Gå til innhold

Ang vektøkning som bivirkn.

Anbefalte innlegg

Gjest vilikkeleggepåmeg
Skrevet

Vet jo at vektøkning er en vanlig bivirkning, hva kommer det egentlig av?

Hvor mange av dere har lagt på dere og ev. hvor mye, ved førstegangs oppstart på medisiner?

Gjest bivirkninger
Skrevet

Hva slags medisin er det vi snakker om da? Det er ikke flertallet som legger på seg av AD. Noen medsiner, som tolvon og remeron, er skumle. Og noen av antipsykotikaene. Men det er en ganske liten prosentvis andel som legger på seg av et SSRI/SNRI.

Skrevet

Jeg tror at for mange av disse medisinene så kommer vektøkningen av at man blir roligere på innsiden, og dermed blir sittende mer i ro. Noen gir også litt økt apetitt. Men dette kan man da motvirke med å være bevisst på kost og trening.

Noen medisiner påvirker stoffskifte osv og bidrar aktivt til vektøkning, men jeg vet ikke hvem som er hvilke. Du kan jo lese om de du har fått utdelt på felleskatalogen.no

Gjest vilikkeleggepåmeg
Skrevet

Hva slags medisin er det vi snakker om da? Det er ikke flertallet som legger på seg av AD. Noen medsiner, som tolvon og remeron, er skumle. Og noen av antipsykotikaene. Men det er en ganske liten prosentvis andel som legger på seg av et SSRI/SNRI.

Det er snakk om Effexor, eller dvs fikk foreskrevet Effexor men de på apoteket ga meg Venlix.

Vet du noe om de?

Skrevet

Jeg tror at for mange av disse medisinene så kommer vektøkningen av at man blir roligere på innsiden, og dermed blir sittende mer i ro. Noen gir også litt økt apetitt. Men dette kan man da motvirke med å være bevisst på kost og trening.

Noen medisiner påvirker stoffskifte osv og bidrar aktivt til vektøkning, men jeg vet ikke hvem som er hvilke. Du kan jo lese om de du har fått utdelt på felleskatalogen.no

Roligere på innsiden? Sitte mer i ro?

Fordi umedisinerte, deprimerte mennesker er kjente for å løpe rundt hele tiden pga all uroen da eller?

Visse tråder om vekt kan det hende det er lurt av deg å ikke uttale deg i.

Skrevet

Roligere på innsiden? Sitte mer i ro?

Fordi umedisinerte, deprimerte mennesker er kjente for å løpe rundt hele tiden pga all uroen da eller?

Visse tråder om vekt kan det hende det er lurt av deg å ikke uttale deg i.

En som ris av kraftige angstanfall bruker nok opp en del mer kalorier enn en som er litt bedøvet. Det tør jeg faktisk uttale meg om siden jeg har opplevd det selv.

Gjest bivirkninger
Skrevet

Det er snakk om Effexor, eller dvs fikk foreskrevet Effexor men de på apoteket ga meg Venlix.

Vet du noe om de?

Jeg la ikke på meg av den. For å si det slik, du merker det fort om matlysten øker, og da kan du foreta et bytte til en annen medisin. Venlafaxin er ikke kjent for å være verre eller bedre enn andre AD. Ikke blant verstingene. Det vil likevel alltid være individuelt om en skulle være blant dem som gjør det. Og det er derfor en legger på seg, at en spiser for mye på grunn av økt matlyst. Du får litt tid på deg for å si det slik. Om det skulle skje er det mange andre AD å prøve istedenfor.

Trenger du antidepressiva ville jeg ikke sett meg redd på bivirkningslisten. De er alltid evig lange.

Gjest vilikkeleggepåmeg
Skrevet

Jeg la ikke på meg av den. For å si det slik, du merker det fort om matlysten øker, og da kan du foreta et bytte til en annen medisin. Venlafaxin er ikke kjent for å være verre eller bedre enn andre AD. Ikke blant verstingene. Det vil likevel alltid være individuelt om en skulle være blant dem som gjør det. Og det er derfor en legger på seg, at en spiser for mye på grunn av økt matlyst. Du får litt tid på deg for å si det slik. Om det skulle skje er det mange andre AD å prøve istedenfor.

Trenger du antidepressiva ville jeg ikke sett meg redd på bivirkningslisten. De er alltid evig lange.

Takk for svar igjen:)

Spørsmåelet er vel egentlig om jeg trenger medisiner eller ikke, er sånn i tvil... Føler meg ikke _så_ dårlig liksom, det er legen min som vil at jeg skal prøve dette.

Merket du stor endring/bedring når du startet opp?

Gjest bivirkninger
Skrevet

Takk for svar igjen:)

Spørsmåelet er vel egentlig om jeg trenger medisiner eller ikke, er sånn i tvil... Føler meg ikke _så_ dårlig liksom, det er legen min som vil at jeg skal prøve dette.

Merket du stor endring/bedring når du startet opp?

Hei!

Jeg tror ikke en trenger være kjempedårlig for å begynne på AD. Men de fleste opplever noen bivirkninger og jeg ville i hvertfall forsøkt et aktivt trimliv en periode hvis jeg hadde en mild depresjon, for å se om det hadde hjulpet.

Spesielt i begynnelsen tror jeg du må ta høyde for at det kan komme forbigående bivirkninger selv om du kan trappe veldig forsiktig opp. Mange eller alle? de bivirkningene vil gi seg etter endt opptrapping for de fleste. Slik sett er det en stund til en merker bedring. Så spørs det også om det er fortrinnsvis depresjon eller angst en trenger medisinen for. Virkningen på angst kommer før virkningen på depresjon.

Efexor er nok en god medisin for mange, for mange leger velger å skrive den ut. Også min psykiater foreslo den tidlig for meg. Det er et middel som virker på signalstoffene serotonin OG noradrenalin. Derav SNRI. SSRIene er for eksempel fontex, seroxat, cipramil, cipralex, fevarin, zoloft. De virke rpå bare serotoninet, forenklet sagt.

Det er likevel mitt inntrykk at efexor kommer litt opp på bivirkningslisten i forhold til noen av disse andre nevnte her. Men det er veldig individuelt. Jeg ville kanskje prøvd cipralex(en mye brukt medisin) før efexor hvis det var første gang jeg skulle prøve noe, men legen din kan ha hatt en grunn til å gi deg efexor. Når den først virker, uten for mye bivirkninger, tror jeg det er en veldig bra medisin.

Uansett må en ha litt tålmodighet i starten av behandling. Husk at mange mennesker har fått et nytt liv på medisiner også. Ingen vits i å pine seg selv i alle evighet. Du trenger ikke være sengeliggende av depresjon før en prøver medisiner. Og det er så individuelt hva som virker bra på hvem, og bare å prøve den ut på egen kropp vil gi deg svar på hvordan efexor kan fungere for deg.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...