Gå til innhold

NHD: Trappe ned Zyprexa?

Anbefalte innlegg

Gjest Rådvill Bonni
Skrevet

Hei!

Jeg har diagnosen schizoaffektiv lidelse, depressiv type. Mot dette får jeg Lithionit (83,5+42 mg), Lamictal (150+150 mg), Cymbalta (60 mg), Abilify (20 mg) og Zyprexa (15 mg) i døgnet. Jeg har også noe lavt stoffskifte, og tar Levaxin 50 mikrog. i døgnet. Bruker Mercilon.

Jeg slet med anoreksi da jeg startet med 10 mg Zyprexa for ca 10 år siden. Da begynte jeg å bli psykotisk, og legen min anbefalte Zyprexa som et godt nevroleptikum. I løpet av 3 mnd gikk jeg opp 22 kg. Det var tungt og vanskelig for meg, men det gjorde meg også langt bedre av psykosen. Da jeg langsomt prøvde å seponere Zyprexa igjen, ble jeg psykotisk igjen. Etter nok en runde med av/ på, fikk jeg den diagnosen jeg nå har. I en dårlig periode la legene til Abilify, da jeg ikke hadde nok effekt av Zyprexa alene. Jeg har vært psykosefri og stabil en tid nå. Bruker 5 mg velotab som ”krisemedisin,” da jeg har god effekt av den for å dempe angst (ikke nødvendigvis psykose, men er skeptisk til for mye benzodiazepiner).

Nå vurderer jeg å trappe Zyprexa langsomt ned, fordi jeg sliter med lett overvekt og appetitt som stadig øker. I følge min behandler skulle jeg hatt en diagnose som ikke finnes i ICD-10, Binge Eating Disorder. Jeg småspiser hele tiden, etterfulgt av perioder med rigid slanking. Zyprexa gir meg en enorm matlyst, som jeg ikke klarer stoppe, og får med det problemene som jeg har nevnt over. Det er en voldsom belastning for psyken (og lommeboka!) å ha så enorm appetitt. Jeg skulle kunne regulere det, da jeg går 45 min - 2 t tur med hunden min hver dag. Dette kommer imidlertid ikke fram på vekten. Å se meg selv såpass stor er vondt.

Etter råd fra flere på forum her, tok jeg kontakt med min psykiater som sa at jeg, siden jeg har Abilify, kunne ta vekk Zyprexa med en gang. Jeg har jo erfart at det ikke er så lurt, og henvender meg derfor til deg, som sikkert har mye bedre kunnskap om dette enn det jeg har. Jeg tåler dårlig andre antipsykotika, har bla prøvd Zeldox (førte til for høy prolaktin), Seroquel (ingen effekt), Trilafon (for mange bivirkninger) og nå tar jeg altså både Abilify og Zyprexa. Begge sistnevnte tåler jeg godt, men appetitten som følger Zyprexa er hard å svelge, bokstavelig talt.

Kan du hjelpe meg med et synspunkt?

Jeg ville satt stor pris på tilbakemelding!

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Siden økt matlyst på Zyprexa ikke er doseavhengig, må du skifte til et annet AP om du skal nå målet ditt. Du har prøvd mange uten hell.

Kan du diskutere med psykiateren din å gjøre et skifte fra Zyprexa til Serdolect?

Gjest Rådvill Bonni
Skrevet

Siden økt matlyst på Zyprexa ikke er doseavhengig, må du skifte til et annet AP om du skal nå målet ditt. Du har prøvd mange uten hell.

Kan du diskutere med psykiateren din å gjøre et skifte fra Zyprexa til Serdolect?

Takk for raskt svar. Tror du, som psykiateren min, at jeg kan klare meg med 20 mg Abilify? Dvs. stå på bare et antipsykotisk medikament? Jeg tror det er litt utopisk, men...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for raskt svar. Tror du, som psykiateren min, at jeg kan klare meg med 20 mg Abilify? Dvs. stå på bare et antipsykotisk medikament? Jeg tror det er litt utopisk, men...

Beklager, men det har jeg ingen forutsetning for å tro noe om. Om det skal gå, må du trappe ned Z svært langsomt f.eks 2,5 mg per måned.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...