Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 21 år som trenger litt tips! :) Jeg er ikke flink til å spise mange ganger om dagen, som oftest blir det bare to (frokost og middag) og jeg synes det er så vanskelig å snu det! Har vært sånn så lenge jeg kan huske.. Nå har jeg snart vært syk i 2 år pga angst og lignende og for en liten stund siden tok jeg kontakt med en som driver med tankefeltteerapi, kvantemedisin ol og hun fortalte meg at jeg burde være forsiktig med å spise ting med mel og melk i siden gjorde at tarmene mine ble litt irriterte. Problemet er bare at jeg ikke vet hva jeg kan spise! Dessuten er jeg ganske kresen og da blir det fort at man holder seg til mat man liker.. er ikke særlig sunn av meg heller og nå som jeg er syk sitter jeg bare hjemme og det er ikke bra for kroppen min! Så jeg håper du kan hjelpe meg med litt råd og tips på veien så jeg kan få et sunnere og bedre kosthold! Akkurat nå veier jeg litt under 50 kg, men det meste jeg spiser setter seg rundt magen og siden jeg jo bare er hjemme er det ikke lett å bli kvitt, så setter stor pris på alle råd som kan få meg til å se og føle meg sunnere og få mer energi. Jeg har også lite B12 så jeg får sprøyter hos legen for det som jeg tar hver tredje måned, på ubestemt tid! Jeg hadde også lite jern og har tidligere gått på jerntabletter og folsyre.. Vet du om noen mat som inneholder mye av de tingene så jeg kanskje kan få opp nivåene mine eller evt noe kosttilskudd? Har akkurat begynt å ta Probiotic 500 for tarmflorabakteriene siden hun jeg fikk vite at jeg hadde litt irriterte tarmer av mente det var bra!. Blir glad for alle mulige tips du kan komme med! Mvh Camilla

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314538-hva-skal-jeg-spise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog

Hei!

Det høres ut som du har kommet inn i en litt uheldig rutine, der du spiser såpass næringsfattig rent vitamin- og mineralmessig at du tremger tilskudd, samtidig som at den energien du får i deg, legger seg rundt livet. Mye henger nok sammen med det faktum at du er mye hjemme, for det er ikke lett å skulle passe vekten samtidig som man er lite aktiv. Og utfordringen er også å sørge for at du får så mye energi at du faktisk ORKER å være ute når du først føler for det! Alt for lite energi - som kan få magen flat - gjør deg samtidig slapp og ikke så lett å få utendørs... Derfor er det kjempefint at du selv har innsett at spiserytmen din kan være en avgjørende faktor her.

Det er vanlig å anbefale 3-4 hovedmåltider og 1-2 mellommåltider hver dag. Jeg forventer ikke at du klarer å gå fra 2 til 6 måltider sånn uten videre, men om du får lagt til ett måltid og ett mellommåltid, er du på god vei. Se om det er mulig å følge en jevn spiserytme med ca 4 timers mellomrom, for eksempel slik: Frokost kl 8, lunsj kl 12, mellommåltid kl 16 og middag kl 20. Eller tilpass tidene slik det passer din livsstil.

neste spørsmål er hva måltidene skal bestå av. Du har fått råd om å holde deg unna melk og mel (hvete, antar jeg?) - noe jeg ikke uten videre kan støtte, du har ikke gitt meg noen indikasjoner på tarmsymptomene dine. Men dersom du føler deg bedre, kan du spise melk- og hvetefritt i en periode til tarmene roer seg. Det er ofte uheldig for det totale kosthodlet å kutte ut matvaregrupper uten å ha fått en diagnose hos lege. Og når du sliter med angst, er det ikke så heldig å skulle bekymre seg om hva maten inneholder i tillegg!

Men her er noen forslag til hvordan du kan sette sammen de fire måltidene jeg foreslår over - uten melk og hvete. Husk at spelt også er hvete!

Frokost:

Hirsegrøt kokt på vann og kalsiumberiket soyamelk med frisk frukt eller bærmos

Bløtkokte egg på dansk pumpernikkel (hvetefritt) eller annet hvetefritt, grovt brød

Bokhveteflak med tørket frukt, hakkete nøtter og kalsiumberiket soyamelk

Te, urtete, kaffe, evt litt appelsinjuice

Lunsj:

Blandet grønn salat med bønner og kalkunskinke

Omelett med paprika og tunfisk

Maiswrap fylt med salatkjøtt av kylling, chilisaus, grønn salat og maiskorn

Vann eller te

Mellommåltid:

En pære og noen mandler

Et hvetefritt knekkebrød med melkefri leverpostei

Soyabasert, kalsiumberiket yoghurt med hirseflak oppi

Vann eller te, urtete

Middag:

Rent storfekjøtt og røde bønner servert med kokt, brun ris, rårevet gulrot og en melkefri brun saus

Dampet laksefilet med agurksalat, tomater i skiver, dampet brokkoli og litt god olivenolje

Kyllingfilet fylt med soyabasert smøreost og friske urter, servert med maispasta, oljedressing og ristede, hakkede mandler

vann eller farris

Maten jeg foreslår, inneholder en del jern og kalsium. Men jeg vil nok anbefale deg å ta et kosttilskudd med kalsium, vitamin D og omega-3 i tillegg.

Riktig lykke til!

Hilsen Gunn Helene

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314538-hva-skal-jeg-spise/#findComment-2572861
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...