ictys Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Hei Jeg har trent helt regelmessig i ett år nå. To ganger i uken. Først 40-60 min spinning også 40-60 min vekter. Problemet er at jeg så og si hver eneste gang på slutten av spinningen får vondt i hodet. Som regel er dette venstre side av hode, helt oppe på toppen, det kjennes ut som om noen stikker en kniv inn bak på hodet og drar den fremover. Det varer som regel ikke lenge. Hvis jeg roer pulsen ned litt, eller kjører på så går det over. Det er fryktelig vondt, jeg klarer ikke alltid holde øynene åpne og jeg må ofte legge en hånd på hode. I tillegg så kan jeg bli skikkelig kvalm når jeg stopper med spinningen. Jeg drikker ca 0,5 liter før trening med vann og ca 0,5 på spinning og ca 0,5 på styrke. Jeg har kuttet litt ned på vannet og muligens drikker jeg for mye? Men jeg er ikke sikker da dette ikke kommer hver gang jeg trener. Jeg er såpass vandt med dette nå at jeg trener bare videre. Som regel får jeg ett par runder til med vondt i hodet, men dette er ikke så vondt. Mer som ett sting eller noe sånt. Jeg får somregel etter ca 80-90 min trening en del svimling også. Dette er meste plagsomt, men jeg regner med at det er fordi jeg har trent såpass lenge. Spørsmålet mitt blir da: Hva kan dette være? Burde jeg oppsøke en lege? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314848-vondt-i-hode-ved-trening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Mellom spinningen og styrken kan du prøve å få i deg noe å spise. En energibar eller en banan feks. Det burde fikse svimlingen. Hodepinen bør du justere med å kjenne pulsnivået der den dukker opp - også holde deg under. Det høres ut som om du tar i litt i hardeste laget. Ikke reduser på vannet - det er viktig med nok vann. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314848-vondt-i-hode-ved-trening/#findComment-2575598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ictys Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Mellom spinningen og styrken kan du prøve å få i deg noe å spise. En energibar eller en banan feks. Det burde fikse svimlingen. Hodepinen bør du justere med å kjenne pulsnivået der den dukker opp - også holde deg under. Det høres ut som om du tar i litt i hardeste laget. Ikke reduser på vannet - det er viktig med nok vann. Mulig, men jeg synes det virker litt for enkelt. Jeg har prøvd å sykle med pulsmåler og har merket meg at ved 160 så får jeg gjerne vondt. Oftest når pulsen går nedover. Makspulsen min er 186 (220 -34 år) Jeg spiser alltid mellom spinning og vekter. Banan, energibar, energidrikk e.l. Jeg synes det virker noe. Mulig jeg tar det for hardt? Synes egentlig ikke jeg kjører så hardt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314848-vondt-i-hode-ved-trening/#findComment-2575816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Mulig, men jeg synes det virker litt for enkelt. Jeg har prøvd å sykle med pulsmåler og har merket meg at ved 160 så får jeg gjerne vondt. Oftest når pulsen går nedover. Makspulsen min er 186 (220 -34 år) Jeg spiser alltid mellom spinning og vekter. Banan, energibar, energidrikk e.l. Jeg synes det virker noe. Mulig jeg tar det for hardt? Synes egentlig ikke jeg kjører så hardt. Makspuls beregnet kan fort være noe helt annet enn den du virkelig har. Selv har jeg mye høyere makspuls viste det seg, så da jeg mente at jeg var i ekstremt god form så var det enda mye å gå på etter at jeg testet den riktige makspulsen ;-) Du trener ganske hardt på 160. Kan du kanskje legge deg på et høyere snitt, men unngå å toppe over? Min erfaring er at det går obver litt etterhvert å få vondt i hodet ved trening hvis kondisen bedrer seg. Er det lenge siden du begynte å trene? Hvis formen ikke er kjempegod enda så kan det hende at det kan være derfor? Hvis du ellers er i god form og denne hodepinen har oppstått nå på ting du før har greid uten problemer ville jeg tatt en tur til legen og sjekket at alt er vel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314848-vondt-i-hode-ved-trening/#findComment-2576104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ictys Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Makspuls beregnet kan fort være noe helt annet enn den du virkelig har. Selv har jeg mye høyere makspuls viste det seg, så da jeg mente at jeg var i ekstremt god form så var det enda mye å gå på etter at jeg testet den riktige makspulsen ;-) Du trener ganske hardt på 160. Kan du kanskje legge deg på et høyere snitt, men unngå å toppe over? Min erfaring er at det går obver litt etterhvert å få vondt i hodet ved trening hvis kondisen bedrer seg. Er det lenge siden du begynte å trene? Hvis formen ikke er kjempegod enda så kan det hende at det kan være derfor? Hvis du ellers er i god form og denne hodepinen har oppstått nå på ting du før har greid uten problemer ville jeg tatt en tur til legen og sjekket at alt er vel. Jeg har trent ett år nå. Helt fast to ganger i uka med spinning og styrke hver gang. Før det var jeg ikke i så god form. Har ikke trent på noen år pga små unger osv, men nå er vi igang igjen og det er deilig - bortsett fra hodet. Jeg har ikke vært plaget med migrene, men har det i familien. Jeg skriver "har ikke vært plaget" pga at jeg de siste 3-4 årene har hatt 2-3 sterke anfall. Da blir jeg svimmel, får synsforstyrrelser, blir kvalm og tåler ikke sterkt lys. Det er bare en ting som hjelper og det er å legge seg på ett kaldt og mørkt rom og sove en 2-3 timer. Da våkner jeg og er skrubbsulten. Men jeg kobler ikke dette med trening pga at det er vondt på en helt annen måte. Men jeg kan sitte helt stille og kjenne en veldig lett verk som minner om slik jeg har det når jeg trener. Da har jeg ikke trent den dagen. Dette kommer og går, noen dager merker jeg det andre dager ikke. Jeg må få målt den makspulsen skikkelig og skaffe meg en skikkelig pulsklokke (ikke kjøp den som følger med Iform - den virker ikke lenge). Så får jeg legge opp noen treninger helt etter pulsen og se hvordan det går. Tror kanskje trenings-smerteterskelen min er ganske høy, iallefall når det gjelder spinning. Det er kanskje en klassisk øvelse å ta i for hardt på også? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314848-vondt-i-hode-ved-trening/#findComment-2576234 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg har trent ett år nå. Helt fast to ganger i uka med spinning og styrke hver gang. Før det var jeg ikke i så god form. Har ikke trent på noen år pga små unger osv, men nå er vi igang igjen og det er deilig - bortsett fra hodet. Jeg har ikke vært plaget med migrene, men har det i familien. Jeg skriver "har ikke vært plaget" pga at jeg de siste 3-4 årene har hatt 2-3 sterke anfall. Da blir jeg svimmel, får synsforstyrrelser, blir kvalm og tåler ikke sterkt lys. Det er bare en ting som hjelper og det er å legge seg på ett kaldt og mørkt rom og sove en 2-3 timer. Da våkner jeg og er skrubbsulten. Men jeg kobler ikke dette med trening pga at det er vondt på en helt annen måte. Men jeg kan sitte helt stille og kjenne en veldig lett verk som minner om slik jeg har det når jeg trener. Da har jeg ikke trent den dagen. Dette kommer og går, noen dager merker jeg det andre dager ikke. Jeg må få målt den makspulsen skikkelig og skaffe meg en skikkelig pulsklokke (ikke kjøp den som følger med Iform - den virker ikke lenge). Så får jeg legge opp noen treninger helt etter pulsen og se hvordan det går. Tror kanskje trenings-smerteterskelen min er ganske høy, iallefall når det gjelder spinning. Det er kanskje en klassisk øvelse å ta i for hardt på også? Jeg sykler aktivt og har noen hundre timer på spinningsykkel. Og ja - det er fort gjort å ta i litt hardt synes jeg. Jeg har målt puls på 197 på spinning på det verste, og har hatt snitt på 175 over 60 minutter. Tar jeg i så hardt så må jeg trappe ned over lang tid etterpå, ellers er jeg så svimmel at jeg har vansker med å holde balansen når jeg går av sykkelen. Jeg ville tatt en tur til legen og hørt om det med hodepinen din for sikkerhets skyld, men det høres rett og slett ut som noe du bare må ta hensyn til. Vi er jo alle litt ulike - noen får vondt i ryggen av for mye trening, andre vondt i knæra og du kanskje vondt i hodet. (Jeg har veldig høy makspuls, så det er ikke så høyt med oppunder 200 for meg som det vil være for de fleste andre, men det er likevel ganske høyt.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314848-vondt-i-hode-ved-trening/#findComment-2576385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg sykler aktivt og har noen hundre timer på spinningsykkel. Og ja - det er fort gjort å ta i litt hardt synes jeg. Jeg har målt puls på 197 på spinning på det verste, og har hatt snitt på 175 over 60 minutter. Tar jeg i så hardt så må jeg trappe ned over lang tid etterpå, ellers er jeg så svimmel at jeg har vansker med å holde balansen når jeg går av sykkelen. Jeg ville tatt en tur til legen og hørt om det med hodepinen din for sikkerhets skyld, men det høres rett og slett ut som noe du bare må ta hensyn til. Vi er jo alle litt ulike - noen får vondt i ryggen av for mye trening, andre vondt i knæra og du kanskje vondt i hodet. (Jeg har veldig høy makspuls, så det er ikke så høyt med oppunder 200 for meg som det vil være for de fleste andre, men det er likevel ganske høyt.) Pssst: Hvordan har du fått målt maxpulsen din? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314848-vondt-i-hode-ved-trening/#findComment-2576418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Væskemangel? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314848-vondt-i-hode-ved-trening/#findComment-2576421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Mulig, men jeg synes det virker litt for enkelt. Jeg har prøvd å sykle med pulsmåler og har merket meg at ved 160 så får jeg gjerne vondt. Oftest når pulsen går nedover. Makspulsen min er 186 (220 -34 år) Jeg spiser alltid mellom spinning og vekter. Banan, energibar, energidrikk e.l. Jeg synes det virker noe. Mulig jeg tar det for hardt? Synes egentlig ikke jeg kjører så hardt. Ja, jeg tror du tar i for hardt og at hodepinen skyldes anstrengelsen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314848-vondt-i-hode-ved-trening/#findComment-2576429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ictys Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Pssst: Hvordan har du fått målt maxpulsen din? Vanligvis finner man makspulsen med å ta 220 - alder. For meg blir det da 220 - 34 = 186. Men som nevnt tidligere i tråden så stemmer dette bare i 60% av tilfellene. Du kan ha høyere eller lavere. Det finner du bare ut ved å måle ved maksimal belastning over ett lite tidsrom. Dette kan de sikkert hjelpe deg med på ett treningssenter. Fant en billig pulsklokke på teknikkmagasinet, får stikke innom en dag og kjøpe en sånn. Den kan du feste på sykken også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314848-vondt-i-hode-ved-trening/#findComment-2576485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Vanligvis finner man makspulsen med å ta 220 - alder. For meg blir det da 220 - 34 = 186. Men som nevnt tidligere i tråden så stemmer dette bare i 60% av tilfellene. Du kan ha høyere eller lavere. Det finner du bare ut ved å måle ved maksimal belastning over ett lite tidsrom. Dette kan de sikkert hjelpe deg med på ett treningssenter. Fant en billig pulsklokke på teknikkmagasinet, får stikke innom en dag og kjøpe en sånn. Den kan du feste på sykken også. Å måle maxpuls på en slik måte vil ikke bli nøyaktig med mindre du virkelig er i stand til å ta ut _alt_. Har pulsklokke jeg, altså, men siden jeg fint greier å ligge på 99 % av den utregna maxpulsen _uten_ å få syre, så antar jeg at maxpuls er høyere. Jeg ønsker meg skikkelig kondistest, jeg, på toppidrettssenteret. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314848-vondt-i-hode-ved-trening/#findComment-2576488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ictys Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Å måle maxpuls på en slik måte vil ikke bli nøyaktig med mindre du virkelig er i stand til å ta ut _alt_. Har pulsklokke jeg, altså, men siden jeg fint greier å ligge på 99 % av den utregna maxpulsen _uten_ å få syre, så antar jeg at maxpuls er høyere. Jeg ønsker meg skikkelig kondistest, jeg, på toppidrettssenteret. :-) Ja det er jo det optimale. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314848-vondt-i-hode-ved-trening/#findComment-2576493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg vet ikke om du er 20, 40 eller 60 år (eller enda eldre) men uansett, dette er et viktig spørsmål som du tar opp og som kan være av generell interesse. Det går på: Får man smerter ved fysisk aktivitet og dette gjentar seg gang på gang, samtidig som man føler seg uvel, så bør dette tas litt alvorlig. Man bør rett og slett konsultere fastlegen for en vurdering. Så til hodesmerter som du beskriver som kommer f. eks. ved hard sykling. Vi sitter da gjerne med hodet presset bakover og haken opp hvis ikke styret er skikkelig justert opp. En slik sittestilling kan presse på nerver i nakken og dette kan gi smerter i hodet og for den saks skyld også svimmelhet og uvell-følelse. Disse symptomene kan også komme ved enkelte styrketreningsøvelser når hodet presses forover eller bakover. Men en generell undersøkelse for å se om du er frisk er riktig og viktig. Hva f. eks. med blodtrykket ?? Men dette og andre ting vil sikkert legen din se nærmere på. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314848-vondt-i-hode-ved-trening/#findComment-2576631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ictys Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Jeg vet ikke om du er 20, 40 eller 60 år (eller enda eldre) men uansett, dette er et viktig spørsmål som du tar opp og som kan være av generell interesse. Det går på: Får man smerter ved fysisk aktivitet og dette gjentar seg gang på gang, samtidig som man føler seg uvel, så bør dette tas litt alvorlig. Man bør rett og slett konsultere fastlegen for en vurdering. Så til hodesmerter som du beskriver som kommer f. eks. ved hard sykling. Vi sitter da gjerne med hodet presset bakover og haken opp hvis ikke styret er skikkelig justert opp. En slik sittestilling kan presse på nerver i nakken og dette kan gi smerter i hodet og for den saks skyld også svimmelhet og uvell-følelse. Disse symptomene kan også komme ved enkelte styrketreningsøvelser når hodet presses forover eller bakover. Men en generell undersøkelse for å se om du er frisk er riktig og viktig. Hva f. eks. med blodtrykket ?? Men dette og andre ting vil sikkert legen din se nærmere på. Lykke til videre. OK, jeg er 34 år. Jeg har hatt unormalt høyt blodtrykk siden jeg var 19. Jeg var hos fastlegen min ifjor med det og han sier det ikke er farlig fordi det er av den "gode sorten"? Jeg må jo bare stole på fastlegen, dessuten så vil jeg ikke gå til fastlegen i "hytt og pine". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314848-vondt-i-hode-ved-trening/#findComment-2577165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke tren så hardt Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 OK, jeg er 34 år. Jeg har hatt unormalt høyt blodtrykk siden jeg var 19. Jeg var hos fastlegen min ifjor med det og han sier det ikke er farlig fordi det er av den "gode sorten"? Jeg må jo bare stole på fastlegen, dessuten så vil jeg ikke gå til fastlegen i "hytt og pine". Kanskje du ikke bør trene så hardt? Noen kan ikke trene slik at pulsen går opp og de svetter, men må finne en roligere treningsform. (Rolig styrke, yoga, svømming, sykle rolig 30 min.) Jeg kan ikke trene for lenge om jeg trener, og jeg kan ikke sykle for lenge. Spinning er kanskje for hardt for deg pga blodtrykket? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314848-vondt-i-hode-ved-trening/#findComment-2577175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke tren så hardt Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Mulig, men jeg synes det virker litt for enkelt. Jeg har prøvd å sykle med pulsmåler og har merket meg at ved 160 så får jeg gjerne vondt. Oftest når pulsen går nedover. Makspulsen min er 186 (220 -34 år) Jeg spiser alltid mellom spinning og vekter. Banan, energibar, energidrikk e.l. Jeg synes det virker noe. Mulig jeg tar det for hardt? Synes egentlig ikke jeg kjører så hardt. Jeg får migrene om jeg trener hardt og pulsen går opp, så jeg må passe på at jeg ikke får for høy puls når jeg trener. Da må jeg få ned tempoet. Noe å tenke på for deg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/314848-vondt-i-hode-ved-trening/#findComment-2577176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.