Vildsund Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Jeg er en kvinne på 53 år. 174 cm og ca 115 kg. Jeg har alltid vært stor, helt siden 8-årsalderen, bortsett fra når jeg har slanket meg. Det har jeg gjort mange ganger i livet. Ned ca 20 kg, og opp igjen, i løpet av et år eller to, litt mer for hver gang. Helt klassisk, med andre ord. I 1998 fikk jeg diagnostisert diabetes 2. Det gikk noen år med kostholdsregulering, som gikk "opp og ned". Eller omvendt. :-) I 2001 ga "fastlegen meg opp" og henviste meg til indremedisiner for å begynne med insulin. Da veide jeg det samme som nå. Indremedisineren slo i bordet og sa at jeg isteden skulle legge om kosten og begynne å røre på meg. Jeg kjøpte Fedons bok "Naturlig slank med kost i balanse" og gikk ned 22 kilo fra påske til august. Det var så enkelt som å puste. I 2004 sluttet jeg å røyke og la kjapt på meg alt jeg hadde gått ned. Begynte med Glucophag 500 mg, 3 tabl 2 ggr/dg og Amaryll 3 mg, 1 gang/dg. Jeg opplevde at det ble vanskelig å slanke meg, en helt ny erfaring. Men greide likevel å ta av en klesstørrelse eller nesten to, fra tid til annen. Som jeg gikk opp igjen. Og ned igjen. Og opp igjen. I februar 2008 begynte jeg med insulin, Insulatard middels/langtidsvirkende, 50-55 enheter 2 ggr/dg. Sluttet med Amaryll, men tar Glucophag som før. Jeg har rast opp fra 104 til 115 kg på et halvt år. Jeg har prøvd Reductil i to måneder, først 10, så 15 mg. Intet resultat. Jeg har også prøvd CLA og Reduxin. Intet resultat. Jeg pleide å gå turer på ca 45 min 3-4 ggr/uke, men etter vektøkningen har jeg fått sånne leggsmerter at det er en PINE å gå. I bak- og utsidemuskelen på leggen. Hva er dét? Jeg har begynt på SATS. Trener sykling og apparater 2-3 ggr/uke, 1 1/2 time hver gang. De siste sju ukene har jeg igjen fulgt Fedons menyforslag, slavisk fra boka, fra dag til dag. Uten juks! Det hjelper i n g e n verdens ting. Hva kan jeg gjøre? Om noe? Jeg har søkt slankeoperasjon. Både diabetesspesialisten ved Ahus og fastlegen har søkt for meg til Aker, i hhv april og juni i år. Har ikke hørt noe ennå. Men det går vel sin gang .... Det tar normalt ca tre år, har jeg brakt i erfaring. Gjelder ikke ventelistegarantien her? Og hvorfor ikke? En venninne av meg, som hadde prestert bragden å gå ned 60 kg på egenhånd fikk bukplastikk på ventelistegarantien ved Colloseumklinikken. Hvorfor kan ikke jeg og andre få dét for gastrisk bypass på Aleris, Oslo? Hva er årsaken, og kan reglene omgås på noe vis? Mange spørsmål, men alt sammen deler av et større kompleks. Takknemlig for alle svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315147-insulin-vektoppgang-og-reduksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Hei :-) Har du sett litt på ketogent kosthold? Høres ut som Fedon maten også blir for mye karbohydrater for deg - slik er det for meg også. Men ketogen kost fikser biffen. Hvis du bor i Oslo/omegn, så bestill deg en time hos en av Lindberg legene for rådgivning rundt dette. Det er greit å få tatt blodprøver osv først så du er sikker på at du ikke gjør noe galt. I prinsippet er ketogen kost det å leve med så lite karbohydrater at hjernen ikke får det den forlanger som et minimum. Da begynner den å produsere ketoner isteden - som den fungerer veldig fint på. Disse ketonene kan den kun lage fra kroppsfettet ditt og dermed går du ned i vekt. Viktig er å spise lite nok karbohydrater - mao myye strengere enn Lindberg. Jeg spiser ca 20 gram i døgnet - stort sett kun fra grønnsaker. Enda viktigere er å spise nok proteiner så du ikke taper muskelmasse. Også er det viktig å drikke nok og å trene, men det er jo i orden hos deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315147-insulin-vektoppgang-og-reduksjon/#findComment-2581048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Hei :-) Har du sett litt på ketogent kosthold? Høres ut som Fedon maten også blir for mye karbohydrater for deg - slik er det for meg også. Men ketogen kost fikser biffen. Hvis du bor i Oslo/omegn, så bestill deg en time hos en av Lindberg legene for rådgivning rundt dette. Det er greit å få tatt blodprøver osv først så du er sikker på at du ikke gjør noe galt. I prinsippet er ketogen kost det å leve med så lite karbohydrater at hjernen ikke får det den forlanger som et minimum. Da begynner den å produsere ketoner isteden - som den fungerer veldig fint på. Disse ketonene kan den kun lage fra kroppsfettet ditt og dermed går du ned i vekt. Viktig er å spise lite nok karbohydrater - mao myye strengere enn Lindberg. Jeg spiser ca 20 gram i døgnet - stort sett kun fra grønnsaker. Enda viktigere er å spise nok proteiner så du ikke taper muskelmasse. Også er det viktig å drikke nok og å trene, men det er jo i orden hos deg. Det hadde vært interessant å vite hva du spiser på en helt vanlig dag. Hadde du orka å liste opp dette? Jeg synes slike ting er spennende og skjønner at du vet masse om det 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315147-insulin-vektoppgang-og-reduksjon/#findComment-2581062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Det hadde vært interessant å vite hva du spiser på en helt vanlig dag. Hadde du orka å liste opp dette? Jeg synes slike ting er spennende og skjønner at du vet masse om det Klart jeg kan :-) I dag spiser jeg slik: Frokost: 1 nakkekotelett skåret i strimler og stekt. På slutten av stekingen slang jeg oppi litt sjalottløk, brokkoli og blomkål. Lunsj: Noen skjeer med cottage cheese toppet med noen knuste bringebær som saus. Er ikke bringebæra søt så søter jeg den med litt sukrin. Middag: Kalkun med fløtesaus og masse grønnsaker til. Ellers er jeg glad i egg, så jeg spiser ofte eggerøre, stekt egg, kokt egg osv. Gjerne med noen skiver røkelaks til. Dette er som regel frokost / lunsj. Middag er som regel kjøtt eller fisk med varme grønnsaker til mens jeg som regel ledsager frokost og lunsj med salatgrønnsaker. Jeg spiser som regel to "store" og ett lite måltid i løpet av dagen. Hvis jeg orker mer mat og har lyst på så spiser jeg kanskje et lite måltid på kvelden også, men som regel er jeg ikke sulten. Typisk kveldsmat er to-tre små lapper av lavkarbo typen med kanel og en kopp te, eller noen biter god ost og et halvt glas rødvin. Ellers spiser jeg også mye avocado som tilbehør til kjøtt - det er kjempegodt most sammen med hvitløk. Noen ganger lager jeg kjøttdeig med hakkede tomater, jalapeno, paprika og _mye_ krydder som jeg gratinerer litt. Det er også konge :-) Det sklir litt sammen hva som blir middag lunsj osv siden jeg gjerne lager en stor porsjon mat hver dag, også spiser jeg litt rester fra det ene til ett måltid, og litt rester fra det andre til et annet måltid. Og når jeg skeier heeeelt ut og vil ha sjokoladekos så lager jeg kakao. Sterk og god kakao med kakao, sukrin, kanel og kremfløte. Man er stappmett av en liten kopp, så det blir ikke så ofte jeg lager det. Men nå på høsten er det deilig. Poenget er å spise så lite karbohydrater at man holder seg i ketose, og å passe på å få i seg alt man trenger av næring likevel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315147-insulin-vektoppgang-og-reduksjon/#findComment-2581109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Klart jeg kan :-) I dag spiser jeg slik: Frokost: 1 nakkekotelett skåret i strimler og stekt. På slutten av stekingen slang jeg oppi litt sjalottløk, brokkoli og blomkål. Lunsj: Noen skjeer med cottage cheese toppet med noen knuste bringebær som saus. Er ikke bringebæra søt så søter jeg den med litt sukrin. Middag: Kalkun med fløtesaus og masse grønnsaker til. Ellers er jeg glad i egg, så jeg spiser ofte eggerøre, stekt egg, kokt egg osv. Gjerne med noen skiver røkelaks til. Dette er som regel frokost / lunsj. Middag er som regel kjøtt eller fisk med varme grønnsaker til mens jeg som regel ledsager frokost og lunsj med salatgrønnsaker. Jeg spiser som regel to "store" og ett lite måltid i løpet av dagen. Hvis jeg orker mer mat og har lyst på så spiser jeg kanskje et lite måltid på kvelden også, men som regel er jeg ikke sulten. Typisk kveldsmat er to-tre små lapper av lavkarbo typen med kanel og en kopp te, eller noen biter god ost og et halvt glas rødvin. Ellers spiser jeg også mye avocado som tilbehør til kjøtt - det er kjempegodt most sammen med hvitløk. Noen ganger lager jeg kjøttdeig med hakkede tomater, jalapeno, paprika og _mye_ krydder som jeg gratinerer litt. Det er også konge :-) Det sklir litt sammen hva som blir middag lunsj osv siden jeg gjerne lager en stor porsjon mat hver dag, også spiser jeg litt rester fra det ene til ett måltid, og litt rester fra det andre til et annet måltid. Og når jeg skeier heeeelt ut og vil ha sjokoladekos så lager jeg kakao. Sterk og god kakao med kakao, sukrin, kanel og kremfløte. Man er stappmett av en liten kopp, så det blir ikke så ofte jeg lager det. Men nå på høsten er det deilig. Poenget er å spise så lite karbohydrater at man holder seg i ketose, og å passe på å få i seg alt man trenger av næring likevel. Veldig interessant meny og jammen høres den god ut også! Finnes det en egen bok med oppskrifter på slik mat? Tusen takk for info:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315147-insulin-vektoppgang-og-reduksjon/#findComment-2581540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Veldig interessant meny og jammen høres den god ut også! Finnes det en egen bok med oppskrifter på slik mat? Tusen takk for info:) Du finner en masse oppskrifter på oppskriftsforumet på lavkarbo.no Ellers har jeg bare samlet de jeg bruker litt herfra og derfra opp gjennom tidene. Men maten er jo heeeelt nydelig da - og det er jo en stor del av poenget også. Man kan ikke gå og plage seg og føle at man går glipp av eller savner noe hele tiden, for da vil det før eller senere sprekke. Det eneste jeg har savnet er merkelig nok rosiner. Og det er kjemperart for det har jeg da aldri spist. Jo - også savnet jeg pizza en stund, men ikke nå lenger for nå har jeg funnet en pizzabunn som er kjempegod. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315147-insulin-vektoppgang-og-reduksjon/#findComment-2581747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Du finner en masse oppskrifter på oppskriftsforumet på lavkarbo.no Ellers har jeg bare samlet de jeg bruker litt herfra og derfra opp gjennom tidene. Men maten er jo heeeelt nydelig da - og det er jo en stor del av poenget også. Man kan ikke gå og plage seg og føle at man går glipp av eller savner noe hele tiden, for da vil det før eller senere sprekke. Det eneste jeg har savnet er merkelig nok rosiner. Og det er kjemperart for det har jeg da aldri spist. Jo - også savnet jeg pizza en stund, men ikke nå lenger for nå har jeg funnet en pizzabunn som er kjempegod. Takk for link Har en venninne jeg prøver å inspirere ;-) Men du... lager du den pizzabunnen selv? Og sånn ca hva har du i den? Dropper du osten på toppen? Jeg antar det er den som er mest fetende? Hilsen masekoppen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315147-insulin-vektoppgang-og-reduksjon/#findComment-2582181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Takk for link Har en venninne jeg prøver å inspirere ;-) Men du... lager du den pizzabunnen selv? Og sånn ca hva har du i den? Dropper du osten på toppen? Jeg antar det er den som er mest fetende? Hilsen masekoppen Dropper osten??? Hehe - nei her i lavkarboland er det ikke slik det foregår :-) Her er min pizzabunn: (Min betyr selvsagt at jeg har stjålet den fra lavkarboforumet) Jeg pleier å lage 2/3 av denne porsjonen til en langpanne. Det blir tynn pizzabunn - kjempegodt. Pizzabunn 3 store egg 1,5 dl vann 1 ss bakepulver 3 dl soyaprotein 3-4 moste hvitløksfedd 2 ss olivenolje/rapsolje Salt, oregano, timian, løkpulver... 100 - 150 gram revet god ost Kjør egg, vann, hvitløk, olje, ost og krydder i mikseren. Ha i bakepulver og soyaprotein og miks til røren er lett smørbar (omtrent som litt løs tannpasta, den skal kunne smøres utover men ikke flyte!). Dekk en stekeplate med bakepapir og bre røren utover hele platen, så tyyynt som mulig, jo tynnere jo bedre! Den hever seg jo litt under stekingen, så ikke vær redd om den blir litt hullete og tynn. Stek den på 220 grader i 7-8 minutter, så den kan bære pizzafyllet. Husk å ikke ha tomatpuré i sausen, kun hakket tomat, så blir totalt karb for en langpanne ca tyve på det høyeste. Ellers kan denne også anbefales til Flammkuche. Da smøres den med creme fraiche istedenfor tomatsaus, opp creme fraichen legger man mozzarella også westfaler på toppen. Stekes og nytes - er helt sykt godt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315147-insulin-vektoppgang-og-reduksjon/#findComment-2582185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Dropper osten??? Hehe - nei her i lavkarboland er det ikke slik det foregår :-) Her er min pizzabunn: (Min betyr selvsagt at jeg har stjålet den fra lavkarboforumet) Jeg pleier å lage 2/3 av denne porsjonen til en langpanne. Det blir tynn pizzabunn - kjempegodt. Pizzabunn 3 store egg 1,5 dl vann 1 ss bakepulver 3 dl soyaprotein 3-4 moste hvitløksfedd 2 ss olivenolje/rapsolje Salt, oregano, timian, løkpulver... 100 - 150 gram revet god ost Kjør egg, vann, hvitløk, olje, ost og krydder i mikseren. Ha i bakepulver og soyaprotein og miks til røren er lett smørbar (omtrent som litt løs tannpasta, den skal kunne smøres utover men ikke flyte!). Dekk en stekeplate med bakepapir og bre røren utover hele platen, så tyyynt som mulig, jo tynnere jo bedre! Den hever seg jo litt under stekingen, så ikke vær redd om den blir litt hullete og tynn. Stek den på 220 grader i 7-8 minutter, så den kan bære pizzafyllet. Husk å ikke ha tomatpuré i sausen, kun hakket tomat, så blir totalt karb for en langpanne ca tyve på det høyeste. Ellers kan denne også anbefales til Flammkuche. Da smøres den med creme fraiche istedenfor tomatsaus, opp creme fraichen legger man mozzarella også westfaler på toppen. Stekes og nytes - er helt sykt godt. Dæven! *noterer ivrig* Takk:)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315147-insulin-vektoppgang-og-reduksjon/#findComment-2582196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Dæven! *noterer ivrig* Takk:)) Værsågod. Også blir man ubegripelig mett av et par stykker da - selv de som pleier å si de er storspisere. Og man er mett i mange timer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315147-insulin-vektoppgang-og-reduksjon/#findComment-2582199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.