Gå til innhold

Hvordan er det å være på lukket avdeling?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

For noen år siden ble en venn av familien lagt inn på lukket avdeling. Jeg så at han hadde godt av det. Han ble skjermet for inntrykk, og fikk den hjelpen han trengte. Han fikk nøye oppfølging mens han startet med medisiner. Han ble _helt_ frisk.

Jeg har også alltid trodd at lukket avdeling var noe skummelt. Men etter å ha besøkt vår venn gjentatte ganger, så innså jeg at denne "lukketheten" er bare en beskyttelse for pasienten. Ikke noe skummelt i det hele tatt.

Jeg må si at jeg fikk stor respekt for psykiatrien etter det som skjedde med min venn. Fordi min akutt psykotisk, paranoide venn ble _helt_ bra. Og nå kan INGEN gjette at han noen gang har vært så psyk som han var.

For noen år siden ble en venn av familien lagt inn på lukket avdeling. Jeg så at han hadde godt av det. Han ble skjermet for inntrykk, og fikk den hjelpen han trengte. Han fikk nøye oppfølging mens han startet med medisiner. Han ble _helt_ frisk.

Jeg har også alltid trodd at lukket avdeling var noe skummelt. Men etter å ha besøkt vår venn gjentatte ganger, så innså jeg at denne "lukketheten" er bare en beskyttelse for pasienten. Ikke noe skummelt i det hele tatt.

Jeg må si at jeg fikk stor respekt for psykiatrien etter det som skjedde med min venn. Fordi min akutt psykotisk, paranoide venn ble _helt_ bra. Og nå kan INGEN gjette at han noen gang har vært så psyk som han var.

Hei.

Jeg har vært innlagt noen ganger på lukket avdeling, men det er over 4 år siden sist.

Som oftest når jeg var der, hadde jeg A vakt - en person med meg hele tiden for å forhindre at jeg gjorde noe dumt (mot meg selv). Men etterhvert gikk det over til B og C vakt - mindre og mindre tilsyn. Dørene er låst og du kan ikke gå og komme som du vil.

Jeg hadde ikke noe spesielt opplegg når jeg var på lukket. Jeg var sterkt deprimert, så jeg var stort sett på rommet hele tiden. Vi jobbet med at jeg skulle klare å være litt ute i fellesrommene, og jeg klarte det etterhvert.

Min behandler fra DPS kom også 1 til 2 ganger i uken opp på avdelingen. Jeg hadde ene samtaler med h*n, men også fellessamtaler.

Etterhvert ble jeg overført på åpen avdeling, når jeg viste at jeg klarte å ta vare på meg selv, og fikk straks da mer frihet.

Det jeg ikke likte, var at jeg fikk verken ha mobil, pc eller noe.

Bare spør om det er mer du lurer på:-)

Gjest Ikke fælt

Jeg har slitt psykisk i en årrekke, og var på en langtidsavdeling.

Tilmed da var den store skrekken for meg å havne på lukket, noe jeg gjorde bare en mnd etter at jeg kom ut fra langtids.

Der jeg var så var det ikke noe opplegg, man er som regel for syk til det. Man er jo der så kort tid som mulig.

Jeg har ikke angst om jeg skulle trenge det en eller annen gang senere i livet, når man er så syk så er det bare godt å være der.

Men det er min opplevelse da. :)

Gjest bipolarinnnen

Jeg har slitt psykisk i en årrekke, og var på en langtidsavdeling.

Tilmed da var den store skrekken for meg å havne på lukket, noe jeg gjorde bare en mnd etter at jeg kom ut fra langtids.

Der jeg var så var det ikke noe opplegg, man er som regel for syk til det. Man er jo der så kort tid som mulig.

Jeg har ikke angst om jeg skulle trenge det en eller annen gang senere i livet, når man er så syk så er det bare godt å være der.

Men det er min opplevelse da. :)

Men er det sånn at de må være med deg inn på do og se på at du dusjer og sånn?

Annonse

willemo1365380562

Jeg har vært innlagt utallige ganger på lukket avdeling. Jeg har bipolar lidelse og innleggelsene mine har stort sett vært i maniske faser, eller blandede episoder.

Jeg har vært mye på lukket, skjermet avdeling med fastvakt inne på rommet. Jeg har aldri opplevd dette som traumatisk, selv om jeg i perioder ikke fikk ha kontakt med andre pasienter.

Opplegget har fungert veldig bra, og jeg har blitt fortere frisk,(tvangsmedisinering) og med mindre selvskading.

De andre pasientene var stort sett oppegående personer (med noen unntak) som man kunne prate fornuftig med. Vanlige mennesker som deg og meg, men som i perioder hadde behov for ekstra hjelp og omsorg.

Hadde det ikke vært lukket og låst hadde jeg skrevet meg ut med en gang med de følgene dette kunne fått. Opplegget, respekten og omsorgen var uklanderlig. Jeg har, i mine "friske" perioder, avtalt med psykiateren at jeg skal tvangsinnlegges på lukket avdeling, når og hvis oppturene mine skulle bli så store at jeg ikke kan hanskes med dem. Dette er en trygg og god avtale.

Når man er manisk og psykotisk er det vanskelig å innse hvor syk man er.

Lukket avdeling er avmystifisert.

willemo1365380562

Det er pasientens tilstand som bestemmer hvor strengt vaktholdet er. Jeg har hatt suicidalvakt noen ganger. Da er de der hele tiden enten jeg var i dusjen eller på do. De tok snørlissene mine, belter, skjerf....... En gang tok de til og med bh`en. (med god grunn).

Man får ikke fastvakt eller suicidalvakt uten grunn. Selv om man er på lukket avdeling har man privatliv.

Jeg har vært innlagt utallige ganger på lukket avdeling. Jeg har bipolar lidelse og innleggelsene mine har stort sett vært i maniske faser, eller blandede episoder.

Jeg har vært mye på lukket, skjermet avdeling med fastvakt inne på rommet. Jeg har aldri opplevd dette som traumatisk, selv om jeg i perioder ikke fikk ha kontakt med andre pasienter.

Opplegget har fungert veldig bra, og jeg har blitt fortere frisk,(tvangsmedisinering) og med mindre selvskading.

De andre pasientene var stort sett oppegående personer (med noen unntak) som man kunne prate fornuftig med. Vanlige mennesker som deg og meg, men som i perioder hadde behov for ekstra hjelp og omsorg.

Hadde det ikke vært lukket og låst hadde jeg skrevet meg ut med en gang med de følgene dette kunne fått. Opplegget, respekten og omsorgen var uklanderlig. Jeg har, i mine "friske" perioder, avtalt med psykiateren at jeg skal tvangsinnlegges på lukket avdeling, når og hvis oppturene mine skulle bli så store at jeg ikke kan hanskes med dem. Dette er en trygg og god avtale.

Når man er manisk og psykotisk er det vanskelig å innse hvor syk man er.

Lukket avdeling er avmystifisert.

En god beskrivelse av hvorfor man har lukkede avdelinger og av hvordan bruk av tvang kan være konstruktivt :-)

Gjest Ikke fælt

Nei det var ikke slik i mitt tilfelle, men jeg vet ikke hvordan det er.

Uansett så hadde ikke jeg noe mulighet for å få gjort noe galt på det badet, for det er jo ingenting der å skade seg med. Så jeg antar at man får fred der.

Gjest imzedimze

akkurat som andre avdelinger, bare at noen må låse opp døren for deg når du skal ut på perm.

synes det er best med lukkede, får litt mer sosial kontakt med folk når man er litt tettere.

DPS er jo helt rævva... ikke en sjel å se liksom til tider... sitte helt alene på stua og kjede seg. Ingen å prate med.

Alltid noen å prate med på lukket avd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...