Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

OK. Skal prøve meg på en utregning.

Vil det si at trening med lavere puls ikke har effekt på formen?

All bevegelse er bra, men ved høy puls får du bedre effekt.

Det programmet jeg så handlet om en mor og en relativt voksen sønn som var virkelig utrent og overvektig. De kom fram til at det beste for sønnen var at han ikke sprengte seg helt til å begynne med. Først gikk han i veldig rask gange, så var det meningen at han skulle øke fart og puls etterhvert.

Du får prøve deg fram. Etter noen turer finner du ut hva som er passe for deg. Når formen kommer kan du også øke litt på.

Jeg bruker hverken skritteller eller pulsmåler for tiden, men håper det blir tid/lyst til trim igjen snart.

Glem alt om vitenskap, makspuls osv. Det er regler for å optimalisere treningen for de som har god grunnform og som dermed for eksempel har muskelmasse nok til å drive pulsen så og så høyt uten å ende opp med melkesyre og lav selvtillit. Du kommer dit du også - men foreløpig skal du gjøre dette:

Regelen når du er dårlig trent er som følger:

1. Du skal ta i så du blir anpusten og svett.

2. Men du skal ikke ta i så hardt at det ikke er gøy, for da kommer du til å bruke opp motivasjonen før eller senere også er treningen ødelagt.

Jeg vil nesten si at nr 2 er den viktigste. Det er bedre å trene litt mindre intensivt enn absolutt optimale i flere år enn å trene perfekt i to måneder og deretter finne sofen igjen.

OK. Det høres enklere ut enn hele tiden å ligge på en "perfekt" puls. Men treningssykkelen min har pulsmåler, og det er veldig fristende å bruke den. :- )

Konklusjonen er altså:

Kos deg med treningen. Det gjør jeg i høyeste grad.

Tren til du blir svett og anpusten. Det gjør jeg.

Du får treningseffekt selv om pulsen ikke er "perfekt"?

Og noen ganger når noen spør om noe så er det kanskje mest hensiktsmessig med et svar som kan brukes til noe :-)

Sorry sur tone - jeg er for trøtt til å svare søtt til utropstegn enda.

Er det opp til deg å vurdere hvor hensiktsmessig mitt svar er? Er du "forfatteren" bak dette innlegget? Hvis ikke kan du vel gjøre som meg, svare det du mener er riktig å svare og la være å kommentere mine svar. Jeg har ikke bedt om morragretne svar fra deg :)

OK. Det høres enklere ut enn hele tiden å ligge på en "perfekt" puls. Men treningssykkelen min har pulsmåler, og det er veldig fristende å bruke den. :- )

Konklusjonen er altså:

Du får selvsagt treningseffekt uansett puls. All bevegelse er bra.

Dersom du har pulsmåler på sykkelen så kan du jo holde et øye med den for å konkurrere litt med deg selv. Og så kan du jo legge inn noen pulstopper. Det gjør mye for formen. Jeg synes også det er litt kult å se framgang:-)

Lykke til.

Konklusjonen er altså:

Svett og anpusten betyr at pulsen er perfekt :-)

Etterhvert kjenner du ditt eget pulsnivå godt nok til å se når du kan ta i mer og mindre, men trening skal først og fremst være morro :-)

Det med 220-alderen er forresten ofte helt på jordet feil. Makspulsen må nesten måles på hver enkelt for å finne riktig tall å gå ut fra. Ifølge den beregningen så skal min makspuls være 183, men jeg har virkelig makspuls på over 200. Dermed ville jeg jukset meg selv stort hvis jeg skulle lagt meg på treningsnivå til utregnet makspuls.

Om man har en treningstime eller to iblant hvor man ikke trener optimalt, men bare så det er gøy så har man uansett treningsutbytte hvis man blir svett og anpusten. Er man anpusten i mer enn jeg tror det var ca 20-30 minutter, så har det en svært bra effekt på psyken også. Så kommer formen etterhvert. Det gjør ingenting om man bruker en måned mer på å komme på sitt maksimale ytelsesnivå hvis det er det som skal til for at veien dit er gøyal.

Annonse

Er det opp til deg å vurdere hvor hensiktsmessig mitt svar er? Er du "forfatteren" bak dette innlegget? Hvis ikke kan du vel gjøre som meg, svare det du mener er riktig å svare og la være å kommentere mine svar. Jeg har ikke bedt om morragretne svar fra deg :)

Jeg er ikke forfatteren bak innlegget. Jeg spurte bare om du kanskje kunne være enig i at det er et vel så bra råd å gi ts.

For å gå i detalj: Hvis jeg skulle lagt meg på det nivået du beskriver i ditt svar - altså 140-150 i puls, så hadde jeg ikke hatt rare treningsutbyttet ut av det. Derfor etterspurte jeg enighet om man kanskje heller kan se på ytre faktorer siden Orio er ny i gamet og dermed ikke er kjempekjent med eget maksnivå enda.

Men for all del - jeg skal da ikke plage demses med å forsøke å si annet herefter :-)

Kanskje ;-)

OK. Skal prøve meg på en utregning.

Vil det si at trening med lavere puls ikke har effekt på formen?

Joda - kjempeeffekt! Det viktigste er at du synes det er såpass kult at du fortsetter å trene.

I starten må du også bygge litt muskler. Du skal ikke stirre på makspuls og denslags og dermed ende opp med melkesyre - det er ikke noe gøy :-)

Når du kjenner at det begynner å gå litt automatikk i treningen kan du begynne å teste ut hvordan din kropp funker og begynne å beregne litt kurver med pulsutvikling, kaloriforbruk osv.

"Sliten og svett". Kanskje et greiere holdepunkt enn å tenke puls. Og det blir jeg jo, selv om jeg merker at det tar en del lenger tid nå enn i starten.

Jeg er (var i alle fall) i elendig form, men fikk hjelp til å sette opp et treningsprogram som (etter forhandlinger) ga rom for trening seks ganger i uka, men ikke så slitsomt som om jeg skulle trent "bare" en gang.

Det er også en veldig fin ting - flere treninger og ikke så slitsomt at det blir et ork.

Gjest Melancholy

Det du kan gjøre for å finne makspuls er f.eks. ved løping på tredemølle. Da løper du til du ikke orker mer og leser av pulsen.

Optimal treningseffekt får du ved å ligge mellom 85 og 95% av makspuls på dette eksempelet:

5 minutter oppvarming

4 minutter løping

3 minutter aktiv pause

4 minutter løping

3 minutter aktiv pause

4 minutter løping

3 minutter aktiv pause

4 minutter løping

5 minutter nedtrapping

= 35 minutter

Dette har de kommet frem til med en studie på St. Olavs hospital.

Fant ingen god lenke, men her er noe: http://www.stolav.no/StOlav/Aktuelt/Nyheter/Nyhetsarkiv/2008/ti_ar_yngre_pa_atte_uker.htm

Gjest Melancholy

Det du kan gjøre for å finne makspuls er f.eks. ved løping på tredemølle. Da løper du til du ikke orker mer og leser av pulsen.

Optimal treningseffekt får du ved å ligge mellom 85 og 95% av makspuls på dette eksempelet:

5 minutter oppvarming

4 minutter løping

3 minutter aktiv pause

4 minutter løping

3 minutter aktiv pause

4 minutter løping

3 minutter aktiv pause

4 minutter løping

5 minutter nedtrapping

= 35 minutter

Fant ingen god lenke, men her er noe: http://www.stolav.no/StOlav/Aktuelt/Nyheter/Nyhetsarkiv/2008/ti_ar_yngre_pa_atte_uker.htm

Her fant jeg noe mer relevant: http://www.stolav.no/stolav/resources/pulsen12008.pdf

Side 15-17.

Jeg er ikke forfatteren bak innlegget. Jeg spurte bare om du kanskje kunne være enig i at det er et vel så bra råd å gi ts.

For å gå i detalj: Hvis jeg skulle lagt meg på det nivået du beskriver i ditt svar - altså 140-150 i puls, så hadde jeg ikke hatt rare treningsutbyttet ut av det. Derfor etterspurte jeg enighet om man kanskje heller kan se på ytre faktorer siden Orio er ny i gamet og dermed ikke er kjempekjent med eget maksnivå enda.

Men for all del - jeg skal da ikke plage demses med å forsøke å si annet herefter :-)

Kanskje ;-)

Jeg la til i mitt andre svar at det avhenger av grunnlaget hvilken pulssone som kan gi effekt i forhold til utholdenhetstrening. All trening/aktivitet gir effekt hvis man er ny i gamet. Selv gåturer i moderat tempo. Jeg antar at Orio som "fersk" i gamet vet dette. Hun/han har allerede funnet gleden i trening og ønsker å lære mer om hvilket pulsintervall man kan ha best effekt av treningen, da svarer ikke jeg gå/jogg til du puster og svetter. Det forteller ikke hvilket intervall han/hun ligger i.

Slik jeg forstod har vedkommende en pulsklokke i og med at spørsmålet lyder som det gjør. Det er ikke noe galt i å bruke denne som en motivator selv om man er akkurat har startet trening. Man vil bli godt kjent med sin egen kropp på denne måten og kan bruke det som en motivator til framdrift og ikke minst glede over å se faktiske resultater av treningen. Folk motiveres av ulike ting. Noen finner kanskje ikke nok motivasjon i at oi jeg svetter :)

Og jo du ville ha super effekt av et pulsintervall mellom 150-160 hvis du kjører intervall trening, feks 4x4. Mange misliker denne type trening fordi det er smertefullt, men det gir en fantastisk effekt hvis man gjør det 1-2 ganger i uken. Så prøv det, som Vendela sier hehe. Og man skal ikke ha trent spesielt lenge for å orke å ligge i denne pulssonen en tid, men man må orke å presse seg litt.

Jeg la til i mitt andre svar at det avhenger av grunnlaget hvilken pulssone som kan gi effekt i forhold til utholdenhetstrening. All trening/aktivitet gir effekt hvis man er ny i gamet. Selv gåturer i moderat tempo. Jeg antar at Orio som "fersk" i gamet vet dette. Hun/han har allerede funnet gleden i trening og ønsker å lære mer om hvilket pulsintervall man kan ha best effekt av treningen, da svarer ikke jeg gå/jogg til du puster og svetter. Det forteller ikke hvilket intervall han/hun ligger i.

Slik jeg forstod har vedkommende en pulsklokke i og med at spørsmålet lyder som det gjør. Det er ikke noe galt i å bruke denne som en motivator selv om man er akkurat har startet trening. Man vil bli godt kjent med sin egen kropp på denne måten og kan bruke det som en motivator til framdrift og ikke minst glede over å se faktiske resultater av treningen. Folk motiveres av ulike ting. Noen finner kanskje ikke nok motivasjon i at oi jeg svetter :)

Og jo du ville ha super effekt av et pulsintervall mellom 150-160 hvis du kjører intervall trening, feks 4x4. Mange misliker denne type trening fordi det er smertefullt, men det gir en fantastisk effekt hvis man gjør det 1-2 ganger i uken. Så prøv det, som Vendela sier hehe. Og man skal ikke ha trent spesielt lenge for å orke å ligge i denne pulssonen en tid, men man må orke å presse seg litt.

Jeg kjører soner. Men jeg har 160+ i gjennomsnitt over en time med toppene på tidvis over 190. Dermed ville 140 til 150 slik du skrev ikke ha på langt nær nok effekt på meg da jeg har ganske høy makspuls.

Annonse

Jeg kjører soner. Men jeg har 160+ i gjennomsnitt over en time med toppene på tidvis over 190. Dermed ville 140 til 150 slik du skrev ikke ha på langt nær nok effekt på meg da jeg har ganske høy makspuls.

I og med at du kjenner så godt til hvor din puls befinner seg under trening, din maxpuls og blablabla, så er det vel enkelt for deg å omgjøre mitt svar til at du da selvsagt ved intervalltrening må presse deg opp i din sone hvor du kjenner at du yter på grensen av det du klarer, eller?

I og med at du kjenner så godt til hvor din puls befinner seg under trening, din maxpuls og blablabla, så er det vel enkelt for deg å omgjøre mitt svar til at du da selvsagt ved intervalltrening må presse deg opp i din sone hvor du kjenner at du yter på grensen av det du klarer, eller?

Joda - jeg har ingen problemer med å legge opp treningen min jeg. Jeg prøver bare å få frem at man ikke kan si at "ved 130 er det passe" fordi folk er så forskjellige. Det er lettere å ta det på "symptomer" som at man er passe anpusten og skikkelig svett. Noen trener ganske brukbart på 130-140, andre må mye høyere opp for å ha effekt.

Joda - jeg har ingen problemer med å legge opp treningen min jeg. Jeg prøver bare å få frem at man ikke kan si at "ved 130 er det passe" fordi folk er så forskjellige. Det er lettere å ta det på "symptomer" som at man er passe anpusten og skikkelig svett. Noen trener ganske brukbart på 130-140, andre må mye høyere opp for å ha effekt.

Har jeg svart noe annet da? Jeg skrev i et tilleggssvar når jeg så at innskriveren var Orio at man må ta i betrakning hva ens eget utgangspunkt er og starte der for så å øke på.

Er du bare ute etter å diskutere frem og tilbake? Jeg er ikke uenig med deg i noe av det du sier, jeg tror rett og slett du bare trenger å ha siste ordet.

5 minutter oppvarming

4 minutter løping

3 minutter aktiv pause

4 minutter løping

3 minutter aktiv pause

4 minutter løping

3 minutter aktiv pause

4 minutter løping

5 minutter nedtrapping

= 35 minutter

Hva er "aktiv pause"?

Tror nok uansett dette med puls blir litt for komplisert for meg. Foreløbig skal jeg bare trene som jeg har gjort den siste tiden, og nyte det, så får det ikke hjelpe hvis treningen ikke er optimal. Vil jo tro det allikevel har noe for seg. :- )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...