Gå til innhold

NHD, noen spørsmål..

Anbefalte innlegg

1. Hvor mange bruker medisiner mot panikk lidelse?

2. Hvor stor sjans er det for å bli bedre/frisk av panikk lidelse?

a- med medisner?

b- uten medisiner?

3. Hvor viktig er det å gå i terapi når man har en panikk lidelse?

4. Hva slags medisiner kan man bruke når man har panikk lidelse når man har prøvd SSRI og cymbalta, og disse gav VELDIG store bivirkninger, noe annet?

5. Hva har hverdagen (trygget og ro hjemme) å si når man prøver å bekjempe angsten?

6. Er det vanlig å bli såret når man stadig får høre at man ikke tør noe, når man egentlig vil men panikken er for stor enda?

7. Hva burde samboer/støttespiller gjøre for å hjelpe den som lider av panikk angst?

8. Hvordan tar man det STORE skrittet?

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315044-nhd-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Hvor mange bruker medisiner mot panikk lidelse?

S: Ca 2,5% av voksne har lidelsen. Hvor mange som bruker medisiner vet jeg ikke.

2. Hvor stor sjans er det for å bli bedre/frisk av panikk lidelse? a- med medisner? b- uten medisiner?

S: PL er en episodisk lidelse. Den kommer og går. Få blir helt kvitt den uten behandling. Kognitiv psykoterapi hos en spesialist kan være bedre enn medisiner. De fleste som bruker mediisner blir kvitt nye anfall. Angsten for angsten må behandles med psykoterapi.

3. Hvor viktig er det å gå i terapi når man har en panikk lidelse?

S: Forytsatt at den er riktig, vil jeg si at det er svært viktig.

4. Hva slags medisiner kan man bruke når man har panikk lidelse når man har prøvd SSRI og cymbalta, og disse gav VELDIG store bivirkninger, noe annet?

S: Aurorix.

5. Hva har hverdagen (trygget og ro hjemme) å si når man prøver å bekjempe angsten?

S: En del. Et godt liv øker motstandskraften mot angst.

6. Er det vanlig å bli såret når man stadig får høre at man ikke tør noe, når man egentlig vil men panikken er for stor enda?

S: Vet ikke.

7. Hva burde samboer/støttespiller gjøre for å hjelpe den som lider av panikk angst?

S: Være klar på grensene. Kreve litt i starten og gradvis mer etterhvert. Ikke sy puter. Ikke gjøre det den syke burde gjøre selv.

8. Hvordan tar man det STORE skrittet?

S: Bestemmer seg. Det er ubehagelig, men ikke farlig.

Trygghet og ro hjemme: min erfaring er at det er mye lettere å gå angsten i møte når en også har mulighet til å hente seg inn igjen etterpå/ikke er utmattet på grunn av utrygghet og uro i forkant.

Det "store skrittet" (Hva mener du?): Det trenger ikke være så stort, kanskje det går an å dele det i flere, mindre skritt? Uansett, det er bare en måte å komme i gang på: Bestem deg. Og gjennomfør det du har bestemt deg for. Så enkelt, og så vanskelig.

Hva familie og venner kan gjøre? Det kommer veldig an på deg selv. Er du en som presser deg selv langt? Eller er du en som unngår mye av det som gir deg angst? Fortsett å gjøre det du i dag klarer, selv om det gir deg angst. Ikke overlat det til andre/la andre overta, da vinner angsten terreng. Utfordre deg selv/la den som har angst utfordre seg selv. Etter hvert som angsten avtar på det "trinnet" du er på nå, øker du utfordringen. De rundt må "bare" holde ut og se at du har angst, uten å prøve å hjelpe. Det er faktisk den beste hjelpen.

Å bli såret: jeg blir i alle fall såret hvis jeg får kommentarer om at jeg må skjerpe meg, at jeg ikke klarer noe etc, men det er det flere grunner til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...