Gå til innhold

Schizotyp/alvorlig?

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet vil jeg si at schizotyp lidelse er en alvorlig sykdom.

Når en vurderer alvorlighet, synes jeg det er langt bedre å se på funksjon enn hva lidelsen heter (diagnosen).

Hvis en kan gå på skole/arbeide, tjene egne penger til livets opphold, ta seg av sine barn, leve i stabile kjæresteforhold og opprettholde gjensidige, likeverdige vennskap, da er en frisk. Jo mindre en greier av dette, jo alvorligere er en syk. Om en har uføretrygd, er en alvorlig syk.

Jeg klarer endel.

Fortsetter under...

Når en vurderer alvorlighet, synes jeg det er langt bedre å se på funksjon enn hva lidelsen heter (diagnosen).

Hvis en kan gå på skole/arbeide, tjene egne penger til livets opphold, ta seg av sine barn, leve i stabile kjæresteforhold og opprettholde gjensidige, likeverdige vennskap, da er en frisk. Jo mindre en greier av dette, jo alvorligere er en syk. Om en har uføretrygd, er en alvorlig syk.

Jeg antar at vurderingen av alvorlighetsgraden gjelder alle psyk.diagnoser og ikke bare den som nevnes her..?

I denne verden av diagnoser, påstander, stigmatiserende utsagn osv så var dette en forklaring som jeg fant stor glede i. Og litt trøst også - jeg har samboer som jeg har det bra med. Ungene mine har det godt og klarer seg bedre og bedre for hver dag, jeg har venner og jeg trener og jobber og gjør det bra.

Dermed er jeg ikke fullstendig tapt som person selvom mora mi og eksmannen min mener jeg burde tas fra alt jeg har, først og fremst barna og jobben og deretter dømmes til evig fortapelse.

Det er litt sånn at hvis noen sier du er gæren mange nok ganger så begynner man jo å lure etterhvert - dette innlegget var godt egnet til å sette ting i roktig perspektiv igjen. Takk :-)

Gjest klokkeline

I denne verden av diagnoser, påstander, stigmatiserende utsagn osv så var dette en forklaring som jeg fant stor glede i. Og litt trøst også - jeg har samboer som jeg har det bra med. Ungene mine har det godt og klarer seg bedre og bedre for hver dag, jeg har venner og jeg trener og jobber og gjør det bra.

Dermed er jeg ikke fullstendig tapt som person selvom mora mi og eksmannen min mener jeg burde tas fra alt jeg har, først og fremst barna og jobben og deretter dømmes til evig fortapelse.

Det er litt sånn at hvis noen sier du er gæren mange nok ganger så begynner man jo å lure etterhvert - dette innlegget var godt egnet til å sette ting i roktig perspektiv igjen. Takk :-)

Fyller eksen din og mora di alle disse kravene da? Kanskje dette sier noe om at det er dem det er noe galt med?

Annonse

Fyller eksen din og mora di alle disse kravene da? Kanskje dette sier noe om at det er dem det er noe galt med?

Mora mi har ingen venner, ingen slekt hun har kontakt med, ingen hobbyer hun får kontakt med andre med, ingen andre hobbyer med mindre alkohol går inn under hobby og har ikke jobbet på over tredve år...

Eksen har jo en jobb, og en bror og en far men ellers tror jeg det er stille der både med interesser med mindre alkohol nok en gang går innunder hobby hvis man bruker nok tid på det, ingen kjærester såvidt jeg vet, ingen venner eller andre aktiviteter.

Gjest Bare noen tanker

Fikk bare noen tanker i forbindelse med setningen "Om en har uføretrygd er en alvorlig syk".

Ja, det stemmer nok på dem som har fått innvilget trygd de siste to årene. Men av dem som fikk trygd for noen år tilbake er det noen som ikke er alvorlig syke. Og går en riktig langt tilbake, så fikk man trygd pga "en kvise i panna".

Det er med trygdepolitikken som med asylpolitikken: Jo flere som får behov, jo strengere og vanskligere blir det.

Men de som relativt nylig har fått innvilget trygd, ja, de har virkelig rett på den. De er alvorlig syke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...