Gå til innhold

NHD Forskjell på Zyban og Wellbutrin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei på deg NHD ;o)

1) Min psykiater er ikke i stand til å forstå forskjellen på disse to medikamentene med samme virkestoff og produsent. Kapslene som omgir medisinen er dog forskjellige.Brukes de om hverandre?

2) Foranledningen til diskusjonen, var at jeg har hatt en sammenhengende depresjon i 11 år, nå går jeg på 150mg Effexor. Har ikke veldig tunge tanker lenger, men heller ingen gleder. Sitter mye å stirrer ut i luften uten energi til å ta fatt på oppgaver. De kan ta uker før jeg får tatt meg sammen til å vaske klær. Før jeg ble syk, gledet jeg meg over at oppgaven var gjort, belønningen var kosestund med Dagblad og kaffe, men ikke nå lenger. Har tatt 225.mg Effexor tidligere, men apatien øket, mens depresjonen forble uendret. Jeg vil også tilføye at dep er tyngst i vinterhalvåret og lettere om sommeren.

Tror du Wellbutrin kan gi meg den dytten jeg trenger av energi til å invitere venner på besøk, ta en telefon til tante, gidde å betale regninger og attpåtil bedre depresjonen generelt,

3) Hvilken dose vil du anbefale meg og hvordan komme mest mulig smertefritt over på Wellbutrin. Er var mot bytte av medisiner.

Til orientering har jeg hatt flere invalidisernde depresjoner som i hovedsak skyldes utenforliggende forhold (sykmeldt,pga mye overtid (deprimert) så tap av mann,bolig,muligheter til barn, jobb). Ikke depresjoner i nærmeste familie.

Har brukt Cipramil og ECT. Det siste var en katastrofe. Etter 4 år kjenner jeg fortsatt ikke igjen naboer og har store problemer med ny innlæring. Jeg skulle gjerne ved en annen anledning hørt noe om dine erfaringer her.

4) Til slutt, tror du jeg har riktig diagnose?

5) Og mister man trangen til nicotin av Wellbutrin som av Zyban

Etter 11 år skal jeg nå prøve meg i arbeidslivet og har påbegynt en del kursing gjennom NAV. Det er knyttet mye håp opp mot dette..

På forhand takk for svar, NHD

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1) Min psykiater er ikke i stand til å forstå forskjellen på disse to medikamentene med samme virkestoff og produsent. Kapslene som omgir medisinen er dog forskjellige.Brukes de om hverandre?

S: Det er nøyaktig samme virkestoff. Wellbutrin er opprinnelig at AD. Da en del pasienter begynte å oppgi at de mistet lysten på røyk, ble det satt i gang studier på dette. Samme virkestoffet selges som Zyban (i mindre pakninger) mot nikotinmisbruk.

2) Foranledningen til diskusjonen, var at jeg har hatt en sammenhengende depresjon i 11 år, nå går jeg på 150mg Effexor. Har ikke veldig tunge tanker lenger, men heller ingen gleder. Sitter mye å stirrer ut i luften uten energi til å ta fatt på oppgaver. De kan ta uker før jeg får tatt meg sammen til å vaske klær. Før jeg ble syk, gledet jeg meg over at oppgaven var gjort, belønningen var kosestund med Dagblad og kaffe, men ikke nå lenger. Har tatt 225.mg Effexor tidligere, men apatien øket, mens depresjonen forble uendret. Jeg vil også tilføye at dep er tyngst i vinterhalvåret og lettere om sommeren. Tror du Wellbutrin kan gi meg den dytten jeg trenger av energi til å invitere venner på besøk, ta en telefon til tante, gidde å betale regninger og attpåtil bedre depresjonen generelt.

: Ja, jeg tror det er netopp i slike tilfeller at Wellbutrin bør prøves.

3) Hvilken dose vil du anbefale meg og hvordan komme mest mulig smertefritt over på Wellbutrin. Er var mot bytte av medisiner.

S: Dosen er 150 mg om morgenen. Jeg ville samtidig med oppstart gått ned på Efexor 75 mg i 1-2 uker. Deretter 37,5 mg i to uker. Wellbutrin kan økes til 300 mg om ikke 150 mg gir ønsket effekt.

Til orientering har jeg hatt flere invalidisernde depresjoner som i hovedsak skyldes utenforliggende forhold (sykmeldt,pga mye overtid (deprimert) så tap av mann,bolig,muligheter til barn, jobb). Ikke depresjoner i nærmeste familie. Har brukt Cipramil og ECT. Det siste var en katastrofe. Etter 4 år kjenner jeg fortsatt ikke igjen naboer og har store problemer med ny innlæring. Jeg skulle gjerne ved en annen anledning hørt noe om dine erfaringer her.

S: Med hva?

4) Til slutt, tror du jeg har riktig diagnose?

S: Det kan jeg ikke svare på.

5) Og mister man trangen til nicotin av Wellbutrin som av Zyban?

S: Ja, det er akkurat samme stoffet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...