Gå til innhold

Psykotisk etter narkose?

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne 28 år

Moren min på 60 år er innlagt på sykehus, hun har gjennomgått 3 store operasjoner og har ligget i en form for medisinsk koma i 5 dager..

Etter oppvåkningen har hun ikke vært seg selv. Hun har hatt hallusiasjoner, virker generelt utrygg og tror fast bestemt at hennes nære er døde, til tross for at hun blir beroliget med at dette ikke stemmer. Hun sier lite, og svarer med enstavelsesord..

Det har nå gått 3 dager siden oppvåkning, og hun har ikke fått morfin på ett døgn. Det eneste hun får av smertelindring er spinal.

Mitt spørsmål er om dette er vanlige reaksjoner etter narkose/kunstig koma? Bør ikke pleierne gjøre noe for å få henne til å føle seg trygg?

Dette setter jo også bremser for behandlingen av henne, siden hun er veldig umotivert og til tider ikke villig til å samarbeide, samt at bekymringene tar alt av hennes krefter...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315192-psykotisk-etter-narkose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lest om slikt, det er noen som får forvirrelsestilstander og psykose etter narkose.

Selv fikk jeg narkosegass en gang, litt annen situasjon enn moren din, men jeg opplevde det som veldig ubehagelig, og før jeg sovnet hørte jeg forvridde og metalliske stemmer. Når jeg våknet ga jeg det som var av leger og personalet huden full. Tror aldri jeg har vært så sint. Da jeg fikk narkosen trodde jeg at jeg skulle dø.

Det er i allefall ikke helt uvanlig med forvirringstilstander etter slike alvorlige påkjenninger. Ofte (jeg vet ikke noe mer presist om hvor ofte) går det over av seg selv.

Det kan være god grunn til som pårørende både å prøve å være en del tilstede de nærmeste dagene, samt å stille spørsmål til personalet om de gjør det de mener er nødvendig for å hjelpe henne gjennom denne vanskelige perioden. I en travel sykehushverdag ignoreres ofte de behov som det er mulig å ignorere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...