Gå til innhold

Wellbutrin på blå resept fra 1. oktober

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Wellbutrin er godkjent på blå resept fre 1. oktober.

Følgende vilkår/restriksjoner er satt av myndighetene:

"Refusjon ytes kun til pasienter som har forsøkt både SSRI og SNRI med utilstrekkelig effekt og/eller uakseptable bivirkninger. Dette må dokumenteres i journalen. 300 mg er ikke vist å ha bedre virkning enn 150 mg og har derfor ikke forhåndsgodkjent refusjon."

Om den siste setningen kan sies at praksis viser at noen personer har klart bedre effekt av 300 enn av 150 mg. I disse tilfellene må en søke særskilt refusjon for den ekstra dosen .

Fortsetter under...

I USA bruker man wellbutrin som den foretrukne antidepressiva for bipolar lidelse hvis ikke jeg har forstått det helt feil. Årsaken er (tror jeg) at wellbutrin ser ut som den forårsaker (hypo)mani i litt mindre grad enn andre. Betyr vedtaket at det ikke er tatt høyde for det samme her?

Jeg har et refusjonsvedtak på wellbutrin, 300 mg. Vet du hva som vil skje med det? Det kan tenkes jeg oppfyller kravene, men jeg er sannelig ikke sikker.

Nils Håvard Dahl, psykiater

I USA bruker man wellbutrin som den foretrukne antidepressiva for bipolar lidelse hvis ikke jeg har forstått det helt feil. Årsaken er (tror jeg) at wellbutrin ser ut som den forårsaker (hypo)mani i litt mindre grad enn andre. Betyr vedtaket at det ikke er tatt høyde for det samme her?

Jeg har et refusjonsvedtak på wellbutrin, 300 mg. Vet du hva som vil skje med det? Det kan tenkes jeg oppfyller kravene, men jeg er sannelig ikke sikker.

Betyr vedtaket at det ikke er tatt høyde for det samme her?

S: Det betyr det sikkert. Norske myndigheter er nesten utelukkende opptatt av å begrense utgifter.

S: Dette vil helt sikkert gjelde også fremover.

Betyr vedtaket at det ikke er tatt høyde for det samme her?

S: Det betyr det sikkert. Norske myndigheter er nesten utelukkende opptatt av å begrense utgifter.

S: Dette vil helt sikkert gjelde også fremover.

Nei, det ville jo vært ille hvis noen fikk en medisin de faktisk hadde nytte av :P

Takk for svar :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...