Gå til innhold

Nhd - håper du vil svare..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sier meg ikke uenig i det. Men hun ber om en risikovurdering. Kanskje hun ikke vet at en slik vurdering må være personlig og ikke generell? Kanskje hun egentlig bare vil ha litt trøst?

Det er ikke alltid man kan tenke hundre prosent konstruktiv og rasjonelt i forhold til slikt. Jeg har selv fryktet for livet til en i familien min og leste da alt jeg kom over angående anti-sosial personlighetsforstyrrelse, i det håp om å avdekke hva som eventuelt skjer før en tragisk hendelse. Det er nok i disse baner jente31 tenker også.

Jeg mente ikke være skarp og jeg har forståelse for at dette er en svært vanskelig situasjon. Jeg var nok i min utålmodighet litt bråsnar til å kritisere. Men jeg vil bare si at jeg IKKE kritiserer person her, kun en enkelt handling.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• Glimtipper

4

• Colette

3

• frosken

2

Skrevet

Jeg mente ikke være skarp og jeg har forståelse for at dette er en svært vanskelig situasjon. Jeg var nok i min utålmodighet litt bråsnar til å kritisere. Men jeg vil bare si at jeg IKKE kritiserer person her, kun en enkelt handling.

Det var fint sagt :)

Gjest klikk klikk
Skrevet

Mener du at du bør være forsiktig for plutselig kan du klikke - eller at du bør passe deg da folk rundt deg kan klikke?

Gjest pøhhhhhhhhhh
Skrevet

Når du føler deg uttrygg i forhold til dette, så synes jeg du skal gå til politiet og forklare situasjonen. Kanksje kan du få en sånn alarm for å henge rundt halsen. Ellers anbefaler jeg å gå med våpen hele tiden.

Å gå med våpen ja, særlig.... I Norge ender selvforsvar med at en selv får straffa og dden som gikk til angrep går fri.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Saken i Finland er irrelevant for din sak. Dette dreier seg om noe helt annet.

Din sak dreier seg om hvor farlige personlighetsforstyrrede ekser er. Dessverre vet vi fra flere saker i Norge at slike ekser kan være utrolig farlige.

Jeg kjenner ikke tallene, men tenker at for hvert slikt mord er det 200 - 1000 psykopatiske og truende ekser. Det vanskelige er å forutsi hvem som kun forblir truende evt trakasserende evt også voldelige, og hvem som blir mordere. Graden og hyppigheten av tidligere utøvd alvorlig vold er en indikator. Rusmisbruk likeså. Tross dette kan vi ikke sikkert identifisere dem.

Mer kan jeg ikke si som er faglig begrunnet.

Gjest BipolarII...jeg visst
Skrevet

Har han kommet med trusler om å drepe dere? Har han diagnose borderline?

Kan du få drøftet dette ordentlig med psykiateren din? Politikontakten din, hva sier han/hun om risiko og din redsel?

Du skriver at andre sier du må passe på. Det betyr i hvert fall også at de vet om problemet med han. Det er bra at andre vet, så du ikke står der helt alene.

Skjønner dette er en stor belastning for deg.

Kan du ha posttraumatiske symptomer?

Gjest klokkeline
Skrevet

Å gå med våpen ja, særlig.... I Norge ender selvforsvar med at en selv får straffa og dden som gikk til angrep går fri.

Jeg har faktisk praktisert dette selv i ei tid da jeg og min familie ble truet på livet av en veldig syk person. Politiet er en vits lærte jeg den gangen.

Så hva gjør man da? Må jo forsvare barna om ikke annet. I tillegg hjelper det å "manne seg opp litt" istedet for å være livredd. Når du gang etter gang obeserverer vedkommende rundt huset så blir du på vakt, det kan jeg love deg.

Det var ut ifra dette jeg skrev, om jeg hadde måttet forsvare meg og fått skylden selv så, jaja, hadde nå ihvertfall gjort noe da. Jeg orker ikke å sitte med hendene i fanget og vente på at noen skal gjøre alvor av sine trusler ihvertfall.

Gjest BipolarII...jeg visst
Skrevet

Jeg har faktisk praktisert dette selv i ei tid da jeg og min familie ble truet på livet av en veldig syk person. Politiet er en vits lærte jeg den gangen.

Så hva gjør man da? Må jo forsvare barna om ikke annet. I tillegg hjelper det å "manne seg opp litt" istedet for å være livredd. Når du gang etter gang obeserverer vedkommende rundt huset så blir du på vakt, det kan jeg love deg.

Det var ut ifra dette jeg skrev, om jeg hadde måttet forsvare meg og fått skylden selv så, jaja, hadde nå ihvertfall gjort noe da. Jeg orker ikke å sitte med hendene i fanget og vente på at noen skal gjøre alvor av sine trusler ihvertfall.

Da er pepperspray bedre enn pistol...

Gjest klokkeline
Skrevet

Da er pepperspray bedre enn pistol...

Hvis personen selv har våpen?

Gjest klokkeline
Skrevet

Jeg synes ikke man skal oppfordre til direkte farlige og ulovlige tiltak.

Nei, bedre å sitte inne og vente på at personen kommer og ikke gjøre noenting.

Gjest klokkeline
Skrevet

''Ellers anbefaler jeg å gå med våpen hele tiden.''

Hallo???

Hallo :=))

Gjest klokkeline
Skrevet

''Ellers anbefaler jeg å gå med våpen hele tiden.

''

Tror kanskje ikke det er en ting politiet vil være enige i...

Politiet nei, de bagatelliserer det meste skal jeg si deg. Nei, man må beskytte seg selv i denne verden.

Skrevet

Hvis personen selv har våpen?

En gang i min psykiaterkarriere har jeg anbefalt en person å bevepne seg. Trusselpersonen var helt uten grenser, og Politiet ville ikke hatt noen som helst mulighet til å nå frem i tide.

Bedre levende og til disposisjon for sine barn som trenger en, enn død pga en psykopats raseri.

Gjest klokkeline
Skrevet

En gang i min psykiaterkarriere har jeg anbefalt en person å bevepne seg. Trusselpersonen var helt uten grenser, og Politiet ville ikke hatt noen som helst mulighet til å nå frem i tide.

Bedre levende og til disposisjon for sine barn som trenger en, enn død pga en psykopats raseri.

Riktig. I tillegg føler man seg litt tryggere i en truende situasjon. Levde sånn i mange år, hjelpe meg, tror ikke jeg hadde greid det nå. Får noen små "drypp" fortsatt, men håper det verste er over. Prisen til meg og sannsynligvis min yngste datter, er ptsd-symptomer. Tåler ikke så mye lengre kan du si.

Hadde jeg fått valget mellom å skyte en viss person eller ta livet av katta mi, så vet jeg hvem jeg hadde valgt...for å si det sånn. Ha en fortsatt hyggelig aften :-)

Skrevet

Saken i Finland er irrelevant for din sak. Dette dreier seg om noe helt annet.

Din sak dreier seg om hvor farlige personlighetsforstyrrede ekser er. Dessverre vet vi fra flere saker i Norge at slike ekser kan være utrolig farlige.

Jeg kjenner ikke tallene, men tenker at for hvert slikt mord er det 200 - 1000 psykopatiske og truende ekser. Det vanskelige er å forutsi hvem som kun forblir truende evt trakasserende evt også voldelige, og hvem som blir mordere. Graden og hyppigheten av tidligere utøvd alvorlig vold er en indikator. Rusmisbruk likeså. Tross dette kan vi ikke sikkert identifisere dem.

Mer kan jeg ikke si som er faglig begrunnet.

''Graden og hyppigheten av tidligere utøvd alvorlig vold er en indikator.''

Vet nesten ikke om jeg tør spørre om det.. men gjør det likevel.. og jeg håper at du vil slette dette her om dette blir for "voldsomt", eller om du ikke ønsker å svare på dette..

Graden av tidligere utøvd vold: barnemishandling (forferdelig og vondt ord!!) som slag (feks ris på baken hvor hånda "sitter igjen" og det svir og blør), spark og dytt etter både hode og kropp, og omtrent fotfølging med kritisering/nedbryting av selvtillit.. kjefting og brøling for den minste ting som å bikke et glass..mm.. (sannsynligvis pga meget lav frustrasjonstoleranse). Jeg kunne kansje nevnt mer, men kommer ikke på mer i farta..

Hyppighet: fysisk ca månedlig.. psykisk ca hver dag..

I tillegg daglig psykisk mishandling hvor det gikk utover meg feks i form av kritikk over å ikke gjøre ting bra nok, nedbryting av selvtillit (samt kontroll).. manipulering.. sjelden fysisk de siste årene (men gikk istedet utover barn) men har opplevd slag i hodet/tinninger, spark og dytt resten av kroppen...

Det har også gått utover døde/materialistiske ting..

Jeg er usikker på definasjonen graden av alvorlighet og hyppighet.. altså hvorvidt dette er alvorlig og hyppig..?

Ang alkohol; stort behov tidligere. Han ble verre i beruset tilstand ift meg (drakk aldri med barna tilstede), og han har også bare plutselig "klikka" og med det skadet andre uten at jeg og andre forsto hvorfor. Pga dette tvang jeg han til å bli avholds. Jeg var ekstremt redd han i beruset tilstand og jeg vet også at han har mishandlet sin tidligere kjæreste og bl.a slått ut tenner...

Hvorvidt kan han "klikke" slik som dette i edru tilstand?

I tillegg har han etter min mening mange psykopatiske trekk (men tør ikke påstå dette) og utifra hvordan jeg kjenner han.. stor egoisme, og mangel på empati for andre, er utnyttende (tar men gir ikke i flere situasjoner) og eier ikke ansvarsfølelser..eller anger.. eier ikke respekt for feks politi.. osv osv...

Beklager om dette blir for voldsomt, i verste fall håper jeg at du eller webm sletter.. men jeg legger ikke lenger skjul på ting ovenfor noen.

Ellers takk for svar.

Skrevet

Husker et dobbeltdrap i byen her, en sjalu eks som ikke tålte at eksen hadde fått seg ny kjæreste... Han hadde visst truet henne en rekke ganger, men hun hadde ikke fått særlig hjelp av politiet.

Skrevet

Jeg vet jo litt om hva du går gjennom, så jeg vil gjerne svare deg.

Du må sette grenser for omgivelsene dine. Du må ikke la dem snakke til deg på den måten og stresse deg opp. Du kan feks si at det er greit at de mener at du er i en utsatt situasjon, men at de ikke må ødelegge dagen din med å påføre deg stress fordi du faktisk har gjort det du kan gjøre for å sikre deg og dine, og da er det neste på lista å sørge for at han ikke tar fra deg livet ditt ved å stresse og ødelegge dagene dine isteden.

Derfor kan og bør du nekte å ta imlot andres stress over din situasjon med sånne hendelser som påskudd.

Jeg har levd med trusselen om at eksen kan komme og gjøre kort prossess lenge. Til slutt landet jeg på at det eneste jeg kan gjøre for å sørge for at han ikke vinner, er å passe på at hver eneste dag har inneholdt glede. Og på at javel - kanskje kommer han en dag også er det over. Men inntil da så skal jeg leve livet mitt, ikke krype rundt livredd i skyggene. Kommer han så kommer han - det kan jeg ikke påvirke. Men hvordan jeg har det frem til han evt dukker opp det kan jeg i høyeste grad velge selv.

Ta det valget du også og sett grenser for venner og familie. Anmeld alle provokasjoner fra eksen og ta noen enkle forhåndsregler så har du faktisk gjort det du kan og da hjelper du ingen med å gå rundt og tenke på hva som kunne ha skjedd.

Som nhd også sier - det er utrolig mange voldelige gærninger der ute, men de fleste av oss overlever jo.

Dessuten var det som skjedde i Finland en helt annen greie enn det du er utsatt for, så det å si at det blir det samme blir helt galt også.

Skrevet

Vet nesten ikke om jeg tør spørre om det.. men gjør det likevel.. og jeg håper at du vil slette dette her om dette blir for "voldsomt", eller om du ikke ønsker å svare på dette..

Graden av tidligere utøvd vold: barnemishandling (forferdelig og vondt ord!!) som slag (feks ris på baken hvor hånda "sitter igjen" og det svir og blør), spark og dytt etter både hode og kropp, og omtrent fotfølging med kritisering/nedbryting av selvtillit.. kjefting og brøling for den minste ting som å bikke et glass..mm.. (sannsynligvis pga meget lav frustrasjonstoleranse). Jeg kunne kansje nevnt mer, men kommer ikke på mer i farta..

I tillegg daglig psykisk mishandling hvor det gikk utover meg feks i form av kritikk over å ikke gjøre ting bra nok, nedbryting av selvtillit (samt kontroll).. manipulering.. sjelden fysisk de siste årene (men gikk istedet utover barn) men har opplevd slag i hodet/tinninger, spark og dytt resten av kroppen...

Jeg er usikker på definasjonen graden av alvorlighet og hyppighet.. altså hvorvidt dette er alvorlig og hyppig..?

Ang alkohol; stort behov tidligere. Han ble verre i beruset tilstand ift meg (drakk aldri med barna tilstede), og han har også bare plutselig "klikka" og med det skadet andre uten at jeg og andre forsto hvorfor. Pga dette tvang jeg han til å bli avholds. Jeg var ekstremt redd han i beruset tilstand og jeg vet også at han har mishandlet sin tidligere kjæreste og bl.a slått ut tenner...

I tillegg har han etter min mening mange psykopatiske trekk (men tør ikke påstå dette) og utifra hvordan jeg kjenner han.. stor egoisme, og mangel på empati for andre, er utnyttende (tar men gir ikke i flere situasjoner) og eier ikke ansvarsfølelser..eller anger.. eier ikke respekt for feks politi.. osv osv...

Beklager om dette blir for voldsomt, i verste fall håper jeg at du eller webm sletter.. men jeg legger ikke lenger skjul på ting ovenfor noen.

Ellers takk for svar.

Jeg kan bare si det jeg har sagt tidligere: Han er meget farlig.

Du har gjort det rette: Oppsøkt Politiet. Fått trygghetsalarm.

Du spør i andre innlegg om flytting. Jeg synes dette er et viktig argument _for_ flytting.

Skrevet

Ellers takk for svar.

Jøss - han høres ut som en litt hyggelig lillebror av min eks han der.... ;-)

Det er ikke pent, men han er ikke verre enn mange andre - dessverre. Det er mange som ham, de fleste dreper ikke partnerne sine. Dessuten begynner det å bli en stund siden bruddet deres etterhvert. Ihht statistikken er det det første året som er mest risikofylt. Så tiden hjelper deg også her. Jeg er klar over at statistikk ikke er eksakt vitenskap, spes ikke i disse sakene, men det er den som gjør oss redde for hva som kanskje ligger foran oss på veien - så da får vi ta imot de gode nyhetene fra den også.

Skrevet

Når du føler deg uttrygg i forhold til dette, så synes jeg du skal gå til politiet og forklare situasjonen. Kanksje kan du få en sånn alarm for å henge rundt halsen. Ellers anbefaler jeg å gå med våpen hele tiden.

Voldsalarmen henger ikke rundt halsen da :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...