Gå til innhold

Psyk. innleggelse(passer sikkert ellers og)

Anbefalte innlegg

Gjest RopHøytOgBliHørt
Skrevet

Er det sånn at de som roper høyest også er de som får hjelp først/raskest og mest???

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg opplever det litt urettferdig (ja, vet det er barnslig...) at enkelte får forlenget oppholdet sitt med flere uker for start+ opptrapping av Zyprexa,

eller helt motsatt egentlig også- enkelte får sno seg unna ALT av opplegg for at ingen skal vite at personen er der, mens vi andre må godta å måtte være med på alt(jeg bryr meg ikke mye om det siste, bare konstaterer at det er forskjellsbehandling der)

Jeg skjønner det er individuelle behov og alt det der, men likevel bør det jo ikke være så markant forskjellsbehandling heller.

Jeg skal ut om 10 dager- uten å være ferdig opptrappet på medisin(endel takket være en lege(ansvarlig for medisineringa) som ikke var interessert i å høre på meg, at han gjorde feilvurdering av opptrapping på Lamictal- han gadd ikke sjekke medisinkardeksen)

Behandleren min, som er den beste(og eneste) psykologen jeg har vært borti, har rippa oppi en masse gørr og "etterlater" meg med masse kjøttsår... Ikke noe problem mener hun da jeg bare kan fortsette denne behandlinga hos min behandler på VOP- Hadde jeg følt jeg kunne gjort det, hadde jeg vel gjort det for flere år siden...

OG JA, jeg vet selvfølgelig at innleggelser er tidsbegrenset og jo raskere en kommer ut jo bedre er det.

Ja, jeg henger meg visst endel oppi bagateller, men det er irriterende at enkelte får forlenga tid/særbehandling, mens andre må takle det meste ute.

Personlig er jeg redd Lamictal ikke fungerer denne gangen og etterlater meg i gjørma- får ikke sett noen virkning før etter utskrivelsen heller, og da har jeg få som kan uttale seg om det virker eller ikke(jeg svinger jo i perioder fra time til time). Vet selvfølgelig også at et serumspeil kan vurdere, men den kan uansett ikke si at jeg har virkning om jeg ikke har det...

Jaja...dette ble i grunn ikke noen spesielle spørsmål eller noe, men jeg fikk da ut litt frustrasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følelsene du har forbundet med utskrivelsen, er et bra tema for samtale med psykologen. Bruk den tiden du har igjen på avdelingen til å jobbe med hvordan det blir for deg å komme hjem igjen.

I forhold til enkelte ordninger, så kan "rettferdighet" eller tilsynelatende likebehandling, være et viktig prinsipp. Men såfremt ikke avdelingen jobber med strukturerte programmer som er like for alle pasientene, så er vel det riktigste at det foretas individuelle vurderinger ut i fra hva som er best for den enkelte.

Av og til så er det kanskje sånn at det er de som synes det er vanskeligst å skulle reise hjem igjen, som man er mest opptatt av at ikke bør ha lange innleggelser. Kanskje er du en av dem?

Hvorfor mener du at behandleren din på VOP ikke kan hjelpe deg å vurdere om du får tilstrekkelig virkning av medisinene?

Gjest RopHøytOgBliHørt
Skrevet

Følelsene du har forbundet med utskrivelsen, er et bra tema for samtale med psykologen. Bruk den tiden du har igjen på avdelingen til å jobbe med hvordan det blir for deg å komme hjem igjen.

I forhold til enkelte ordninger, så kan "rettferdighet" eller tilsynelatende likebehandling, være et viktig prinsipp. Men såfremt ikke avdelingen jobber med strukturerte programmer som er like for alle pasientene, så er vel det riktigste at det foretas individuelle vurderinger ut i fra hva som er best for den enkelte.

Av og til så er det kanskje sånn at det er de som synes det er vanskeligst å skulle reise hjem igjen, som man er mest opptatt av at ikke bør ha lange innleggelser. Kanskje er du en av dem?

Hvorfor mener du at behandleren din på VOP ikke kan hjelpe deg å vurdere om du får tilstrekkelig virkning av medisinene?

Takk for svar,frosken.

Men nå er det engang sånn at jeg i utgangspunktet ikke er redd for å komme ut, ikke sånn i alle fall. Det som ergrer meg er at jeg kom inn for en medisinendring-som jeg forøvrig faktisk måtte mase meg til når jeg først kom inn(selv om det sto i henvisninga dit). Og når da legen ikke engang gjør jobben sin, ikke gidder høre på meg eller noe- først når jeg forteller saken til en av de ansatte, så sjekker legen papirene.

Hadde han fulgt den vanlige opptrappinga(jfr.felleskatalogen- siden jeg ikke har/hatt bivirkninger overhode) så hadde jeg vært ferdig til jeg kom ut! At de evt.ikke har muligheten til å vurdere virkninga er forsåvidt greit.

Det med forskjellsbehandlinga ellers gjelder jo de oppleggene som er obligatoriske for alle-de sa tilogmed på forvernsamtalen at om jeg ikke kunne være med på det faste opplegget, var ikke den posten den rette plassen for meg-for ALLE skal være med. Kun medisinske grunner er godt nok. Da synes jeg faktisk det er dårlig at de plutselig skal godta at enkelte ikke vil at andre skal vite de er på Psykehuset...

Personen med Zyprexaen skulle egentlig ut for over 3 uker siden, men de ville bli ferdig med opptrappinga og se virkninga av den- personen er ikke psykotisk/nærpsykotisk, "bare" urolig og Bipolar.

Jeg har ikke sagt at behandler på VOP ikke kunne gjøre vurderinga av virkning, men alt ettersom hvilke medisiner jeg prøver ut, forandrer psykdommen seg. Har ikke møtt beh. siden mai. Om jeg skulle være heldig å få en opptur etter utskrivelsen(uavhengig av medisin), så kan det fort misoppfattes som at medisinen virker.

Samme det egentlig- jeg er visst glad i å syte idag og.

Skrevet

Takk for svar,frosken.

Men nå er det engang sånn at jeg i utgangspunktet ikke er redd for å komme ut, ikke sånn i alle fall. Det som ergrer meg er at jeg kom inn for en medisinendring-som jeg forøvrig faktisk måtte mase meg til når jeg først kom inn(selv om det sto i henvisninga dit). Og når da legen ikke engang gjør jobben sin, ikke gidder høre på meg eller noe- først når jeg forteller saken til en av de ansatte, så sjekker legen papirene.

Hadde han fulgt den vanlige opptrappinga(jfr.felleskatalogen- siden jeg ikke har/hatt bivirkninger overhode) så hadde jeg vært ferdig til jeg kom ut! At de evt.ikke har muligheten til å vurdere virkninga er forsåvidt greit.

Det med forskjellsbehandlinga ellers gjelder jo de oppleggene som er obligatoriske for alle-de sa tilogmed på forvernsamtalen at om jeg ikke kunne være med på det faste opplegget, var ikke den posten den rette plassen for meg-for ALLE skal være med. Kun medisinske grunner er godt nok. Da synes jeg faktisk det er dårlig at de plutselig skal godta at enkelte ikke vil at andre skal vite de er på Psykehuset...

Personen med Zyprexaen skulle egentlig ut for over 3 uker siden, men de ville bli ferdig med opptrappinga og se virkninga av den- personen er ikke psykotisk/nærpsykotisk, "bare" urolig og Bipolar.

Jeg har ikke sagt at behandler på VOP ikke kunne gjøre vurderinga av virkning, men alt ettersom hvilke medisiner jeg prøver ut, forandrer psykdommen seg. Har ikke møtt beh. siden mai. Om jeg skulle være heldig å få en opptur etter utskrivelsen(uavhengig av medisin), så kan det fort misoppfattes som at medisinen virker.

Jeg er enig i at det bør være like regler i forhold til dette med å delta på opplegg som kan eksponere for omverdenen at du er innlagt. Enten må alle kunne reservere seg mot det, eller så får alle delta. Det kan ikke være slik at man aksepterer at det for noen kjennes verre ut en andre å bli eksponert; etter min oppfatning bør alle kunne få slippe det.

Noe av det spesielle med Lamictal er jo den utrolig lange opptrappingsperioden. Jeg aner ikke hva som er vanlig, men ville bli overrasket om det var vanlig å være innlagt under hele opptrappingen, særlig hvis det er nødvendig med høye doser.

Hvilke sprell Zyprexa'n har funnet på for å få særbehandling, er jeg så heldig at jeg slipper å vite...*s* Kan godt hende at du har grunn til å reagere på forskjellsbehandlingen i forhold til henne.

Gjest RopHøytOgBliHørt
Skrevet

Jeg er enig i at det bør være like regler i forhold til dette med å delta på opplegg som kan eksponere for omverdenen at du er innlagt. Enten må alle kunne reservere seg mot det, eller så får alle delta. Det kan ikke være slik at man aksepterer at det for noen kjennes verre ut en andre å bli eksponert; etter min oppfatning bør alle kunne få slippe det.

Noe av det spesielle med Lamictal er jo den utrolig lange opptrappingsperioden. Jeg aner ikke hva som er vanlig, men ville bli overrasket om det var vanlig å være innlagt under hele opptrappingen, særlig hvis det er nødvendig med høye doser.

Hvilke sprell Zyprexa'n har funnet på for å få særbehandling, er jeg så heldig at jeg slipper å vite...*s* Kan godt hende at du har grunn til å reagere på forskjellsbehandlingen i forhold til henne.

Ja, jeg vet, og takk for at du ikke er helt uenig i det med opplegget- da føler jeg meg ikke heeelt på bærtur liksom.

Ja, jeg vet at Lamictal har lang opptrappingstid, men hadde de hørt på meg(og likevel fulgt opptrappingsplanen i Felleskatalogen) så hadde jeg vært på den dosen jeg begynte å få virkning på sist jeg prøvde den i det jeg skulle skrives ut. At de ikke har mulighet til å vurdere virkning på meg når de har det på andre...det får så være- individuelle behov vettu ;-)

Neida, skjønner at ting er individuelt og at en pasient har andre behov enn en annen pasient.

Men faktisk synes jeg disse snart 8ukene har vært bortkasta, kunne likegreit klart meg ute- riktignok problematisk, men man finner alltids utav det..(i mørket)---ble frarådet fra å skrive meg ut når jeg har selvmordstanker(som forøvrig er der hver gang jeg er nede)

KLEM

Gjest imzedimze
Skrevet

Takk for svar,frosken.

er jo ikke "bare" å være urolig og ha bipolar lidelse, er jo tross alt en av de alvorligste lidelsene.

Kan være lurt å forbli innlagt under opptrapping av Zyprexa da den kan gi enorm vektøkning og da vil pasienten kanskje kutte den ut, og vips, bli skikkelig dårlig og må legges inn igjen.

Gjest RopHøytOgBliHørt
Skrevet

er jo ikke "bare" å være urolig og ha bipolar lidelse, er jo tross alt en av de alvorligste lidelsene.

Kan være lurt å forbli innlagt under opptrapping av Zyprexa da den kan gi enorm vektøkning og da vil pasienten kanskje kutte den ut, og vips, bli skikkelig dårlig og må legges inn igjen.

Hvorfor tror du egentlig at jeg satte bare i anførselstegn?????

Jeg er selv bipolar, er urolig hele tiden(ikke mani/hypomani-urolig).

Jeg skulle også starte opp med Zyprexa her, men fikk beskjed om at det kunne jeg gjøre når jeg kom ut, for det ble ikke tid! De har max-tid på 12uker her og når jeg er ferdig har jeg vært 8. De kunne faktisk fått meg på AP her, i stedet for at jeg skal fortsette ha masse hallusinasjoner og sånn- og måtte vente ekstra på virkning..

Jeg presiserer at dette er ikke ment som personangrep- bare litt tilleggsinfo- At jeg faktisk vet hva det vil si å være Bipolar OG urolig/angst/skjelvinger...osv..

Gjest imzedimze
Skrevet

Hvorfor tror du egentlig at jeg satte bare i anførselstegn?????

Jeg er selv bipolar, er urolig hele tiden(ikke mani/hypomani-urolig).

Jeg skulle også starte opp med Zyprexa her, men fikk beskjed om at det kunne jeg gjøre når jeg kom ut, for det ble ikke tid! De har max-tid på 12uker her og når jeg er ferdig har jeg vært 8. De kunne faktisk fått meg på AP her, i stedet for at jeg skal fortsette ha masse hallusinasjoner og sånn- og måtte vente ekstra på virkning..

Jeg presiserer at dette er ikke ment som personangrep- bare litt tilleggsinfo- At jeg faktisk vet hva det vil si å være Bipolar OG urolig/angst/skjelvinger...osv..

jeg skjønte faktisk at du var bipolar selv siden du gikk på lamictal. var ikke helt sånn ment.

fikk være innlagt så lenge jeg ville da jeg prøve ut medisiner jeg, skrev meg ut mot deres råd etter over et år, var jammen kjedelig å være på dps, ble dritdårlig da jeg måtte kutte ut zyprexa, ble tvangsinnlagt kort tid etter jeg skrev meg ut.

Er ikke alle som trenger være innlagt fordi om du prøver ut lamictal, kanskje de tar feil i ditt tilfelle og at du trenger det. Men det betyr ikke at den andre pasienten ikke har behov for det selv om den ikke er psykotisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...