Gå til innhold

Nhd - håper du vil svare..

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at du grubler nå, og hvorfor du gjør det.

Men jeg tror aldri du vil få de svarene du leter etter. Å forstå sånne mennesker er ikke mulig, for de tenker ikke som oss.

Du må bare ta dine forhåndsregler, og ellers prøve å la være å la det overta livet ditt. Dette er sånn det er, og sånn kommer det til å være en god stund. I mellomtiden skal du leve, være deg selv, være mor. Jobbe og fungere. Det klarer du, hvis du ikke lar grublingen på dette ta overhånd.

Tallene nhd nevner har hjulpet meg. Se på hvor mange som har alarm, og hvor få som faktisk ender på avisforsidene. Risikoen er der, men den er ikke så stor som man skulle tro når man havner i noe sånt.

Og hvis du lar ham skremme deg slik at han er alt du klarer å tenke på - da har han jo vunnet. Da har du ikke kommet deg vekk.

Fortsetter under...

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• Glimtipper

4

• Colette

3

• frosken

2

Hvordan i huleste skal noen vite hvordan eksen din reagerer? Borderline pasienter er forresten nesten like forskjellige fra hverandre som andre folk. Hvorfor spør du alltid andre om ting som bare du og de rundt deg i RL vet?

Ut fra en del like erfaringer så føler bla jeg at jeg kan snakke med j31 på en god måte om dette, og tilføre henne ting jeg tviler sterkt på at de i rl kan - det er tross alt ikke alle nabolag som har noen med slike historier.

Jeg kan bare si det jeg har sagt tidligere: Han er meget farlig.

Du har gjort det rette: Oppsøkt Politiet. Fått trygghetsalarm.

Du spør i andre innlegg om flytting. Jeg synes dette er et viktig argument _for_ flytting.

Jeg tror dette klare svaret vil hjelpe meg stort med å slutte å gruble mer på dette, hva hvorfor osv osv. mao gå videre.. fra og med i dag.

Hjertelig takk til deg og alle de andre i denne tråden. Det var godt å sette ord på det og få den støtte jeg fikk av alle her i tråden. Det setter jeg stor pris på.

"Måtte" bare si det :o)

Jeg kan bare si det jeg har sagt tidligere: Han er meget farlig.

Du har gjort det rette: Oppsøkt Politiet. Fått trygghetsalarm.

Du spør i andre innlegg om flytting. Jeg synes dette er et viktig argument _for_ flytting.

Jeg er bare litt nysjerrig på å høre hva du tenker ift det siste du skriver; at du mener dette er et godt argument _for_ flytting.. og jeg takker for rådet.

Men når sjansen er veldig stor for at han flytter etter (fordi han har fam der); er det fortsatt et godt argument for flytting..? Tror (eller erfarer) du som meg, at han vil plage meg mindre når han har sine rundt seg, i stedet for å være et sted han ikke har noen?

Jeg velger å spørre i stedet for å gå å lure på det.. og jeg vil sette kjempestor pris på svar.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er bare litt nysjerrig på å høre hva du tenker ift det siste du skriver; at du mener dette er et godt argument _for_ flytting.. og jeg takker for rådet.

Men når sjansen er veldig stor for at han flytter etter (fordi han har fam der); er det fortsatt et godt argument for flytting..? Tror (eller erfarer) du som meg, at han vil plage meg mindre når han har sine rundt seg, i stedet for å være et sted han ikke har noen?

Jeg velger å spørre i stedet for å gå å lure på det.. og jeg vil sette kjempestor pris på svar.

Nei, tanken min var å flytte bort fra...

Nei, tanken min var å flytte bort fra...

Hm.. jeg er usikker på hva du mener..?

Langt bort fra, og til et nytt/ukjent sted (og uten nettverk fra før?).

Og det tror du jeg i så fall vil takle bra...?

Håper du vil svare meg på dette også..

For dette er i så måte det eneste alternativet jeg har..

Nils Håvard Dahl, psykiater

I klartekst:

Når jeg anbefalte flytting, var det fordi jeg trodde det ble stor avstand mellom på den ene side deg og barna. Pa den andre side din ex.

Når det nå viser seg at han sannsynligvis flytter etter, faller dette argumentet bort.

Tydeligere greier jeg ikke å si det!

I klartekst:

Når jeg anbefalte flytting, var det fordi jeg trodde det ble stor avstand mellom på den ene side deg og barna. Pa den andre side din ex.

Når det nå viser seg at han sannsynligvis flytter etter, faller dette argumentet bort.

Tydeligere greier jeg ikke å si det!

Fordi mine barns fremtid og deres sikkerhet er av stor betydning for meg, takker jeg for gode råd og for at du tok deg tid til å svare på dette og mine andre spm ift dette.

Jeg er desverre usikker på hvordan jeg skal tolke deg og dette svaret:

"Tydeligere greier jeg ikke å si det!"

Jeg antar at det du sikter til er det å ikke spørre opp igjen om svar som er så klare og tydelige..

I så måte var ikke det min hensikt, for jeg prøver så godt jeg kan å tenke selv (og det gjorde jeg i går også - men jeg visste ikke hvordan jeg skulle tolke svaret ditt; fordi jeg faktisk har vært inne på den nevnte tanken ang flytting :-).

Men jmfr tidligere råd om det igjen, så velger å tolke det som et velment svar og ikke som negativ kritikk.

Jeg håper at jeg har rett.... (i motsatt fall setter jeg stor pris på tilbakemelding).

Ellers setter jeg som før stor pris på ærlige, direkte, klare og tydelige råd.

God helg!

:-)

Annonse

Fordi mine barns fremtid og deres sikkerhet er av stor betydning for meg, takker jeg for gode råd og for at du tok deg tid til å svare på dette og mine andre spm ift dette.

Jeg er desverre usikker på hvordan jeg skal tolke deg og dette svaret:

"Tydeligere greier jeg ikke å si det!"

Jeg antar at det du sikter til er det å ikke spørre opp igjen om svar som er så klare og tydelige..

I så måte var ikke det min hensikt, for jeg prøver så godt jeg kan å tenke selv (og det gjorde jeg i går også - men jeg visste ikke hvordan jeg skulle tolke svaret ditt; fordi jeg faktisk har vært inne på den nevnte tanken ang flytting :-).

Men jmfr tidligere råd om det igjen, så velger å tolke det som et velment svar og ikke som negativ kritikk.

Jeg håper at jeg har rett.... (i motsatt fall setter jeg stor pris på tilbakemelding).

Ellers setter jeg som før stor pris på ærlige, direkte, klare og tydelige råd.

God helg!

:-)

Det han prøver å si at det er lurt å flytte langt unna denne fyren. Men hvis det innebærer at han bare flytter etter så går vinningen opp i spinningen og hele poenget er borte.

Du kan da heller vurdere å flytte et helt nytt sted hvor han ikke vil flytte etter, eller argumentet om å flytte vekk kan legges vekk i denne sammenhengen.

Det han prøver å si at det er lurt å flytte langt unna denne fyren. Men hvis det innebærer at han bare flytter etter så går vinningen opp i spinningen og hele poenget er borte.

Du kan da heller vurdere å flytte et helt nytt sted hvor han ikke vil flytte etter, eller argumentet om å flytte vekk kan legges vekk i denne sammenhengen.

Det forsto jeg :-) Jeg ble bare lei meg for måten han svarte meg på, men jeg kom frem til at det ikke var negativt ment - kun velment. Hvis ikke hadde han ikke svart heller - og det er jeg jo veldig glad for at han gjorde :-)

Kan jeg spørre deg hvordan barna dine har taklet alt dette? Hvordan har du det når de er på skolen feks?

Jeg spør fordi vi for ikke lenge siden hadde en liten episode, hvor vi nesten følte det som kidnapping, og som vi opplevde som ubehagelig. Jeg tenker litt sånn "hva om han faktisk gjør noe verre utav sånt..".

Du har også ny samboer, om jeg har forstått deg riktig?Hvordan har han i såfall taklet dette? Din eks altså..

Min eks kommer med alvorlige trusler vedr dette.. veldig alvorlige.. så jeg tør ikke engang tenke tanken på en evnt ny mann i livet mitt..

Det forsto jeg :-) Jeg ble bare lei meg for måten han svarte meg på, men jeg kom frem til at det ikke var negativt ment - kun velment. Hvis ikke hadde han ikke svart heller - og det er jeg jo veldig glad for at han gjorde :-)

Kan jeg spørre deg hvordan barna dine har taklet alt dette? Hvordan har du det når de er på skolen feks?

Jeg spør fordi vi for ikke lenge siden hadde en liten episode, hvor vi nesten følte det som kidnapping, og som vi opplevde som ubehagelig. Jeg tenker litt sånn "hva om han faktisk gjør noe verre utav sånt..".

Du har også ny samboer, om jeg har forstått deg riktig?Hvordan har han i såfall taklet dette? Din eks altså..

Min eks kommer med alvorlige trusler vedr dette.. veldig alvorlige.. så jeg tør ikke engang tenke tanken på en evnt ny mann i livet mitt..

Min kjæreste er en på en million menn for å sitere damen min på krisesenteret :-) Han står i stormen rundt meg og holder hånden min uten å blunke. Han er trygg som en klippe den karen og han elsker ungene som om de hadde vært hans egne.

Ungene har hatt det veldig tøft, men det går mye bedre med dem nå når de ikke er til samvær. Det har vært trusler mot barna her også, men vi har satt i verk noen rammer og tiltak for å trygge dem så godt som mulig - jeg kan ikke gå i detalj på det her.

Jeg leste spm ditt feil - du mente hvordan eksen taklet at jeg fikk en ny kjæreste?

Hehe - med stiiiil. Samme stil som en treåring i en lekebutikk uten penger, nærare bestemt. Det er ikke en ting på denne jord han ikke har forsøkt for å ødelegge forholdet til meg og drømmeprinsen min. Han har prøvd _alt_. Ringe barnevernet for å si at drømmeprinsen er narkoman og ustabil, ringe drømmeprinsen for å bli kamerat med ham, kreve at drømmeprinsen aldri skal være på tomannshånd med barna, kreve at drømmeprinsen ikke skal ha noen rolle i barnas liv, fortelle drømmeprinsen at han må være forsiktig med meg så jeg ikke ødelegger livet hans også.....

Han har stort sett forsøkt alt han har klart og turt utenom å gå løs på drømmeprinsen med tørre nevene - for det tør han ikke.

Har han kommet med trusler om å drepe dere? Har han diagnose borderline?

Kan du få drøftet dette ordentlig med psykiateren din? Politikontakten din, hva sier han/hun om risiko og din redsel?

Du skriver at andre sier du må passe på. Det betyr i hvert fall også at de vet om problemet med han. Det er bra at andre vet, så du ikke står der helt alene.

Skjønner dette er en stor belastning for deg.

Kan du ha posttraumatiske symptomer?

Han har fått denne diagnosen, men ikke kommet med noen direkte drapstrulser mot oss.. Politiet sier at det som oftest er sjalusi inne i bildet ift slike saker.

Jeg legger heller ikke lenger skjul på noe ift dette, så alle i min nærmeste omgangskrets kjenner nå til situasjonen, og det er jo en lettelse i seg selv.

Posttraumatiske symptomer..? Hva tenkte du på...?

Gjest tøffe tak

Har du mulighet til å flytte et sted hvor han ikke ville flyttet etter, ville jeg nok prøvd på det. Om det så var svalbard, hvor som helst for å få fred.

Men flytter nissen med på lasset er det liten vits i. Bare du vet om han kommer etter, og i tilfelle om det kunne finnes plasser hvor han bare ikke ville bodd, uansett.

Det er klart han kan komme til et sted uansett om han bor der eller ei, men bor han der holdes nok fokuset lettere på deg og barna. Noen av disse mennene har en utrolig seighet i forhold til disse tingene som du dessverre vet, men bor man et annet sted enn dem har man kanskje et større håp om at de flytter fokuset på noe annet eterhvert. En venninne opplevde det. Og når han fant en ny, ble det hundre ganger lettere for henne.

Gjest BipolarII...jeg visst

Han har fått denne diagnosen, men ikke kommet med noen direkte drapstrulser mot oss.. Politiet sier at det som oftest er sjalusi inne i bildet ift slike saker.

Jeg legger heller ikke lenger skjul på noe ift dette, så alle i min nærmeste omgangskrets kjenner nå til situasjonen, og det er jo en lettelse i seg selv.

Posttraumatiske symptomer..? Hva tenkte du på...?

Håper flest mulig kan bygge en beskyttende borg rundt dere. Sender med to linker:

http://www.bt.no/innenriks/article551401.ece

http://www.bufetat.no/filestore/Diverse_dokumenter/Region_nord/Familievold.doc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...