Gå til innhold

Binge eating? Zyprexa-fortvila!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 29 år gammel og har diagnose schizoaffektiv lidelse, depressiv type. Psykose-problematikken er under kontroll med 20 mg Abilify og 15 mg Zyprexa. Jeg har en bmi på 25-26. Det varierer veldig. Jeg er fortvilet fordi jeg må ta Zyprexa, ettersom den førte til at jeg en gang i tiden la på meg 22 kg i løpet av 3 mnd. Jeg har angst for å ta medisinen, for jeg legger på meg, men jeg kan ikke slutte pga psykosesymptomene jeg da får.

Jeg sliter veldig med mat og følelser. Spiser, spiser og spiser, har ikke kontroll, men blir veldig redd etterpå for at jeg skal legge ytterligere på meg. Jeg er ekstremt opptatt av vekten min og føler meg lite verdt, feit og usmakelig og uappetittelig. De rundt meg sier at dette er psykosesymptomer, men det tror ikke jeg, hadde lenge anoreksi før jeg ble psykotisk første gang, og jeg kjenner igjen misbrukspatologien.

Nå er jeg lei, jeg føler jeg mister kontrollen helt, spiseproblemene regjerer over 80% av døgnet mitt. Jeg klarer ikke å være i sosiale sammenhenger fordi jeg skammer meg over meg selv og maten jeg spiser. Jeg får kommentarer om at jeg ser høygravid ut, selv om jeg med min situasjon aldri vil sette barn til verden. Jeg hater meg selv, og klarer ikke se meg i speilet uten oppkast-fornemmelser. Jeg gråter mye. Mye. Jeg har ingen måte å kompensere på, annet enn å tvangsspise, skade meg eller ta overdoser, dog ikke farlige. Jeg tar masser av slankepiller/ -kosttilskudd, hvertfall 5 forskjellige om dagen. Jeg overshopper over nett, og alt dette ødelegger en normal måte å leve på. Jeg vet at det er en høyst "uansvarlig" måte å håndtere symptomene på, men det er den eneste formen jeg føler jeg kan kontrollere situasjonen på, jeg tyr til maten fordi det har hjulpet før. Jeg spiser hele dagen i perioder, og siden sulter jeg meg. Jeg får ikke hjelp av fastlege eller poliklinikken jeg er tilknyttet, selv om jeg aktivt har bedt om hjelp. De bare forteller meg at jeg må slanke meg og spise sunt, så blir alt bedre. Det vet jeg er en utopi.

Jeg vil ut av dette matmisbruket. Hjelp meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde litt som deg, da jeg gikk på haldol, gikk opp fra 62 til 105 kg på 3 måneder. Kunne kjøpe sjokolade for 100 kroner å spise opp på fem minutter. Jeg sluttet etterhvert med medisinene.

Har du vurdert Seroquel`? Kanskje litt bedre enn zyprexa? Jeg går på zyprexa nå, har gjort i 5 år, men virker som jeg har stabilisert meg og ikke legger på meg mer. Men jeg er fet, bmi på 32 eller no.

Skrevet

Jeg hadde litt som deg, da jeg gikk på haldol, gikk opp fra 62 til 105 kg på 3 måneder. Kunne kjøpe sjokolade for 100 kroner å spise opp på fem minutter. Jeg sluttet etterhvert med medisinene.

Har du vurdert Seroquel`? Kanskje litt bedre enn zyprexa? Jeg går på zyprexa nå, har gjort i 5 år, men virker som jeg har stabilisert meg og ikke legger på meg mer. Men jeg er fet, bmi på 32 eller no.

Har prøvd Seroquel. Den funker ikke...

Skrevet

Hva med å bytte ut Zyprexaen med Zeldox?

Ifølge min psykiater er Zeldox det antipsykotiske preparatet som det er vanskeligst å legge på seg av.

Zeldox tåler jeg ikke. Gikk på det en stund, det fungerte bra på psykosen, men kroppen tålte det ikke.. :(

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan ikke forstå at det ikke skal være mulig å finne et annet virksomt AP til deg enn Zyprexa.

Med så mye problemer burde du få tilbud om noen timer hos en psykiater.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...