Gå til innhold

Uproffesjonelle nedrappingsplaner fra NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest dine svar angående seponering av benzodiazepiner og z-legemidler. Dine nedtrappingsforslag er alt for raske og minimaliserer ikke abstinenssymptomene. Alle leger med kunnskap om benzodiazepin avhengighet og seponering mener langsom nedtrapping med max 5-10% reduksjon hver 14 dag er best i forhold til sannsynligheten for å gjennomføre seponering og sannsynelighet for tilbakefall og i forhold til minimalisering av abstiens ubehag.

Halveringer av doser, annen hver dag etc kan ikke støttes fra noe serøs forskning. Dr Heather Asthon som drevet med forskning på dette fagfeltet siden 80 tallet, mener alle som skal seponere fra et benzodiazepin skal settes på en ekvivalent dose diazepam, og ihvertfall ikke oxazepam som jeg har sett du har foreslått med sin korte halveringstid. En metode som brukes mye er vann titreringsmetoden hvor man løser opp benzodiazepinet i vann slik at man kan tilmåle med høy nøyaktighet. Man kan også drikke litt og litt av medisinvannet over hele døgnet for å holde plasmakonsetrasjonen så stabil som mulig.

Videoannonse
Annonse
Gjest vi er forskjellige
Skrevet

Jeg er helt uenig med deg her. Har ikke sett NHD komme med forslag de tre psykiaterne jeg har vært borti ikke også kunne kommet med. Jeg har trappet ned både xanor og sobril opp til flere ganger. Denne seigpiningen du og andre vil gå igjennom er slett ikke noe å trakte etter for mange som skal slutte på benzo. Og jeg har prøvd begge deler. Begge mine tidligere psykiatere har vært på linje med NHD, og sier også at det må være litt opp til den enkelte pasient, da vi er så ulike på dette området. Personlig tror jeg ikke jeg ville vært i live om jeg skulle trappet ned så sakte som du beskriver. Så personlighetsforstyrra og utslitt en kan bli av det. Men for all del, for noen mennesker går det fint å trappe rolig ned. Noen får heller ikke mye abstinens uansett hva de gjør. Vi er forskjellige. Min siste psykiater hadde jobbet med rus i over ti år. Noen ville hoppe i det, andre ta det langsomt. Hun heller anbefalte meg ikke å gjøre det så langsomt, men mente at jeg faktisk visste best dette selv. Man kan prøve seg litt frem og være i dialog med behandler. På xanor har jeg trappet 0, 5 mg i uka. Uten noe særlig ubehag. På sobril, kuttet når jeg hadde gått på 30 mg ei uke. Da var jeg ødelagt av seigpininga. Og visste av erfaring at det var best å få det overstått. For mange av oss stabiliserer det seg aldri. Ikke før vi er helt av medisinen. Jeg har hatt store abstinenser, men ikke trengt innleggelse. Fått hjelp av familie, men ikke siste gangen.

Jeg har forøvrig ikke tatt en tablett uten at legene har hatt full oversikt. Nå går jeg ikke på noe.

Har du prøvd begge deler selv? Og har du snakket med mange på nett som har bekreftet hva du mener siden du går så sterkt for dette?

Mitt poeng er i hovedsak at vi er veldig ulike, noe de fleste behandlere faktisk har merket seg? Det som passer den ene passer ikke den andre.

Melba1365380968
Skrevet

Bruker ikke NHD å skrive at man kan enten hoppe i det eller krype i det?

Gjest vi er forskjellige
Skrevet

Jeg vil også si at det er, etter min mening, himmelvid forskjell på nedtrappingsplaner rundt sobril og valium på den ene siden, og stilnovt og imovane(innsovingsmidler), på den andre siden. Selv om dose og tid en har gått på medikamentet selvsagt spiller inn.

Skrevet

Jeg bråkutta imovane og etter langvarig bruk. Brukte 7,5 mg hver dag. Det gikk helt greit og tror at nedtrapping hadde vært langpining. Men spørs hvor store mengder en tar da...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alle leger med kunnskap om benzodiazepin avhengighet og seponering mener langsom nedtrapping med max 5-10% reduksjon hver 14 dag er best..........

S: Ok, da hører jeg til de kunnskapsløse sammen med bla lederen for LAR i Midt-Norge.

Hvem i Norge er de med kunnskap?

Skrevet

Alle leger med kunnskap om benzodiazepin avhengighet og seponering mener langsom nedtrapping med max 5-10% reduksjon hver 14 dag er best..........

S: Ok, da hører jeg til de kunnskapsløse sammen med bla lederen for LAR i Midt-Norge.

Hvem i Norge er de med kunnskap?

Huff

Er det ikke nok å si at du ikke er enig? Si fra på en skikkelig måte, liksom?

Nedlatende ironi fra en Lege synes jeg ikke om. Det bør du holde deg for god til.

Du vet jo også at folk med enkelte psykiske plager lett lar sitt dårlige eller "syke" humør gå ut over andre. Det er greit å diskutere synes jeg, og du er såpass synlig (og nyttig) på dette forumet at du bør takle slik kritkk på en penere måte.

NHD - Skjerp deg!

Gjest bareentanke
Skrevet

Huff

Er det ikke nok å si at du ikke er enig? Si fra på en skikkelig måte, liksom?

Nedlatende ironi fra en Lege synes jeg ikke om. Det bør du holde deg for god til.

Du vet jo også at folk med enkelte psykiske plager lett lar sitt dårlige eller "syke" humør gå ut over andre. Det er greit å diskutere synes jeg, og du er såpass synlig (og nyttig) på dette forumet at du bør takle slik kritkk på en penere måte.

NHD - Skjerp deg!

Enig med deg, han tåler virkelig dårlig at andre skulle besitte mer kunnskap eller foreslå andre metoder enn han selv tror på. Resultatet av det er spydige uprofesjonelle svar.

Noen ganger grenser det til komisk.

Skrevet

Jeg bråseponerte et betydelig misbruk av benzo. Det gikk veldig bra for meg. Hva er så forferdelig med å ha litt abstinenser en periode? Alt i livet kan ikke være smertefritt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...