Gå til innhold

uendelig lang utredning

Anbefalte innlegg

Gjest Vestlandet_75

Jeg har kommet til utredning i VOP ved et psykiatrisk sykehus. Jeg har hatt 7 timer med min psykolog, og h*n har bestemt at jeg fåt tilbud om behandling etter utredningen, men jobber fortsatt med utredning for å forstå psykdomsbildet.

Er ikke dette veldig lang tid? Ved tidligere behandling hadde jeg nesten ikke en utredning vi begynte med behandling med en gang, men det er flere år siden. De siste ukene henger jeg neste ikke sammen og har store problemer med å komme gjennom dagene. Det er blitt et ikke tema siden vi holder påmed utredning ikke behandling.

Jeg blir så utrolig sliten av dette her, skjemaer og utspørringsrunder på ting som jeg ikke helt forstår hensikten med. Jeg svarer så godt jeg kan og forklarer at jeg synes det er litt slitsomt, men det eneste som har skjedd er at en ny psykolog skal gjøre en ny type utredning.

Så det virker på meg som om dette er en endeløs utredningsfase som ikke kommer over i behandling, og jeg vet ikke om jeg får noe særlig ut av dette her. Mest har jeg lyst til å slutte siden det bare tar opp tid og ikke hjelper meg å ta tak i problemene mine.

Andre som har vært i samme situasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314571-uendelig-lang-utredning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vestlandet_75

Det er ikke lang tid,i enkelte tilfeller bruker de år for å komme frem til riktig diagnoser.

jeg er ikke noe særlig interessert i en diagnose. Jeg vil fungere bedre i hverdagen, og ikke være på randen av sammenbrud hele tiden. Da er 7 ganger lenge å gå uten å få hjelp til å klare hverdagen litt bedre...

jeg er ikke noe særlig interessert i en diagnose. Jeg vil fungere bedre i hverdagen, og ikke være på randen av sammenbrud hele tiden. Da er 7 ganger lenge å gå uten å få hjelp til å klare hverdagen litt bedre...

Men det er du som må gjøre noe,behandlerene kan ikke gjøre jobben for deg.

Det er ikke som med fysiake sykdommer,de kan ikke fixe deg,sånn er det bare.

Gjest Vestlandet_75

Men det er du som må gjøre noe,behandlerene kan ikke gjøre jobben for deg.

Det er ikke som med fysiake sykdommer,de kan ikke fixe deg,sånn er det bare.

Jeg tror ikke helt du forstår hva jeg mener. Min hensikt med å oppsøke psykolog har jo vært å få kognitiv terapi der grensene for hva jeg klarer å gjøre blir utfordret, og jeg kan jobbe meg gjennom problemene. Det skjer ikke i utredningsfasen som jeg mener er uhensiktsmessig lang.

Om de ikke kan fikse "sånt" som du sier, da er det ingen vits å ha pyskologer eller psykologer. Det er klart de kan hjelpe med å ta tak i problemene, men da må man komme ut av utredningsfasen.

Gjest BipolarII...jeg visst

Kan kanskje skyldes noe innenfor dette:

- hva du feiler, kan være veldig uklart

Mange symptomer kan være like, men del av forskjellige psykiske sykdommer

- manglende utredning fra før

- eller at psykologen har tester på hjernen. Har lidenskap for ulike testbatterier. Synes det er uhyre interessant med scoring, finne skriftlige svar osv.

- eller at psykologen ikke klarer for egen del å innhente nok informasjon fra samtaler med deg. At vedkommende kun føler seg "på trygg grunn" med alt dokumentert svart på hvitt.

- overdreven tro på at alt kan nedfelles i testbatterier

Annonse

Gjest mitraljøse

Luft din utålmodighet for psykologen. (Han ønsker vel ikke å behandle deg for magesår om det er cøliaki du har, for å bruke et bilde).

Jeg tror ikke helt du forstår hva jeg mener. Min hensikt med å oppsøke psykolog har jo vært å få kognitiv terapi der grensene for hva jeg klarer å gjøre blir utfordret, og jeg kan jobbe meg gjennom problemene. Det skjer ikke i utredningsfasen som jeg mener er uhensiktsmessig lang.

Om de ikke kan fikse "sånt" som du sier, da er det ingen vits å ha pyskologer eller psykologer. Det er klart de kan hjelpe med å ta tak i problemene, men da må man komme ut av utredningsfasen.

Beklager da missforstod jeg deg : )

Min erfaring er at de ikke kan hjelpe uansett hva det er,de bare tilbyr medisiner.

Gjest Vestlandet_75

Beklager da missforstod jeg deg : )

Min erfaring er at de ikke kan hjelpe uansett hva det er,de bare tilbyr medisiner.

jeg har opplevd stor bedring før fra tidliegre behandling, og da var det ingen utredning. Det er derfor jeg er litt usikker på dette her.

Synd at du ikke føler du har fått hjelp.

Jeg får vel se hva som skjer etter neste runde og ta det opp igjen da.

jeg har opplevd stor bedring før fra tidliegre behandling, og da var det ingen utredning. Det er derfor jeg er litt usikker på dette her.

Synd at du ikke føler du har fått hjelp.

Jeg får vel se hva som skjer etter neste runde og ta det opp igjen da.

Det får du gjøre.

Masse lykke til : )

Nils Håvard Dahl, psykiater

I ca 85% av tilfellene greier jeg å utrede en pasient i flrste konsultasjon.

Av de resterende 15% greier jeg mer enn 10% i løpet av 2. og 3. time. I 1-3% av tilfellene trenger jeg mer enn 3 timer.

Siden vi ikke vet mer om deg, kan i ikke si sikkert at det er for lang tid. Du kan jo være en av de særdeles vanskelige å utrede.

Annonse

Gjest Vestlandet_75

I ca 85% av tilfellene greier jeg å utrede en pasient i flrste konsultasjon.

Av de resterende 15% greier jeg mer enn 10% i løpet av 2. og 3. time. I 1-3% av tilfellene trenger jeg mer enn 3 timer.

Siden vi ikke vet mer om deg, kan i ikke si sikkert at det er for lang tid. Du kan jo være en av de særdeles vanskelige å utrede.

tusen takk for svar :)

Tror jeg skal spørre behandleren om dette, og høre om det er noe jeg kan gjøre for å hjelpe h*n med forklare, beskrive situasjoner/problemer/områder bedre for å få en raskere avklart utredning. Det kan jo godt hende det er meg som ikke klarer å uttrykke meg skikkelig, som gjør at det tar så lang tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...