Gå til innhold

Finnes slemme mennesker? NHD/andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her lukter det SMIR

Ja, SMIR er jo ikke så langt unna ;) Men kliona er ikke SMIR.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Missimo

12

• Shova

11

• Skyer

4

• PieLill

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Mennesker utfører onde/slemme handlinger ut fra veldig forskjellige utgangspunkt. Mennesker som begår drap er nødvendigvis ikke onde, ting kan jo skje i affekt eller i forvirringstilstander. Er raseri det samme som ondskap?..Det er det jo ikke..

Samtidig virker andre handlinger overlagte og planlagte og ganske grusomme, og da syns jeg det er vanskelig å se det som noe annet enn ondskap.

Men at alle mennesker som velger å gjøre grusomme ting er syke, det er jeg heller ikke med på. Det virker på meg som en slags ansvarsfraskrivelse. Mennesker som gjør et bevisst og overveid valg om å utføre en grusom handling må stå for det valget og den handlingen....

Skrevet

Sånn jeg forstår deg nå, så tror jeg du motsier deg selv. Fordi du sier man må stå til ansvar for sine valg. Innebærer ikke dette også at man har status som "ond"?

Men du mener kanskje at de drapene som begås fordi gjerningspersonen er syk ikke er frivillig valgt?

Jeg mener alle drap er frivillig valgt.

(Hva som er best av et fengsel eller psykiatrisk behandling er et annet spørsmål.)

Vi har drap i affekt og vi har planlagte drap. Hvor sannsynlig tror du det er at psyke mennesker klarer kaldblodig å planlegge et drap lang vei på forhånd?

Onde mennesker blir ofte betegnet som psykopater, men ikkje psyke. Men er ikke antisosial pf ein psykdom? Lurer på meg her altså..

Skrevet

Sånn jeg forstår deg nå, så tror jeg du motsier deg selv. Fordi du sier man må stå til ansvar for sine valg. Innebærer ikke dette også at man har status som "ond"?

Men du mener kanskje at de drapene som begås fordi gjerningspersonen er syk ikke er frivillig valgt?

Jeg mener alle drap er frivillig valgt.

(Hva som er best av et fengsel eller psykiatrisk behandling er et annet spørsmål.)

Nei, jeg mener ikke at om man må stå til ansvar for sine handlinger så har man status som ond. Fordi selv om handlingen er ond, så mener jeg at personen ikke nødvendigvis er det...

Men man skal likevel stå til ansvar for handlingen. ....

Hvis du dreper i affekt, f.eks noen som har skadet barnet ditt, så må du stå til rette for det, men du er ikke ond....

Skrevet

Tja, jeg mener det finnes flere onde mennesker enn de som er psykopater da........ alle gjør onde ting. Gjør man det mye og ofte er man ond. Mener jeg.

Psykopati / antisosial personlighetsforstyrrelse er jo en diagnose, og dermed en sykdom, men det er en helt annen type sykdom enn en psykose. Det er bare psykose som kvalifiserer for at du ikke blir straffet for noe du beviselig har gjort.

Så du mener at psykotiske folk kan gjøre hva de vil,uten å bli straffet?

Skrevet

Hehehe.... mener _du_ at jeg mener det?

Jeg snakker om at det innen rettsvesenet er noe som heter "sinnsyk i gjerningsøyeblikket". Dette henger sammen med "psykotisk". Om man er "sinnsyk i gjerningsøyeblikket" kan man frikjennes selv om det er klart man har drept noen. Som regel dømmes man til forvaring (tvungent psykisk helsevern).

Okey,det er en lov men det høres rart ut likevel,ikke alle psykotiske er helt fjerne da.

Men men.

Skrevet

Psykotiske mennesker hører ikke hjemme i et fengsel.

Da får de ta medisiner da så blir de bedre,da kan de i fengsel,ellers slipper de for billig unna med drap.

Skrevet

Tja, jeg mener det finnes flere onde mennesker enn de som er psykopater da........ alle gjør onde ting. Gjør man det mye og ofte er man ond. Mener jeg.

Psykopati / antisosial personlighetsforstyrrelse er jo en diagnose, og dermed en sykdom, men det er en helt annen type sykdom enn en psykose. Det er bare psykose som kvalifiserer for at du ikke blir straffet for noe du beviselig har gjort.

Jeg stiller spørsmål ved hvorvidt antisosial pf blir regnet som en sykdom innen rettsvesenet, og svaret kom du med selv..

Skrevet

Altså, fengsel er en enorm belastning. Er veldig mange som _blir_ syke av det. En person med en psykoselidelse ville klikke fullstendig. Psykotiske mennesker tåler mye mindre. For å ikke snakke om fortvilelsen man må føle vitende at man har drept noen - bare det er utrolig belastende.

Jeg er for at flere får psykiatrisk behandling i stedet for soning. Dette med sårbarhet er ikke utelukkende knyttet til psykose.

I land som Chile sitter det nok mange psykotiske å soner. Det er umenneskelig.

Ja,men de har jo gjort noe galt?

Det er jo umennesklig vondt for dem som sitter igjen etter drapet også,men det virker som den drapsdømte skal beskyttes mer enn ofrene.

Uff nei dette gjør meg oppgitt!

Og er de psykotiske må de jo få hjelp av psykiatrien før de gjør noe sånt da,det er vel der det ligger,de får ikke hjelp før det er for sent.

Skrevet

I rettsvesenet har slike personer "mangelfullt utviklede sjelsevner". Som er noe helt annet enn "sinnsyk i gjerningsøyeblikket".

Så du mener det er en psykdom, men det går ikke for å være det i rettsvesenet?

Skrevet

Det er en forskjell mellom å straffe og å torturere.

Jeg er enig i at forebygging er viktig.

Jeg mener det er både straff og tortur å sitte igjen etter slike hendelser,noen må jo fange slikt opp før slike tragiske ting skjer.

Ja forebygging,men jeg har lest at som regel er ikke psykotiske farlige,de er mer til fare for seg selv.

Skrevet

Jeg tror det finnes noe godt i alle.

Men mer ondskap i enkelte ja...

:0)

Skrevet

Ja, det er tortur å sitte igjen som pårørende i en drapssak. Likevel har de moderne samfunnene rettsprinsipper slik at det ikke kokes ned til "øye for øye, tann for tann". Noe av begrunnelsen for at de som er sinnsyke i gjerningsøyeblikket kan frikjennes eller dømmes til tvungent psykisk helsevern er vel dette med at man mener de ikke vet hva de gjør. Hvis man dreper noen på trikken og er paranoid, kan det hende at det man har gjort ut i fra sitt eget syn, var å forsvare seg for å unngå å bli drept selv. Kanskje den stakkars, uskyldige passasjeren fremsto som djevelen, som prøvde å ta en. Er man "sinnsyk i gjerningsøyeblikket" er det slikt dette dreier seg om. Det er på ingen måte de som er litt småpsykotiske sånn som jeg har vært noen ganger.

Statistisk sett utøver psykotiske litt mer vold enn ikke-psykotiske. Denne lille forskjellen antas å skyldes sosiale forhold, ikke sykdommen. Psykotiske har en større tendens til å være fattige, bruke narkotika, leve under utrygge omstendigheter. Slike ting booster voldsraten.

Forstår ikke helt det,at psykotiske er mer farlige enn andre folk,men men.

Skrevet

Jeg sa jo nettopp hvorfor. F.eks. mange er rusmisbrukere. I slike miljøer er det mye vold.

Ja og man kan jo bli psykotisk pga rus.

Skrevet

Det er vel unektelig en ond handling å drepe noen?

Sånn jeg bruker ordet ondskap så er det også ondt å stjele en tyggis på butikken. Men det er langt nede på "ondskapsskalaen"...

Men du skiller ikke på handlingen og på mennesket...en ond handling gjør ikke nødvendigvis et ondt menneske.

Skrevet

Jo, jeg skiller. De som gjør lite ondt er ikke onde. De som gjør mye ondt er onde. Vi er summen av våre handlinger.

Hmm...så enkelt syns ikke jeg det er nemlig. Jeg tenker at det er fryktelig mange andre faktorer som spiller inn for hvorfor mennesker gjør som de gjør... Å si om et annet menneske at det er ondt er for meg en veldig alvorlig ting. Hvis noen hadde kalt meg ond, tror jeg det ville knust meg....

Skrevet

Har ikke peiling. De opererer med andre begreper enn man gjør i medisin. Tror ikke det spiller noen rolle om man er syk, på generelt plan, i en straffesak. Det som betyr noe er om man er sinnsyk i gjerningsøyeblikket eller ikke.

Ja nettopp. Det er jammen mange sinnsyke i gjerningsøyeblikket gitt.

Skrevet

Er det? Trodde de fleste gikk til fengsel jeg.

De prøvde jo å få erklært Fritzl sinnsyk, men fant fort ut hvem den mannen var...

De prøver seg vet du.. Fritzl ble ikke erklært sinnsyk nei. De antar vel at han er psykopat.

Skrevet

Jepp. Men faktisk er det BRA at de prøver seg. For hva om det faktisk er sant? Det må jo etterprøves. Det er derfor man har aktorat og forsvarer, for å få frem alle sidene.

Joda, men det er maaange som prøver seg som absolutt ikke har grunnlag for det..men hva gjør man ikke for å slippe unna?

Skrevet

Du kan selvsagt si at de har dårlig utviklet samvittighetsfølelser. Jeg er enig. Men -systemet- må være sånn uansett. =)

Jada, og da skiller vi her mellom hva som er system og hva som er menneske =) selv om det er gjensidig påvirkninger også her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...