Gå til innhold

Nhd; mennesker som "klikker"..

Anbefalte innlegg

Når det gjelder familietragedier, drap og slike tragedier som nettopp skjedde i Finland..

Hva er det med mennesker som går så langt?

"Klikker" det bare for de i gjerningsøyeblikket?

Kan en antisosial person gå så langt som dette?

Hvor mye har sjalusi og fortvilelse å si?

*Bekymret*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314973-nhd-mennesker-som-klikker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.dagbladet.no/art/skoledrap/finland/3388922/

Her kan du lese litt om forskning som er gjort på disse skoletragediene.

Selv om personlighetstypene faller inn under anti-sosiale, så er ikke forbindelsen til voldlige ekser eller ektemenn tydelig. Motivet er annerledes.

http://www.dagbladet.no/art/skoledrap/finland/3388922/

Her kan du lese litt om forskning som er gjort på disse skoletragediene.

Selv om personlighetstypene faller inn under anti-sosiale, så er ikke forbindelsen til voldlige ekser eller ektemenn tydelig. Motivet er annerledes.

Tusen takk for linken ;)

Jeg har lest artikkelen, og selv om de 5 punktene som oppgis er relatert til skoletragediene, så blir jeg likevel bekymret når 4 av de beskriver en viss person.. Jeg blir bare så "satt ut" og følelsen av utrygghet øker hver gang jeg hører om slike ting nå.. Jeg vet ikke hvorvidt en slik bekymring er reell eller ikke.

Men takk for svar.

Tusen takk for linken ;)

Jeg har lest artikkelen, og selv om de 5 punktene som oppgis er relatert til skoletragediene, så blir jeg likevel bekymret når 4 av de beskriver en viss person.. Jeg blir bare så "satt ut" og følelsen av utrygghet øker hver gang jeg hører om slike ting nå.. Jeg vet ikke hvorvidt en slik bekymring er reell eller ikke.

Men takk for svar.

Jeg forstår veldig godt din bekymring, jente31. Det er vondt å være redd.

Har du trygghetsalarm? Hvis ikke, kan du få det?

Ja, jeg har alarm.. men hva hjelper det, når de ikke rekker i tide.. tar litt tid å kjøre..

Det hjelper litt, spesielt om du ikke slipper han inn i huset ditt i noen tilfeller.

Dette er en frykt mange lever med, jente31. Det er ingen måte man kan sikre seg fullstendig fra slike farer og det er ingen lov som kan forebygge, utover trygghetsalarm osv.

Annonse

Tusen takk for linken ;)

Men takk for svar.

Hva har skoletragedien med din eks å gjøre om jeg kan spørre?

Dette er et tema egnet til å ta opp med ditt lokale hjelpeapparat. Fortell fastlege og barnevernsmedarbeiderine om din bekymring, og spør om de kan hjelpe til med å vurdere grad av farlighet.

Og det er gjort.. men ting tar tid.. og i mellomtiden så må man bare å vente å se hva som skjer.. i tillegg til det som skjer :(

Hva har skoletragedien med din eks å gjøre om jeg kan spørre?

Både skoletragedien og episoder i Norge hvor foreldre har drept sine barn, er egnet til å gjøre de som lever med voldelige ekspartnere redde. Dessverre er det både vanskelig å vurdere farligheten i slike saker samt å vite når og hvordan beskytte seg og sine barn.

Og det er gjort.. men ting tar tid.. og i mellomtiden så må man bare å vente å se hva som skjer.. i tillegg til det som skjer :(

Synes ikke det er vanskelig å forstå at dette er en type bekymring som er vanskelig å forholde seg til! Bra at du deler den med det lokale hjelpeapparatet, håper de legger til rette for de mest konstruktive løsningene for dere alle.

Gjest ikke normalt nei

Det er som du sier - de klikker.

Raseri som har samlet seg opp gjennom årene, ubearbeidet, en voksende hatfølelse, destruktive følelser og tenker....

plutselig sier en indre stemme at nok er nok.

Det går ikke an å forklare slike handlinger annet enn at det må ha klikket for personen, ingen person ved sine fulle fem ville gjort noe slikt - selv om vedkommende fikk en klekkelig betaling.

Det viktige er å greie å leve livet ditt selvom han er der ute i verden og representerer en trussel.

Det jeg har hatt stor nytte av er å sette meg ned og tenke over hva jeg kan gjøre for å unngå at jeg og mine utsettes for noe. Deretter har jeg gjennomført det jeg kan for å sikre oss. Det vil ikke si at vi er hundre prosent trygge hele tiden - men at det som kan gjøres er gjort.

Deretter den virkelig vanskelige biten - å ikke tenke så mye på det lenger... Med litt stahet så greier man etterhvert å leve et ganske normalt liv selvom det finnes en der ute som er truendes til litt av hvert og man aldri kan vite hva han finner på.

Annonse

Det viktige er å greie å leve livet ditt selvom han er der ute i verden og representerer en trussel.

Det jeg har hatt stor nytte av er å sette meg ned og tenke over hva jeg kan gjøre for å unngå at jeg og mine utsettes for noe. Deretter har jeg gjennomført det jeg kan for å sikre oss. Det vil ikke si at vi er hundre prosent trygge hele tiden - men at det som kan gjøres er gjort.

Deretter den virkelig vanskelige biten - å ikke tenke så mye på det lenger... Med litt stahet så greier man etterhvert å leve et ganske normalt liv selvom det finnes en der ute som er truendes til litt av hvert og man aldri kan vite hva han finner på.

Hei, valnøtt.

Jeg har veldig stor nytte av det du skriver vedr dine egne erfaringer. Spesielt glad ble jeg i tråden over, hvor du svarer på en optimistisk og humoristisk måte. Tror det er viktig å beholde "roen" og humøret oppe oppi alt dette.

Grunnen til at han ikke har vært farlig slik som nå, er at bruddet ikke har gått opp for han før den senere tiden, og hvor han bl.a ikke takler avvisning.

Vil gjerne komme tilbake til dette litt senere ikveld, kansje.. håper vi kan "snakkes" mere da, for jeg synes det er veldig nyttig å høre hvordan du har taklet alt dette :-)

Og takk for kjempestøtte :-)

Synes ikke det er vanskelig å forstå at dette er en type bekymring som er vanskelig å forholde seg til! Bra at du deler den med det lokale hjelpeapparatet, håper de legger til rette for de mest konstruktive løsningene for dere alle.

Takk.

Tror de gjør så godt de kan. Sosialkontoret er også veldig behjelpelig.

Tror dette er kjempeviktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...