Gå til innhold

Om splittet infinitiv og Haakon Lie... :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er galt med nu?

På Innherred sier alle nu.

Måtte jo komme;)

Vi som bor "nærmest" Danmark (sørlendinger), sier ikke "nu" engang... Høres helt merkelig ut!

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Shova

9

• Lillemus

5

• Luska

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Dinosaurer finnes overalt - også her på DOL;-)''

Dinosaur i enkelte tilfeller - og stolt av det! :o)

Synes da også at garage, etage, giraff og genert er mye finere å se til enn garasje, etasje, sjiraff og sjenert. Nemlig. For ikke å snakke om genre fremfor sjanger.

Hehe - Flettfrid! ;o)

Skrevet

''Dinosaurer finnes overalt - også her på DOL;-)''

Dinosaur i enkelte tilfeller - og stolt av det! :o)

Synes da også at garage, etage, giraff og genert er mye finere å se til enn garasje, etasje, sjiraff og sjenert. Nemlig. For ikke å snakke om genre fremfor sjanger.

I all verden;)

Hvor gammel er du? Jeg er 40 og er strålende fornøyd med garasje etc. Men sjampanje og sørvis derimot....

Skrevet

I all verden;)

Hvor gammel er du? Jeg er 40 og er strålende fornøyd med garasje etc. Men sjampanje og sørvis derimot....

Jeg er 40. :o)

Skrevet

Ja, og så? De fleste vet at det står nedskrevet at man kan bruke disse vendingene, men det forandrer ikke det fakta at det høres ut som dårlig språk. Jeg kunne aldri skrevet "å ikke", uansett hva slags setning det var.

Jeg vet det i utgangspunktet er lov, at man for eksempel kan skrive ''De valgte å ikke dra på kino.'' For meg høres det ut som en dårlig konstruert setning. Så sier bedreviterne at hvis man da skriver ''De valgte ikke å dra på kino'', så blir det en annen betydning. Javel, men da kan man faktisk skrive ''De valgte å la være å dra på kino.''

De fleste "å ikke" setninger, kan omformuleres til "la være", eller rett og slett skrive om setningen totalt.

Jeg hater "å ikke", for meg er det helt uhørt å bruke det.

Skrevet

Ja, og så? De fleste vet at det står nedskrevet at man kan bruke disse vendingene, men det forandrer ikke det fakta at det høres ut som dårlig språk. Jeg kunne aldri skrevet "å ikke", uansett hva slags setning det var.

Jeg vet det i utgangspunktet er lov, at man for eksempel kan skrive ''De valgte å ikke dra på kino.'' For meg høres det ut som en dårlig konstruert setning. Så sier bedreviterne at hvis man da skriver ''De valgte ikke å dra på kino'', så blir det en annen betydning. Javel, men da kan man faktisk skrive ''De valgte å la være å dra på kino.''

De fleste "å ikke" setninger, kan omformuleres til "la være", eller rett og slett skrive om setningen totalt.

Jeg hater "å ikke", for meg er det helt uhørt å bruke det.

Forresten, det kommer også an på hvor man legger vekt på "ikke" når man sier "ikke å". ''De valgte IKKE å dra på kino.'' Hvis man legger vekt på "ikke" her, så forstår de fleste folk hva som mener.

''Jeg bestemte meg for IKKE å fortelle noe videre.'' Dette kunne jeg skrevet.

Den andre varianten lar jeg være.

Skrevet

Det spurte jeg Språkrådet om sist denne diskusjonen var oppe (et par år siden?), så det så. Og jeg vet det er lov å skrive "han klarte å ikke gråte" så skjærer det i både øyne og hjerte og jeg kommer aldri til å godta den måten å skrive på.

Amen!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hva er galt med nu?

Jeg sier også nu, er nordlenning. :-) Eldste sønnen min som snakker en nordfjorddialekt sier også nu, men det er nok en påvirkning fra mor. :-)

Skrevet

Hva er galt med nu?

Jeg får si som min gamle norsklærer sa: Nu skal nå hete no! ;-)

Skrevet

Jeg får si som min gamle norsklærer sa: Nu skal nå hete no! ;-)

*hehe*

Skrevet

Hva er galt med nu?

Hadde vært artig å vise hvor mange av dols lesere som vet hvor Innherred er. :-)

Skrevet

Hadde vært artig å vise hvor mange av dols lesere som vet hvor Innherred er. :-)

Verdal?

Skrevet

Det spurte jeg Språkrådet om sist denne diskusjonen var oppe (et par år siden?), så det så. Og jeg vet det er lov å skrive "han klarte å ikke gråte" så skjærer det i både øyne og hjerte og jeg kommer aldri til å godta den måten å skrive på.

Skal det være

''Han klarte ikke å gråte'' ?

Skriftlig blir det jo umulig å vite hva som egentlig menes. Gråt han eller gråt han ikke.

Skrevet

Skal det være

''Han klarte ikke å gråte'' ?

Skriftlig blir det jo umulig å vite hva som egentlig menes. Gråt han eller gråt han ikke.

''Skriftlig blir det jo umulig å vite hva som egentlig menes. Gråt han eller gråt han ikke.''

"Han klarte ikke å gråte" er ikke til å misforstå, han klarte jo ikke å gråte da. Hadde jeg ment at "han klarte å ikke gråte" så hadde jeg skrevet "han klarte å la være å gråte".

Skrevet

''Skriftlig blir det jo umulig å vite hva som egentlig menes. Gråt han eller gråt han ikke.''

"Han klarte ikke å gråte" er ikke til å misforstå, han klarte jo ikke å gråte da. Hadde jeg ment at "han klarte å ikke gråte" så hadde jeg skrevet "han klarte å la være å gråte".

Jeg mener - dersom det er tillat å skrive "Han klarte ikke å gråte" i betydningen "han klarte å la være å gråte" blir det umulig å forstå hva som egentlig menes. Uavhengig av hvordan du og jeg formulerer oss.

Skrevet

Er ikk det der de spiser sodd, da?

Skrevet

Jeg mener - dersom det er tillat å skrive "Han klarte ikke å gråte" i betydningen "han klarte å la være å gråte" blir det umulig å forstå hva som egentlig menes. Uavhengig av hvordan du og jeg formulerer oss.

Det er tillatt, men jeg kommer aldri til å skrive å foran noe annet enn ren infinitiv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...