Gå til innhold

samliv

Anbefalte innlegg

Det var noe med at genene fra begge sidene gjorde at en "defekt" fikk av noe slag kom dobbelt opp. Ja, det kunne selvsagt ha skjedd med "hvem som helst", men det er klart sjansen for at slikt skjer øker når man er tremenninger... Man skal ha uflaks før det slår ut når man er tremenninger, men enda mer uflaks hvis en treffer "hvem som helst" som har den samme genfeilen. Med andre ord, nei, en har ingen garanti for at det ikke skjer uansett hvem man får barn med, men sjansen øker jo nærmere i slekt man er. Og i mitt tilfelle var det at de var tremenninger den direkte årsaken til at denne genfeilen oppstod/fikk utslag, såvidt jeg vet er det _ingen_ andre i Norge som har denne sykdommen, de må i så fall være under 10 år gamle.

Da burde vel foreldrene stoppet opp etter barn1 (om det ble oppdaget så tidlig da) og blitt skikkelig undersøkt før de fikk 2 barn til med samme tragiske sykdom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315328-samliv/page/2/#findComment-2583397
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tremenninger kan være problematisk, hvis "alt går galt". Et av mine søskenbarn fikk tre barn med tremenningen sin, og alle tre barna har en alvorlig sykdom som gjør at den eneste av de som fremdeles lever aldri kommer til å ha et normalt liv.

I nær slekt har jeg en slektning som med samme mann fikk 4 barn, tre av dem hadde livstruende hjertefeil og to av dem døde, det fjerde barnet har også en liten funksjonshemming. Så fikk hun barn med en ny mann - friskt på alle bauger og kanter. Så genetisk kræsj skjer ikke bare blant slekninger, disse to er overhodet ikke i slekt i alle fall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315328-samliv/page/2/#findComment-2583400
Del på andre sider

Aliza1365380759

Da burde vel foreldrene stoppet opp etter barn1 (om det ble oppdaget så tidlig da) og blitt skikkelig undersøkt før de fikk 2 barn til med samme tragiske sykdom.

Nei, det var det som var så tragisk, ingen skjønte at det var _foreldrene_ som var årsaken før de hadde fått tre barn (de fikk dem ganske tett), dermed ble det ikke gjort tester på "foreldrenes kompabilitet" før det var for sent.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315328-samliv/page/2/#findComment-2583514
Del på andre sider

Aliza1365380759

I nær slekt har jeg en slektning som med samme mann fikk 4 barn, tre av dem hadde livstruende hjertefeil og to av dem døde, det fjerde barnet har også en liten funksjonshemming. Så fikk hun barn med en ny mann - friskt på alle bauger og kanter. Så genetisk kræsj skjer ikke bare blant slekninger, disse to er overhodet ikke i slekt i alle fall.

Jeg sier ikke at genetisk kræsj skjer bare når man er i slekt, jeg sier at _sjansen_ for genetisk kræsj øker jo nærmere slekt man er, fordi det av og til blir framstilt som at tremenninger "aldri" møter på genetiske problemer hvis de får barn sammen. Til tider framstilles det som at tremenninger deler så få gener at det ikke utgjør noen forskjell om man er tremenninger eller "fjortenmenninger", og jeg forsøker bare å si at så enkelt er det ikke - det _kan_ oppstå problemer selv om man "bare" er tremenninger, og disse problemene kan noen ganger relateres direkte til de genene de deler og det faktum at de er tremenninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315328-samliv/page/2/#findComment-2583519
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...