Gå til innhold

Finnes slemme mennesker? NHD/andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den skjønte jeg ikke... =)

At siden mulighetene i systemet er der, så bruker vi mennesker dei for alt dei er verdt =)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Missimo

12

• Shova

11

• Skyer

4

• PieLill

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Trodde det allerede var konstatert jeg... =)

Joda, men det var et eksempel på at system - menneske gjensidig påvirker hverandre. Feks ift spørsmålet ditt om det finnes "slemme mennesker" så kan en jo en finne andre innfallsvinkler til det spm.

Skrevet

Åja, du gikk tilbake til start. =P

Systemet trenger ikke være perfekt, sannsynligvis er det ikke det, og sannsynligvis finnes det ikke noe perfekt system. Men etter min mening er systemet såpass godt at enkeltmennesket sitter med ansvaret. Hadde det vært pressesensur eller depresjon, da hadde saken stilt seg anderledes. Mange steder i verden er det slik, men jeg forholdt meg til nasjoner som Norge og lignende.

Delvis enig der, men på den andre side så vil et system alltid påvrke de som er en del av det enten ene eller andre veien.

Skrevet

Ja, men min mening er at systemet vi har i blant annet Norge er så godt at de påvirkningene på enkeltmennesket systemet står for her, må ansees for å være nøytrale eller positive. Såklart i en liten grad negativt også, men var jo inne på at var ltie. Og derfor er det individet som sitter med ansvaret.

Igjen, så er dette ganske variabelt. En kan sammenligne seg med andre land ja, men jeg tror at hvordan systemet påvirker oss varierer fra person til person, ut i fra vedkommendes situasjon og hvordan vedk oppfatter/blir møtt av samfunnet.

Skrevet

Jo, jeg skiller. De som gjør lite ondt er ikke onde. De som gjør mye ondt er onde. Vi er summen av våre handlinger.

Det finnes så mange grunner til at vi mennesker handler som vi gjør.

Spiller ikke motivet bak ugjerningen noen rolle mener du? Robin Hood, som stadig stjeler fra de rike for å gi til de fattige, han er altså ond i dine øyne?

Er en som dreper en annen i selvforsvar like ond som den som dreper kun fordi h*n får adrenalinkick av det?

Er en mor som stjeler brød for å holde barnet sitt i live ond?

Skrevet

Motivet spiller ingen rolle, men det å drepe noen som sadist er jo en helt annen handling enn å drepe for å forsvare sitt barn.

Nå motsier du vel deg selv? Hvis motivet ikke spiller noen rolle, hvordan kan du si at det er to forskjellige handlinger da? Begge deler er jo drap? Og dersom kun mengden ugjerninger begått teller, må jo begge personene være like onde ifølge deg(forutsatt at antall drap begått er det samme hos begge).

Skrevet

Den psykologiske tilstanden er uvesentlig. Det er det jeg mener.

Hvis "motiv" regnes ala "drepe for å forsvare sitt barn" så mener jeg motiv er av betydning, ja.

Hvor kom dette inn? Såklart motiv er av betydning.

ok. Men motiv henger vel ofte sammen med den psykologiske tilstanden? En psykotisk person kan vel tro at han dreper i selvforsvar, f.eks. på grunn av vrangforestillinger. En veldig redd person kan dytte hardere enn hun hadde tenkt, og dermed forårsake annens død uten å ha ment det.

Jeg synes det er et interessant spørsmål om det finnes onde mennesker, men det er ikke så enkelt å svare på...Jeg tror alle mennesker har noe godt og noe ondt i seg. Men så kan forholdet mellom de gode og onde sidene variere. Samt hva som kommer til uttrykk(og her spiller både egen moral og ytre omstendigheter inn)

En annen ting: kan en person med mange onde ønskedrømmer og tanker kalles ond, dersom h*n aldri setter planene ut i livet?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes helt klart slemme og ondsinnede mennesker som er klart ansvarlig for sine vonde gjerninger.

Skrevet

Det finnes helt klart slemme og ondsinnede mennesker som er klart ansvarlig for sine vonde gjerninger.

Takk for svar! Men er ikke disse menneskene også på en måte litt syke? Ofte har de opplevd mye vondt (ikke at det rettferdiggjør handlingene deres, men kan være forklarende) og noen har jo også diagnosen antisosial. Mener du at man når man er psykotisk ikke er ansvarlig for sine egne handlinger, mens når man "bare" har en personlighetsforstyrrelse så er man ansvarlig?

Skrevet

Jeg snakket litt fort. Jeg mener at motiver har en betydning.

Jeg mener ikke at det er "mengden handlinger" som avgjør om man er ond eller ikke. Hver handling oppstår i en sammenheng, som må tas med i regnestykket for å finne ut hvor ond den aktuelle handlingen var. Hvorvidt mennesket er ondt må bestemmes ut i fra en helhetsvurdering av alle handlingene. Men såklart, folk kan forandre seg, og har man ikke gjort noe vesentlig ondt de siste tja 5 år men var ond tidligere så er man jo et nytt menneske. Hver handling må også "vektes" med hvor lenge det er siden den var begått.

Hmm.Jeg er bare glad jeg ikke har til oppg. å dømme noen jeg tror jeg:)

Skrevet

Hvordan er det egentlig mulig å bli møtt av systemet i Norge i dag på en slik måte at samfunnet/systemet har ansvaret? Vi er et demokrati - folk har innblikk i sannheten. Hadde de vært hjernevasket hadde systemet hatt ansvaret, men det skjer det lite av...

Here we go again..... du tenker i sirkel. Hva med litt progresjon? Hvis du går litt tilbake i hva vi pratet om..så husker du at det du nå spør om har jeg allerede sagt noe om.....Men du spør på nytt og på nytt, spørsmålene har bare en ny innpakning. Så jeg må si meg enig i andre som har sagt det samme. Jeg ser på en slik diskusjon som meningsløs..men ha en god kveld videre ;)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar! Men er ikke disse menneskene også på en måte litt syke? Ofte har de opplevd mye vondt (ikke at det rettferdiggjør handlingene deres, men kan være forklarende) og noen har jo også diagnosen antisosial. Mener du at man når man er psykotisk ikke er ansvarlig for sine egne handlinger, mens når man "bare" har en personlighetsforstyrrelse så er man ansvarlig?

De med PF er ansvarlig for sine handlinger. Det er faktisk også de med psykose.

Det er drøftet i fagkretser at dette med ansvarlighet og psykose ikke er et enten eller, men bør vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Skrevet

Sikkert et komplisert og unødvendig spm men.. jeg har ofte lurt på om ondskap finnes uten at det er snakk om psykdom...

Skrevet

Sikkert et komplisert og unødvendig spm men.. jeg har ofte lurt på om ondskap finnes uten at det er snakk om psykdom...

Ja det tror jeg!

Virker som noen er onde fra de er små og blir det også som voksne,de er ikke syke men onde.

Skrevet

Det tror jeg! Tenk bare på nazistene, mange var rett og slett onde, og de valgte å være det når sjansen bød seg. Tror ikke ondskap bare skal defineres som noe sykt, men noe noen mennesker velger for egen del.

Skrevet

Se for deg en mobbesituasjon i skolegården eller i barnehagen...

Tilfredsheten ved å ha makt over andre og å kunne påføre andre smerte er nærmest universell hos mennesker, men mer uttalt hos enkelte.

mvh

Skrevet

Jeg tror det er viktig å holde mennesker ansvarlige for sine handlinger. Hvordan skal man ellers ha mulighet til å forandre seg? Hvordan skal man eller kunne utøve en fri vilje?

mvh

Skrevet

De med PF er ansvarlig for sine handlinger. Det er faktisk også de med psykose.

Det er drøftet i fagkretser at dette med ansvarlighet og psykose ikke er et enten eller, men bør vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Veldig spennende tema dette her! :) Men veldig frustrerende at det ikke er noen fasitsvar...

På en måte er jeg enig i at alle skal ansvarliggjøres for sine egne handlinger. Men på en annen side blir jeg litt bekymret dersom noen faktisk er så syke at de ikke kan noe for det de gjør. Jeg har aldri vært psykotisk, men forestiller meg at det må være forferdelig å komme ut av en psykose og få vite at du har drept noen og du ikke kan huske det og ikke kan tro at det var deg som gjorde det.

Men uansett må jo slike mennesker skjermes fra andre for å unngå at det skjer igjen, selv om de ev. var sinnsyke i gjerningsøyeblikket.

Skrevet

Se for deg en mobbesituasjon i skolegården eller i barnehagen...

Tilfredsheten ved å ha makt over andre og å kunne påføre andre smerte er nærmest universell hos mennesker, men mer uttalt hos enkelte.

mvh

Jeg skjønner.. godt forklart..

Takker ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...