadde jeg ikke hatt jobben min, hadde jeg heller ikke hatt anledning til å reise så mye som jeg gjør. Så i mitt liv henger alt veldig sammen. Det syns jeg er godt og trygt, selvom jeg innimellom har andre lengsler.

Alt i alt trives jeg veldig godt og syns ikke det er kjedelig å være et A4 menneske, bare nødvendig.

Håper du finner en livsstil du kan trives med, og som holder deg frisk. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314518-et-a-4-liv/#findComment-2571266
Del på andre sider

Gjest Andre siden av kloden

Tenkte du deg på ferie til Kina? Det anbefales.

Eller tenkte du deg et mer permanent opphold her?

Da håper jeg du har mye penger så du kan bosette deg i et hus som har noe som ligner norsk standard. Selv med en svært høy husleie vil du ha utfordringer med mus, rotter, lekkasjer, gasskomfyr som ikke virker, elektriske apparater som svikter etter kort tid, mygg, varmt om sommeren, air-co som ikke virker, nesten bare kinesiske TV-kanaler, støv over alt.

Det var litt om huset.

I byene er trafikken tett og trafikkreglene praktiseres ofte etter eget behov. Ikke etter trafikkreglene. Få snakker annet enn sitt eget språk. Du bør derfor bestemme deg for hvor i Kina du vil bo, og lære deg språket der- helst før du reiser.

Offentlige toaletter er for folk uten særlig fin nese, og med moderate/ingen krav til håndhygiene. Ta med sprit fra apoteket hjemme.

Skulle du bli syk- fysisk eller psykisk bør du passe på å være i en by. Sykehusene er variable, men de finnes iallfall i byene. På landsbygda er det ingen/få tilbud om legehjelp. Og den hjelpen som finnes kan være risikabel å ta i mot. Pass iallfall på å ha en forsikring som dekker alt, absolutt alt som kan skje. Det er ingen hjelp å få for folk som ikke kan betale.

Hold deg unna dyr, de kan ha rabies i tillegg til mye annet.

Jeg skjønner at du skreiv du ville reise til Kina for di du ville langt bort. Men jeg kunne ikke dy meg for å komme med en liten realitetsbeskrivelse.

Kinesere er stort sett veldig hyggelige mennesker som det er lett å komme i kontakt med, men de er også frukter av et styresett og en tankegang som er svært fremmed for oss.

Det er selvsagt det som gjør det interessant å være her, men også det som til tider gjør det svært slitsomt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314518-et-a-4-liv/#findComment-2571304
Del på andre sider

Gjest klokkeline

Jeg legger meg på kvelden og står opp om morgenen. Og jeg kan bare love deg at jeg er alt annet enn en kjedelig grå mus :-)

Også stortrives jeg med stabil døgnrytme og fordelene det fører med seg.

Takk Valnøtt, var bare så sint og oppgitt i går at jeg slengte vel ut noe som ikke var helt gjennomtenkt :-). Blir frustrert fordi livet mitt ikke er helt bra for tiden, jeg vil og ønsker så mye, men blir stoppet hele tiden av mann og psykolog osv. Det gjør meg utrolig forbannet grrrrrrrrrrrr :-).

Istedet for å få lov til å gjøre det jeg ønsker er jeg nødt til å roe ned, ta medisiner, bli dempet på en måte og dette føles helt forferdelig. ((.

Skal ut å gå og banke opp elgen hvis jeg finner en :-).

PS. Har en fin oppskrift på sånne ostepannekaker, lurer på om det er det samme som din? (Jeg er skrav. bråkebøtte fra forrige uke, måtte bare skifte nick da jeg fikk en del reaksjoner, tenkte jeg ikke skulle provosere noen :-). Ha en fin dag !!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314518-et-a-4-liv/#findComment-2571443
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...