Gå til innhold

Til dere som har vært på avrusning...

Anbefalte innlegg

Gjest snart på vannvogna... kanskje

Jeg skal innlegges til tørking etter alt for høyt alkoholforbruk. Gruer meg og synes det høres veldig skummelt ut.

Hvilke hjelp får en når abstinensene river i kropp og sjel? Redd jeg kommer til å tørne.

Hvor lang tid kan det ta før formen blir bedre og når energien kommer tilbake?

Er det slik at jeg må sitte å prate om alkohol time ut og time inn? Det er dødskjedlig og jeg blir bare mer tørst av å snakke om det.

Noen som vet om jeg kan ha med meg bærbar pc? Er ikke avhengig av internett, men av å skrive...

Å kan en ta imot besøk, ringe?

Fortsetter under...

Alt dette varierer vel fra sted til sted, vil jeg tro. Da jeg var på avrusing (en uke) fikk jeg ikke ha mobiltlf engang. Vil tro avrusing fra alkohol tar noen døgn. Pass på å drikke nok vann, juice, saft e.l. da kommer kroppen seg fortere. Du vil få medisiner mot de verste abstinensene.

Etterpå kom jeg på en klinikk med gruppeterapi og terapi enkeltvis. Det blir nødvendigvis en del snakk om det du har rusa deg på, det kommer du til å tåle etter hvert. De som bare har rusa seg på alkohol blir fortere kvitt abstinensplager enn de som har brukt piller og opiater.

På denne klinikken ble vi skjermet mot inntrykk utenfra, f.eks. telefon var begrensa, på tv fikk vi kun se nyheter og pc fikk vi ikke bruke.

Lykke til, du kan glede deg til tiden etterpå! Dette kommer du deg gjennom!

Gjest snart på vannvogna...kanskje

Alt dette varierer vel fra sted til sted, vil jeg tro. Da jeg var på avrusing (en uke) fikk jeg ikke ha mobiltlf engang. Vil tro avrusing fra alkohol tar noen døgn. Pass på å drikke nok vann, juice, saft e.l. da kommer kroppen seg fortere. Du vil få medisiner mot de verste abstinensene.

Etterpå kom jeg på en klinikk med gruppeterapi og terapi enkeltvis. Det blir nødvendigvis en del snakk om det du har rusa deg på, det kommer du til å tåle etter hvert. De som bare har rusa seg på alkohol blir fortere kvitt abstinensplager enn de som har brukt piller og opiater.

På denne klinikken ble vi skjermet mot inntrykk utenfra, f.eks. telefon var begrensa, på tv fikk vi kun se nyheter og pc fikk vi ikke bruke.

Lykke til, du kan glede deg til tiden etterpå! Dette kommer du deg gjennom!

Takker for svar. Jeg har blitt tilbydd Lade i Trondheim. Men det er umilig for meg å gjennomføre fullstendige oppleggg da jeg har en stor dyrehage hjemme med alt fra hest til kanin. Eneste jeg er ute etter er avrusning for å komme over de verste abstinenser og være edru en hel uke. Men ting som besøk, tv, data kan vær meg å dempe uroen som sniker seg på om ettermiddagene.

Takker for svar. Jeg har blitt tilbydd Lade i Trondheim. Men det er umilig for meg å gjennomføre fullstendige oppleggg da jeg har en stor dyrehage hjemme med alt fra hest til kanin. Eneste jeg er ute etter er avrusning for å komme over de verste abstinenser og være edru en hel uke. Men ting som besøk, tv, data kan vær meg å dempe uroen som sniker seg på om ettermiddagene.

Ok. Jeg vet ikke hvordan det er der, du kan vel snakke med dem på forhånd og høre. Jeg hadde besøk på avrusing og på klinikken var det besøk en gang i uka. Håper det går bra.

Gjest been there once

Jeg var på avrusning på Lade og på A1 posten (avrusningsposten) er der to TV-stuer, slik at de som kan være i fred kan sitte på den ene. Det er ingen spesielle begrensninger på TV-programmer og en kan se TV stort sett hele dagen, utenom de få aktivitetene som er der (to turer per dag, en tur i treningstudioet for de som vil). Det er egentlig veldig lite opplegg der, så du må tåle og bare sitte der med abstinensene dine og holde ut. Men slik jeg forsto det så fikk de med alkoholproblemer mye hjelp med å dempe abstienensene. (Jeg trappet ned på piller).

Det er en stengt avdeling, det vil si at du ikke får gå ut på egenhånd. Som regel kommer en seg bare ut når det er gruppeturer. Du kan spørre om å gå tur alene med en i personalet, men de har dessverre ikke så mye tid til å ta seg av pasientene, en er på mange måter "On your own" der. Mobiltelefon får du ikke ha der, de inndrar den og andre gjenstander som en kan bruke til selvdestruktivitet. Du får ikke ha PC med internetttilgang, men du kan jo spør om å få ha med deg pcen for å bruke til å skrive (selv om jeg tviler på at du får lov til det). Hvis du skal ringe så må du be personalet ringe til vedkommende for deg og du sitter inne i et glassbur og prater. Der er mange andre pasienter som også vil prate, så du kan ikke snakke ubegrenset.

Jeg syntes det var tøft å være der og jeg følte meg veldig innesperret. Men det tror jeg er nødvendig når en skal avruses, ellers så er det så lett å bare dra derfra. Jeg holdt på å dra mange ganger, men kom til fornuft og nå er jeg lykkelig og rusfri :) Jeg sier som Xpilla, du kan glede deg til tiden etterpå hvis målet er å bli rusfri. Men at det er tøft, og at det er ingen kjære mor å være på en sånn plass, det vil jeg ikke legge skjul på. Der kommer inn mange rusa mennesker i løpet av uka. De får beskjed om å holde seg på rommet sitt, men det er ikke alltid de gjør.. så litt uro må man tåle.

Du får et eget rom da med eget bad, men det er ikke mulig å låse rommet. Der er to verandaer hvor du kan gå ut å røyke, men det er vel den eneste "friheten" du får samt disse fellesturene. Du kan velge å bare være der 1 uke hvis du ikke har anledning til å være der lenger. Jeg var der i fire uker, men på de tre siste ukene var jeg på en mye friere avdeling.

Jeg anbefaler deg å ta i mot tilbudet. Det er som sagt ingen kjære mor, men om du klarer å stå det ut, så blir det bra etterhvert, helt sikkert. Med vondt skal vondt fordrives heter det vel. Du kan evt alliere deg med noen fra personalet som du liker og få pratet med denne. Men husk at du må ta initiativet til samtaler (for det meste) for de har som sagt ikke så god tid til pasientene....

Dette var i allefall min opplevelse av oppholdet. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...