Gjest linnea67 Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hei Jeg er ei jente på 41 år. Jeg er 175cm, og har de femten siste åra lagt på meg mange, mange kg. Veier nå 150 kg og er helt fortvila. Jeg har forsøkt å slanke meg, men ender opp med at jeg legger på meg enda mer etterpå. Jeg tror problemene startet i 23 års alderen da jeg bare ville gå ned noen kg, og tror vel ofte det at unge jenter som begynner å slanke seg får problemer med vekta senere i livet. Har hele tiden i oppveksten og som ung voksen hatt normalvekt. Ønsker å få tips om hvordan jeg på en forsvarlig måte kan gå ned i vekt. Hvordan begynner jeg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314755-h%C3%B8y-overvekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Huff, skjønner at situasjonen er fortvilet! Her inne vil du finne mennesker med ulike erfaringer fra forskjellig opplegg. Felles for alle er vel at man må bestemme seg for å legge om livet, ikke bare "gå på kur". Jeg sverger til Grete Roede, mest fordi den typen livsstilsomlegging ikke fører til drastiske inngrep i hverdagen min. Jeg spiser samme mat som resten av familien, men i litt andre mengder og sammensetninger enn før. Anbefaler at du melder deg på kurs, slik at du møter andre i samme situasjon. Det er litt press og masse motivasjon i det! Lykke til, uansett hva du kommer fram til! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314755-h%C3%B8y-overvekt/#findComment-2574480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å sette deg godt inn i de forskjellige metodene som er seriøse og sunne som gir vektnedgang. Med dette mener jeg Grete Roede, som mange har suksess med og lavkarbo som kommer i ulike varianter som mange også har suksess med - over tid ikke bar noen måneder mens de raser ned. Du kan også vurdere fedmeoperasjon siden du kvalifiserer til dette. Uansett - det må en livsstilsendring til for deg, ikke bare litt justeringer. I hovedtrekk er GR slik at man spiser alt mulig av mat, men i strengt begrensede mengder slik at vekten går ned. Noen synes dette fungerer kjempefint, andre blir gående sultne hele tiden og ender med å sprekke. I hovedtrekk er lavkarbo slik at du ikke er sulten mer, du teller ikke annet enn karbohydrater og spiser til du er mett og kan også spise en god del fet mat. Men prisen for det er at alle matvarer som er rike på karbohydrater strukes fra lista. ViVola har hatt fantastisk suksess med Grete Roede. Jeg har hatt fantastisk resultat med lavkarbo. Er snart femti kilo lettere enn jeg var nå og i knallform. Jeg ville aldri oppnådd et så godt resultat om noe i det hele tatt med Grete Roede, og for ViVola er lavkarbo ikke noen løsning i det hele tatt, så du må se på hva som passer for deg. Og vær ærlig. Orker du ikke å kjenne litt sult så er ikke GR tingen. MÅ du ha brød og klarer ikke tanken på kotelett til frokost så er ikke lavkarbo tingen. Et siste alternativ er Eurodiett hvor du kan komme fort ned mange kilo før du legger om til mer standard lavkarbomat. Det er kjempefint at du innser at dette ikke går mer - det dør for mange av overvekt, og slaget er på ingen måte tapt selvom du er i 150kg klassen. Jeg var der jeg også nesten - nå sies det at jeg ser flott ut :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314755-h%C3%B8y-overvekt/#findComment-2574489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hei, Synes du skal be fastlegen om å henvise deg til nærmeste kompetansesenter i forhold til sykelig overvekt. Vekten din er så høy at du bør få hjelp av en spesialist. Lykke til:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314755-h%C3%B8y-overvekt/#findComment-2574494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest be om hjelp Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Du begynner med å snakke med fastlegen din. Er hun flink og oppdatert på vektmestring, kan du starte et opplegg med tett oppfølging av henne. Hvis ikke ber du om p bli henvist til noen som har ekspertise på vektreduksjon. Tett oppfølging er viktig når du skal ned såpass mye. Det viktige er å få til permanente endringer i ditt daglige liv, du må bruke tid på det, og kan heller ikke regne med å få et helt "ukomplisert" forholdt til mat. Du må regne med at du må ha et mer gjennomtenkt fohold til kosthold, enn de som aldri har vært overvektige, og kan spise "hva som helst" en periode uten at det gir seg store utslag på vekten. De siste årene har man fått større forståelse for at det ikke bare er kaloriinnholdet i mat som får noen til å legge mye på seg. Noen typer mat får blodsukkeret til å stige raskt, og for noen vil et slikt konsthold lettere føre til overvekt (mens andre kan leve helt greit på slik mat). Noen typer mat gjør det lettere å spise veldig me av gangen, mens annen mat gjør samme personen raskere mett, en metthet som varer mye lenger. Så den som hjelper deg i din vektnedgang, bør ha litt kunnskap om disse prosessene, samtidig som det aller viktigste er å få til en ny livsstil som du klarer å føre, hver dag, hele året, resten av livet. Hvis du har små barn kan det være vanskelig å få satt av fast tid til trening, i såfall kan du snakke med legen din om hun kan hjelpe deg å søke om å få fri for å rekke trening noen ganger i uken. For en arbeidsgiver kan det være en god investering at du kommer litt for sent på jobben tre dager i uken, hvis det gjør at du blir mye friskere på lang sikt. Når overvekten er ekstrem, er det ikke noe prinispielt i veien for at du skal få fri med lønn (evt en 15 % sykemelding en periode) for at du skal kunne trene / motta behandling for dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314755-h%C3%B8y-overvekt/#findComment-2574500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Askerpia Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hei Linnea67 Jeg skriver til deg fordi jeg også må gå ned mange kg. Er 1,77cm høy og veier 30-40kg for mye. Har alltid vært slank da jeg var veldig småspist og nærmest anorektisk. (trente aldri og elendig kosthold) Så for ca 3 år siden gikk jeg på en type medisin i 1,5 år som gjorde at jeg la på meg alle kiloene. Trodde jeg skulle gå raskt ned etter at jeg sluttet med medisinene, men den gang ei... Er fattig alenemor og syns sunn mat er kjempe dyrt og har ikke råd til treningsstudio-timer - og turer blir for kjedelig.. Men jeg vil ned i vekt og jeg vil ta meg sammen. Så jeg tenkte vi kanskje kunne støtte og oppmuntre hverandre litt? Eller hva syns du? (jeg er 31år) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314755-h%C3%B8y-overvekt/#findComment-2576091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hei du! Med en vekt på 150 kilo og høyde på 175 cm har du en BMI på 49, og er som du sier kraftig overvektig. Siden du var normalvektig som barn og ung voksen, regner jeg med at du har vært i kontakt med lege i forhold til vekten i voksen alder. Hvis ikke syns jeg du skal ta deg en tur til legen og få målt stoffskiftet, blodsukkeret, blodtrykket osv. Du KAN jo ha et lavt stoffskifte som gjør at du legger på deg veldig lett. Da er det i tilfellet nødvendig med medisiner i tillegg til endret kosthold og livsstil. Det kan også hende at du har utviklet diabetes type 2, du er uansett i faresonen for å utvikle det. Går du ned i vekt vil du kunne redusere denne risikoen betydelig. Noe av det viktigste når du skal ned i vekt, er at du setter deg realistiske mål. Du bør ikke gå ned noe særlig mer enn 1/2-1 kilo per uke. Dette virker kanskje lite, og det vil selvfølgelig ta litt tid før du når den vekten du ønsker. Men, du har jo tross alt brukt nesten 20 år på å legge på deg alle disse kiloene, så da er det ikke gjort på et blunk å bli kvitt dem. For at du skal gå ned i vekt trenger du å forbruke mer energi (kalorier) enn du får i deg. Dette kan du gjøre ved å spise mindre, bevege deg mer, eller en kombinasjon av begge deler. Husk å begynne rolig mht fysisk aktivitet, feks med nokså rolige turer. Du har en tung kropp, det er viktig at du ikke får skader eller starter opp med trening som er altfor tung for deg. Du sier ingenting om hvordan du spiser nå, men generelt opplever mange overvektige at det er lurt å spise nokså ofte, og alltid spise frokost. Spiser du på den måten holder du blodsukkeret mer stabilt, og det er lettere å unngå overspising eller impuls kjøp av usunn mat når du plutselig kjenner at du er sulten. Ellers så gjelder de rådene du helt sikkert har hørt før; mye grønnsaker, en del frukt, grovt fiberrikt brød fremfor lysere bakevarer, nok proteinrik mat i form av egg, magre melkeprodukter, kylling, kjøtt og fisk, samt at du unngår søte drikker og andre søtsaker. Og helt til sist: Det kan være lettere og mer motiverende hvis du har noen som følger deg litt opp, enten det er en lege, en ernæringsfysiolog eller kanskje til og med en venn eller "medslanker". Ønsker deg lykke til! Og må bare nok en gang minne deg på at vektreduksjonen ikke må skje for raskt, da er det nemlig stor risiko for at du ikke bare mister fett men også muskler. Resultatet blir da at forbrenningen går ned og at det dermed er vanskeligere å gå videre ned i vekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314755-h%C3%B8y-overvekt/#findComment-2576223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest linnea67 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hei Linnea67 Jeg skriver til deg fordi jeg også må gå ned mange kg. Er 1,77cm høy og veier 30-40kg for mye. Har alltid vært slank da jeg var veldig småspist og nærmest anorektisk. (trente aldri og elendig kosthold) Så for ca 3 år siden gikk jeg på en type medisin i 1,5 år som gjorde at jeg la på meg alle kiloene. Trodde jeg skulle gå raskt ned etter at jeg sluttet med medisinene, men den gang ei... Er fattig alenemor og syns sunn mat er kjempe dyrt og har ikke råd til treningsstudio-timer - og turer blir for kjedelig.. Men jeg vil ned i vekt og jeg vil ta meg sammen. Så jeg tenkte vi kanskje kunne støtte og oppmuntre hverandre litt? Eller hva syns du? (jeg er 31år) Hei Det hadde vært kjempefint. Hvilken kant av landet bor du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314755-h%C3%B8y-overvekt/#findComment-2576350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å sette deg godt inn i de forskjellige metodene som er seriøse og sunne som gir vektnedgang. Med dette mener jeg Grete Roede, som mange har suksess med og lavkarbo som kommer i ulike varianter som mange også har suksess med - over tid ikke bar noen måneder mens de raser ned. Du kan også vurdere fedmeoperasjon siden du kvalifiserer til dette. Uansett - det må en livsstilsendring til for deg, ikke bare litt justeringer. I hovedtrekk er GR slik at man spiser alt mulig av mat, men i strengt begrensede mengder slik at vekten går ned. Noen synes dette fungerer kjempefint, andre blir gående sultne hele tiden og ender med å sprekke. I hovedtrekk er lavkarbo slik at du ikke er sulten mer, du teller ikke annet enn karbohydrater og spiser til du er mett og kan også spise en god del fet mat. Men prisen for det er at alle matvarer som er rike på karbohydrater strukes fra lista. ViVola har hatt fantastisk suksess med Grete Roede. Jeg har hatt fantastisk resultat med lavkarbo. Er snart femti kilo lettere enn jeg var nå og i knallform. Jeg ville aldri oppnådd et så godt resultat om noe i det hele tatt med Grete Roede, og for ViVola er lavkarbo ikke noen løsning i det hele tatt, så du må se på hva som passer for deg. Og vær ærlig. Orker du ikke å kjenne litt sult så er ikke GR tingen. MÅ du ha brød og klarer ikke tanken på kotelett til frokost så er ikke lavkarbo tingen. Et siste alternativ er Eurodiett hvor du kan komme fort ned mange kilo før du legger om til mer standard lavkarbomat. Det er kjempefint at du innser at dette ikke går mer - det dør for mange av overvekt, og slaget er på ingen måte tapt selvom du er i 150kg klassen. Jeg var der jeg også nesten - nå sies det at jeg ser flott ut :-) ''Orker du ikke å kjenne litt sult så er ikke GR tingen.'' Er superenig i det aller, aller meste av det du skriver, men den setningen over her er nok ikke helt sann for alle: Jeg har ikke vært sulten overhode med maten i GR. Det er i overkant mye mat for meg, og jeg er nå på det som kalles meny 1 (12-1500 kalorier pr dag). Min kjære "slankekompis" er på meny 5 (2500-2700 kalorier pr dag), og han greier ikke spise alt han skal. Han er heller aldri sulten, sier han. På begge kursene jeg har gått, har folk slitt med å få i seg all maten, og ingen har snakket om sult i det heletatt. Bare nevner det, sånn for å balansere det litt. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314755-h%C3%B8y-overvekt/#findComment-2576390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 ''Orker du ikke å kjenne litt sult så er ikke GR tingen.'' Er superenig i det aller, aller meste av det du skriver, men den setningen over her er nok ikke helt sann for alle: Jeg har ikke vært sulten overhode med maten i GR. Det er i overkant mye mat for meg, og jeg er nå på det som kalles meny 1 (12-1500 kalorier pr dag). Min kjære "slankekompis" er på meny 5 (2500-2700 kalorier pr dag), og han greier ikke spise alt han skal. Han er heller aldri sulten, sier han. På begge kursene jeg har gått, har folk slitt med å få i seg all maten, og ingen har snakket om sult i det heletatt. Bare nevner det, sånn for å balansere det litt. :-) Oki :-) Da trekker jeg meg tilbake her :-))) Men går han ned i vekt på så mye kalorier da??? Hvor mye trener han egentlig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314755-h%C3%B8y-overvekt/#findComment-2576393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Oki :-) Da trekker jeg meg tilbake her :-))) Men går han ned i vekt på så mye kalorier da??? Hvor mye trener han egentlig? Han har gått ned snaut 30 kg på et år, så det fungerer jo. Han er _stor_, både i høyde og vekt. På dette kurset har det gått veldig trått me'n, han trener kjempemye (forbrenner fort vekk 4000 kalorier på trening i løpet av uka) og klarer ikke spise det han skal. Har prøvd å få han til å se mer mot lavkarbo, han trenger proteiner og muskelbygging, for nå tror jeg han bare freser muskler av kroppen sin. Og beholder fettet. Men han har kommet i knallform, da, og det er jo så gøy - men han synes det er kjipt at vekta står såvidt stille (et par kilo ned, bare, og det er lite på 5 uker). Han hadde lest om aspartam, nå da, og trodde kanskje at han drakk for mye kunstig søtet saft. Tror det går med mengder i løpet av uka, men jeg har ikke spurt nærmere. Har du noen erfaring med det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314755-h%C3%B8y-overvekt/#findComment-2576406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnet skjemmer ingen Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Oki :-) Da trekker jeg meg tilbake her :-))) Men går han ned i vekt på så mye kalorier da??? Hvor mye trener han egentlig? Jeg spiser også etter GR-kosten. Jeg er både høy og veier vel 30 kg. for mye. Jeg skal spise mellom 2200-2500 kcal daglig. Jeg trener 3-4 ganger i uka, da 1,5 time av gangen. Veldig sjelden jeg er sulten. Ikke alltid jeg er like flink å få i meg all maten jeg skal, eller - tenker at nå skal jeg være ekstra flink og spise mindre og holder meg på 15-1600 kcal i stedet. Men resultatet er faktisk at jeg går ned mindre i uka når jeg spiser for lite kcal. Men enkelte perioder er jeg mer sulten enn vanlig, og da spiser jeg ekstra med grønnsaker og drikker mer vann. Og da er jo sulten også borte. Men tror også mye av dette sitter mellom øra da. Jeg er kvinne da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314755-h%C3%B8y-overvekt/#findComment-2576441 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg spiser også etter GR-kosten. Jeg er både høy og veier vel 30 kg. for mye. Jeg skal spise mellom 2200-2500 kcal daglig. Jeg trener 3-4 ganger i uka, da 1,5 time av gangen. Veldig sjelden jeg er sulten. Ikke alltid jeg er like flink å få i meg all maten jeg skal, eller - tenker at nå skal jeg være ekstra flink og spise mindre og holder meg på 15-1600 kcal i stedet. Men resultatet er faktisk at jeg går ned mindre i uka når jeg spiser for lite kcal. Men enkelte perioder er jeg mer sulten enn vanlig, og da spiser jeg ekstra med grønnsaker og drikker mer vann. Og da er jo sulten også borte. Men tror også mye av dette sitter mellom øra da. Jeg er kvinne da. Støtter deg fullt og helt på dette med mindre kalorier inn = dårligere vekttap. Ser mange på kurset som sliter med det der. _OM_ jeg skulle føle sult utenom måltidene (jeg spiser hver 1,5-2 timer), så knasker jeg i meg ei gulrot eller ei kålrotskive - og da er jeg ferdig med det, liksom. Flink er du! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314755-h%C3%B8y-overvekt/#findComment-2576449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Askerpia Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Hei Det hadde vært kjempefint. Hvilken kant av landet bor du? Jeg bor i Asker, hva med deg? :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314755-h%C3%B8y-overvekt/#findComment-2579601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.