Gå til innhold

Borderline /NHD

Gjest Pårørende venninne

Anbefalte innlegg

Gjest Pårørende venninne

1.) Kan dette være borderline?

Paniske tiltak for å unngå ekte eller innbilt tap, livredd for å miste. Identitets forstyrrelse: markant og stadig ustabilt selvbilde og selvfølelse. Impulsivitet på to områder som er potensielt skadelig ( I dette tilfellet sex, og et enormt alkoholforbruk, innrømmer motvillig misbruk av alkohol over 6 måneder). Tilbakevendende selvmordsatferd, handlinger, trusler og selvskading (kutting i blant, ikke ofte, ca 3 ganger på 4 måneder). Desperasjon, uro. Skader/ sårer andre, tomme løfter og lyver.

Umiddelbar effekt av AP, opplevde seg selv som stabil for førsta gang i sitt liv(44år, kvinne) men den ble så seponert grunnet ekstrem uro. Er nå begynt på Lamictal, vil denne kunne hjelpe? Kan dette være borderline? Bipolar er og på listen, men vi er usikre. Null effekt av AD. Hennes psykiater aner ikke hva det er.

2.) Vedkommende er ansatt i en 100%stilling i et stort firma(viktig stilling), arbeidet hennes har de siste 3 månedene vært så som så. Hennes lege sier at ingen med borderline mestrer en 100% stilling, har hun rett?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314561-borderline-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BipolarII...jeg visst

Høres ut som tatt rett ut av diagnosemanualen spør du meg. Er ikke noe bipolart ved det du beskriver. At psykiateren ikke vet hva dette er, er veldig underlig. Men hun har kanskje bare denne 44 åringens uttalelser å støtte seg ¨på? At dere rundt ser hele personligheten hennes og hvordan hun oppfører seg og er.

Den ekspertuttalelsen om arbeid hun/kan med, er veldig stigmatiserende. Det er vel forskjeller også her, selv noe er vist på gruppenivå.

Når det gjelder en personlighetsforstyrrelse, er behandlingen psykoterapi. Man kan ikke medisinere en til "riktig personlighet". Lamictal er et preparat for epileptikere og bipolare. Hvorvidt en slik medisin har noe for seg ifb EUPF, hadde det vært interessant og hørt et fagsvar på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314561-borderline-nhd/#findComment-2571294
Del på andre sider

Gjest Pårørende venninne

Høres ut som tatt rett ut av diagnosemanualen spør du meg. Er ikke noe bipolart ved det du beskriver. At psykiateren ikke vet hva dette er, er veldig underlig. Men hun har kanskje bare denne 44 åringens uttalelser å støtte seg ¨på? At dere rundt ser hele personligheten hennes og hvordan hun oppfører seg og er.

Den ekspertuttalelsen om arbeid hun/kan med, er veldig stigmatiserende. Det er vel forskjeller også her, selv noe er vist på gruppenivå.

Når det gjelder en personlighetsforstyrrelse, er behandlingen psykoterapi. Man kan ikke medisinere en til "riktig personlighet". Lamictal er et preparat for epileptikere og bipolare. Hvorvidt en slik medisin har noe for seg ifb EUPF, hadde det vært interessant og hørt et fagsvar på.

Tusen takk for svar. Jeg er enig i det du skriver, man kan ikke medisinere et menneske til "riktig" personlighet men man kan stabilisere vedkommende noe. Jeg finner heller ingenting bipolart over symptomene men hennes lege mener at siden hun klarer 100% stilling kan hun ikke være borderline. Jeg har lest at førstevalget er AD ved slike lidelser, deretter stemningsstabiliserende eller AP sammen med AD. AP hadde hun ekstremt god effekt av, var som hun sier selv stabil for første gang i sitt liv, men uroen og angsten ble for mye for henne. Hun begynte på Lamictal på mandag, det tar trolig noen uker for å se virkning, om det i det hele tatt vil være noen virkning. Hun har gått med på (blitt truet til) AA møter i 5 uker fordi jeg mener det er umulig å bli bedre av noe som helst når man drikker seg full hver enda kveld.

Hun har en god psykolog. Men denne legen hennes vet jo ingenting. Frustrerende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314561-borderline-nhd/#findComment-2571615
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg er enig i det du skriver, man kan ikke medisinere et menneske til "riktig" personlighet men man kan stabilisere vedkommende noe. Jeg finner heller ingenting bipolart over symptomene men hennes lege mener at siden hun klarer 100% stilling kan hun ikke være borderline. Jeg har lest at førstevalget er AD ved slike lidelser, deretter stemningsstabiliserende eller AP sammen med AD. AP hadde hun ekstremt god effekt av, var som hun sier selv stabil for første gang i sitt liv, men uroen og angsten ble for mye for henne. Hun begynte på Lamictal på mandag, det tar trolig noen uker for å se virkning, om det i det hele tatt vil være noen virkning. Hun har gått med på (blitt truet til) AA møter i 5 uker fordi jeg mener det er umulig å bli bedre av noe som helst når man drikker seg full hver enda kveld.

Hun har en god psykolog. Men denne legen hennes vet jo ingenting. Frustrerende.

Tror nok hennes behandler har en rimelig god peiling på hva det er. Kansje hun ikke forteller deg alt. Personer med EUPF (borderline) har individuellt funksjonsnivå, så det at hun er i 100% jobb utelukker ikke denne diagnoosen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314561-borderline-nhd/#findComment-2573462
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...