Gå til innhold

Selvbeherskelse

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en mann på 23 år som holder på å ødelegge et fantastisk kjæresteforhold pga personlige "utfordringer". Når kjæresten min og jeg "krangler" (trenger ikke å være noe stor eller viktig sak) hender det av og til at jeg forandrer meg og min oppfatning av realiteten totalt. Det skjer ikke hver gang vi krangler, men med jevne mellomrom på noen måneder kanskje. Siste det hendte hadde jeg en super dag på jobb og alikevel gikk jeg inn i den dumme rollen, så jeg tror ikke selv at det har noen underliggende grund eller kommer an på dagsformen. Det er alltid det samme og det ender alltid på samme måte. Og det er som følger: - En liten krangel/diskusjon starter. - Kjæresten min reagerer på mine utsagn, som i disse situasjonene, er litt for krass og ikke helt samkjørt med hva jeg egentlig tenker. Altså, jeg sier noe litt forskjellig fra det jeg tenker og mener å si, og dermed oppstår en missforståelse. Dette er som regel starten. - Jeg prøver å ro meg i land igjen, men ror heller lenger ut mot havet ved å dra inn usaklige poeng og ta opp igjen gamle krangler og prøver egentlig å legge skylden over på henne. - Kjæresten blir sint og vil ikke snakke om det mer. Jeg vet godt at det er slik hun er og ønsker ikke å forandre på dette. Problemet er at jeg ikke forstår at hun trenger tid når vi er midt oppi krangelen og at når jeg maser og maser så blir ting bare enda værre. - Jeg får en forferdelig dårlig følelse i magen og får en trang til å fikse probleme med en gang. jeg blir altså helt blindet for det jeg vet kommer til å skje og hvordan krangelen bare blir større og større jo mer jeg maser. - Jeg tenker også over at denne gang skal jeg bare la det ligge og ikke prøve å fikse det, noen ganger går det, men andre ganger går det ikke. Jeg sliter aller mest hvis vi f.eks. har planer samme dag eller helg. Da forsterkes ønsket om å fikse opp i "problemene", noe som alltid ender i et mye større problem. Jeg forstår veldig godt at det er den følelsen av at jeg MÅ fikse/ordne opp i problemene med en gang jeg må klare å beherske. Vi har snakket mye om det og hun har gitt meg sjanse på sjanse, men jeg takler ikke situasjonen noe bedre neste gang. Det er som sagt ikke noe som skjer hver gang vi krangler. Noen som har noen tips om hva/noe jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315127-selvbeherskelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Følelser og løsninger

Tja...dette er klassisk....menn er ofte foksuert på problemløsning, mens kvinnen er emosjonsfokuserte.

Vel.....kanskje begge må fire litt mer, hun bli mer imøtekommende på å løse det, og du bli flinkere til å tåle å stå i det.....

Og at dere snakker om dette en gang dere ikke krangler. :-)

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315127-selvbeherskelse/#findComment-2580655
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...