Gå til innhold

Angst og å bli bra

Anbefalte innlegg

Gjest tullerusken

Jeg har slitt med sterk sosialangst i 15 år. Har hatt samtaler med psykolger uten at det har hjulpet noe. Av og til får jeg, av venner, høre at jeg må oppsøke psykolog på nytt slik at jeg kan bli kvitt angsten. Det er ikke det at jeg ikke har tro på terapi, men at den skal kunne fjerne angsten har jeg lliten tro på. Er det ikke heller slik at man ved hjelp av terapi kan lære seg å leve med angsten? Eller kan samtaler med psykolog kunne gjøre at jeg blir frisk? Takk på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314672-angst-og-%C3%A5-bli-bra/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest klokkeline

Jeg har innsett at angsten vil komme i perioder jeg er dårligere. Når jeg har godtatt dette er det også lettere å leve med den. Jeg ønsker den velkommen, snakker med den og sier hallo hvordan står det til i dag, vil du være med meg på butikken en tur? :-)

Er det ikke mulig å bli kvitt angst med terapi?

Ikke av kun terapien, du må jobbe aktivt for å endre tankesett og inngrodde reaksjonsmønstre. I terapi kan man sammen med behandler lære seg å gjøre dette ved hjelp av gode teknikker. Som igjen selvsagt må praktiseres!

Annonse

Ikke av kun terapien, du må jobbe aktivt for å endre tankesett og inngrodde reaksjonsmønstre. I terapi kan man sammen med behandler lære seg å gjøre dette ved hjelp av gode teknikker. Som igjen selvsagt må praktiseres!

Ok, jeg skjønner. Men det går altså an å bli bra hvis en jobber for det, det var jo oppløftende.

En god natt til deg:o)

Jeg ble iallfall ikke kvitt angsten ved hjelp av terapi. Jeg har erfart at den eneste "kuren" mot angst er å møte angsten, dvs gjøre det du har angst for.

Har du klart å bli helt kvitt angsten nå da, gjennom å møte det du er redd for? Hvor lang tid tar det?

Interessant å høre andres erfaringer, så blir glad hvis du orker å svare:o)

En psykolog kan hjelpe deg med å håndtere angsten, dvs gi deg "redskaper" i form av forskjellige teknikker som du kan bruke. En psykolog kan også hjelpe deg med å forstå hva som skjer når du har angst og sortere tanker som du har rundt dette. At du får en økt forståelse kan bidra til å gjøre angsten mer håndterbar, og ikke fullt så skremmende.

Men psykologen kan ikke fjerne angsten din, eller "helbrede " deg. Den jobben må du gjøre selv, men kanskje med støtte fra psykologen. Det krever stor egeninnsats og vilje, noe som igjen krever motivasjon. Det er ikke lett, spesielt ikke når du har slitt med dette så lenge, men det er mulig så lenge viljen og motivasjonen er sterk nok.

Det er ikke sikkert du blir helt kvitt angsten heller, men at du kan komme i en posisjon hvor du har mer kontroll slik at angsten ikke styrer livet ditt.

Men som sagt det er du selv som må gjøre jobben. Lykke til...-)

Gjest ikkemerangst

Har du klart å bli helt kvitt angsten nå da, gjennom å møte det du er redd for? Hvor lang tid tar det?

Interessant å høre andres erfaringer, så blir glad hvis du orker å svare:o)

Jeg har langt på vei klart å bli kvitt angsten, ja. Men det har vært tøft. Nå har jeg vært mye alene i livet og har måttet gjennom ting helt av nødvendighet, har ikke hatt noen skulder å lene meg på, for å si det sånn. Dermed har jeg blitt tvunget inn i situasjoner som jeg sikkert heller ville sluppet unna hvis det hadde vært noen her som hadde "ordnet opp for meg". Dermed har jeg vært nødt til å møte angsten gang på gang, noe som har ført til at den føles mer ufarlig for meg.

Jeg har også brukt en liten dose Seroxat hele tiden (10 mg daglig), tror også den har hjulpet meg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...