Gå til innhold

Finnes slemme mennesker? NHD/andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å lure på om det finnes slemme mennesker her i verden. Når det skjer drap og andre forferdeligheter så sies det at personene bak det er syke på en eller annen måte. På samme måte som når barn gjør noe galt sies det ofte at personen ikke er slem, han kan ikke noe for det selv, han forstår ikke, han er syk osv.

Betyr det at alle mennesker som gjør noe galt her i verden kan sies å være slemme? Man må jo være litt syk for å begå drap, voldtekter osv, men da vil det jo si at slike mennesker ikke er slemme eller onde, men at de er syke?

Jeg er vel litt lei av alle de som sier at de ikke skal ha straff, men bare behandling, for hvis det er sånn at alle slike mennesker er syke så burde det jo ikke finnes fengsler, kun sykehus??

Videoannonse
Annonse
  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Missimo

12

• Shova

11

• Skyer

4

• PieLill

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Noen forutsetninger gjør at man gjør noe som er slemt uten nødvendigvis å kun være et dårlig menneske. Noen er slemme andre er ikke slemme, selvom begge kan gjøre handlinger som kan være slemme.

Incestutøvere feks - vil jeg si at uten unntak er slemme.

Skrevet

Om man begår et drap, eller en hvilken som helst annen "ond handling", da er vedkommende etter min mening per definisjon ond (slem). Det er handlingene som bestemmer hvem vi er.

Et annet spørsmål er om det finnes _sadister_ her i verden - mennesker som gjør andre ondt fordi de selv har glede av det, rett og slett.

Drap handler ofte om sjalusi. Da kan man si at de som begår disse drapene ikke er sadister.

Jeg selv tror det finnes sadister. Men at det er sjeldent.

''Om man begår et drap, eller en hvilken som helst annen "ond handling", da er vedkommende etter min mening per definisjon ond (slem).''

Du motsier jo deg selv! (les innlegget ditt)

Har forøvrig merket meg at du skriver forferdelig mange innlegg om samme tema. Da gidder ikke folk svare så mye.

Skrevet

Hva om incestutøveren er psykisk utviklingshemmet?

Nettopp! Og finnes det slemme utviklingshemmede mennesker? Finnes det slemme barn? Hva med slemme og psykotiske?

Skrevet

''Du motsier jo deg selv! (les innlegget ditt)''

Nei, det gjør jeg slettes ikke.

Du fastslår at det finnes onde mennsker i begynnelsen av innlegget ditt, for i det neste å spørre om onde/sadistiske mennesker finnes? Hallooo.

Skrevet

Spør du meg så er man ond uansett. Stilte bare et spørsmål.

Poenget mitt var at det var et godt spørsmål og nettopp noe av det jeg er ute etter ;)

Skrevet

Nettopp! Og finnes det slemme utviklingshemmede mennesker? Finnes det slemme barn? Hva med slemme og psykotiske?

Ikke sant! De er slemme de;)

Skrevet

Du fastslår at det finnes onde mennsker i begynnelsen av innlegget ditt, for i det neste å spørre om onde/sadistiske mennesker finnes? Hallooo.

Men SMIR skiller mellom ond og sadistisk. H*n mener at man ikke nødvendigvis er sadistisk selv om man er ond.

Skrevet

Jeg tror noen mennesker er slemme men de trenger ikke være syke av den grunn,noen barn er også slemme og vil andre bare vondt!

Skrevet

Sadisme er ikke det samme som ondskap.

Fortell meg hva som er forskjellen!

Skrevet

Men SMIR skiller mellom ond og sadistisk. H*n mener at man ikke nødvendigvis er sadistisk selv om man er ond.

I mine øyne er det pragmatikk!

Skrevet

Noe ondt er noe som er til en viss skade for andre, mens sadisme er noe ondt med formålet om å plage andre.

Så det er i "the eyes of the beholder", mens vi andre bare opplever ondskapen....

Skrevet

Hva om incestutøveren er psykisk utviklingshemmet?

Da er det noen ett eller annet sted som har et ansvar de ikke har tatt seriøst som får dele jumbohatten med vedkommende som "slem".

Skrevet

Hvis man dreper noen for å skaffe seg en arv, eller fordi man er rasende og sjalu pga. utroskap, så er man ond men ikke sadistisk.

Hvis man dreper noen fordi det er "gøy", så er man sadist.

Det er ikke noe mer vrient enn det.

Vel, å drepe noen er rimelig sadistisk i utgangspunktet, uansett hva ! Begge metoder gjør det av egoistiske motiver! Nazi-Tyskland besto ikke utelukkende av sadister...

Skrevet

Men sånn sadisme er definert i språket så handler det om en lyst til å plage/drepe andre.

Det er en kjennsgjerning at ikke alle drapsmotiver er dette.

Vet det!

Men i min lille hjerne, er mord, en sadistisk handling. Man vet man dreper noen ( å ta fra noen den man elsker er grusomt) og noen (barn og foreldre) vil synes det er sadistisk, uansett morderens motiv!

Skrevet

Da er du blitt klinisk begrepsforvirret, så nok om det.

Og du med alle dine innlegg, er ikke forvirret?

Gjest plingpling
Skrevet

Og du med alle dine innlegg, er ikke forvirret?

Han er totalforvirra- Kast ikke bort din tid, slik han kaster bort sin.

Skrevet

Så det er i "the eyes of the beholder", mens vi andre bare opplever ondskapen....

Det oppleves anderledes, ondskap med og uten sadisme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...