Gå til innhold

Efexor, skal/skal ikke...?

Anbefalte innlegg

Gjest nypådette

Har i dag fått resept på efexor og har nå sittet å lest om virkning og bivirkninger. Går ikke på noen medisiner nå og har heller aldri gått på noe tidligere.

Er så i tvil om jeg skal begynne på den... Har det jo ikke _så_ ille liksom...

Vil gjerne høre om andres effekt av den, samt om bivirkningene.

Jeg er veldig redd for å legge på meg, er kraftig overvektig og har lagt på meg 10 kg de siste månedene.

Setter veldig stor pris på svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315112-efexor-skalskal-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personelig har jeg hatt veldig god effekt av 225 mg effexor, ingen bivirkninger uten om desverre vektøkning. Jeg var i utgangspunktet nesten undervektig ihvertfall veldig slank så jeg er kanskje ikke noe god referanse i forhold til vektøkning. Men uansett, jeg har lagt på meg over 10 kilo det siste halvåret. Men det kan også være at sukkerinntaket mitt har gått i været det siste året. Jeg har lest at med efexor kan det slå begge veier, noen legger på seg, mens andre tar av seg. Efexor er valdig effektivt og som min psykiater sier så er SNRI(efexor og cymbalta) logisk bedre enn ssri som cipralex o.l siden SNRI virker på to hormoner noradrenalin og serotonin, mens SSRI bare virker på serotonin. Vi vet at begge hormoner spiller en rolle ved depresjon/angst, det finnes feks antidepressiva som bare øker foreksomsten av noradrenalin(selektive-noradrenalinhemmere) . Det er en kjempefin medisin og hvis det kan gjøre hverdagen din bedre bør du prøve den. Men er du redd for vektøkning kan kanskje wellbutrin eller aurorix være et bedre alternativ da disse ikke gir vektøkning eller redusert sexlyst. Dette er argumentet for å bruke disse medisinene mer i følge Nils Håvard Dahl som er fagperson her i forumet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315112-efexor-skalskal-ikke/#findComment-2579361
Del på andre sider

Gjest nypådette

Personelig har jeg hatt veldig god effekt av 225 mg effexor, ingen bivirkninger uten om desverre vektøkning. Jeg var i utgangspunktet nesten undervektig ihvertfall veldig slank så jeg er kanskje ikke noe god referanse i forhold til vektøkning. Men uansett, jeg har lagt på meg over 10 kilo det siste halvåret. Men det kan også være at sukkerinntaket mitt har gått i været det siste året. Jeg har lest at med efexor kan det slå begge veier, noen legger på seg, mens andre tar av seg. Efexor er valdig effektivt og som min psykiater sier så er SNRI(efexor og cymbalta) logisk bedre enn ssri som cipralex o.l siden SNRI virker på to hormoner noradrenalin og serotonin, mens SSRI bare virker på serotonin. Vi vet at begge hormoner spiller en rolle ved depresjon/angst, det finnes feks antidepressiva som bare øker foreksomsten av noradrenalin(selektive-noradrenalinhemmere) . Det er en kjempefin medisin og hvis det kan gjøre hverdagen din bedre bør du prøve den. Men er du redd for vektøkning kan kanskje wellbutrin eller aurorix være et bedre alternativ da disse ikke gir vektøkning eller redusert sexlyst. Dette er argumentet for å bruke disse medisinene mer i følge Nils Håvard Dahl som er fagperson her i forumet.

Tusen takk for utfyllende svar:)

Har nå vært på apoteket, men fikk Venlix istedetfor Efexor... Har nå søkt her på forumet og funnet ut hvorfor...Skulle jeg hatt Efexor ville det kostet meg 1500 kr i mellomlegg sa de på apoteket... Hva er forskjellen? Går sterkt ut i fra at den er lik null, ellers kan de vel ikke gi meg en annen type enn jeg har fått foreskrevet?

Har enda ikke tatt den, er så usikker... Merker du stor forskjell? Hvordan virker den på deg? (og andre)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315112-efexor-skalskal-ikke/#findComment-2579634
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...