Gå til innhold

Sliten hele tiden...

Anbefalte innlegg

Gjest student21
Skrevet

Hei! Jeg lurer egentlig på hvorfor jeg har forandret meg så mye siden jeg begynte å studere et nytt studie etter sommeren. Jeg føler ikke jeg har overskudd til noe lenger. Burde egentlig være kjempe fornøyd ingen problemer i livet mitt. Er en jente på 21 år som akkurat har startet på en bachlor, har mange venner og en fin deltidsjobb. Egentlig er jeg en veldig positiv jente, men nå orker jeg ikke så mye lenger, har mest lyst til å sove el se på tv. Jeg har sykt dårlig imunforsvar, men blir aldri veldig syk, bare forkjølelser hele tiden. Jeg sover dårlig, våkner gjerne flere ganger iløpet av natten og våkner før vekkerklokka starter, og har vanskeligheter med å komme meg opp når jeg vekkerklokka går. Jeg irriterer meg mye mer over ting jeg ikke brydde meg så mye om før. Liker mye mer å være alene. Føler meg så sliten hele tiden. Klarer ikke konsentrere meg, synes det er spennende å lære nye ting, men klarer ikke få med meg nok. Oppgaver som skal leveres klarer jeg aldri å gjøre før i siste liten. Føler at jeg ikke er like flink som de andre i klassen, de gjør det mye bedre enn meg. Klarer ikke å sette meg ned å konsentere meg, var flinkere til det før. Jeg begynner å gråte noen ganger, uten noen egentlig grunn. Pleier å si til andre at alt ordner seg til slutt, men vet ikke helt om jeg tror på det selv. Lurer egentlig på om alle har det sånn, men de bare takler det mye bedre enn meg? Har ikke over jobbet meg heller, har bare ikke lyst til å gjøre så mye som jeg gjorde før... Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest jajjamensann
Skrevet

Det er mange studenter som sliter. Vil råde deg til å ta kontakt med studentsamskipnaden før det kanskje eskalerer helt. Kanskje har de noen du kan lufte tankene dine med relativt raskt.

Skrevet

Det høres ut som om du er deprimert. Ta kontakt med fastlegen din eller studenthelsetjenesten!

Generelle råd inntil du får hjelp er at du trener litt, legger deg og står opp til samme tid hver dag og spiser sunt med nok frukt og grønnsaker. Hvis du ikke trener noe fra før så hjelper et par timer i uka. Få deg minimum en halvtime med frisk luft og dagslys hver dag også.

Det høres ut som om du har et fint liv å kjempe for så du kommer deg ut av dette! Lykke til! :)

Skrevet

Jeg tenker også at dette ligner på en depresjon. Mange av dine symptomer peker nettopp i den retningen.

Jeg håper virkelig for deg at du raskt kommer i kontakt med lege, enten på universitetet eller hos fastlege. Det er god hjelp og få, og du trenger virkelig ikke å ha det slik. Det er fullt mulig å få en depresjon uten å være ensom, ha en dårlig barndom etc.

Etter all sannsynlighet vil du få hjelp med antidepressiva og kanskje noen oppfølgingssamtaler med legen.

Jeg håper dette ordner seg for deg slik at du kan få maks ut av det som helst skal være gode studieår.

All lykke til ønsker

Skrevet

Det aller første du bør gjøre er å ta en tur til fastlegen og få tatt en haug med blodprøver for å avdekke/utelukke fysiske årsaker til dette.

Hvordan bor du? Er det mye støy? Kan det være sopp og/eller råte i byggningen? Er det forurensning der? Slike ting kan også slå deg ut.

Har du et rimelig variert kosthold? Jeg mener ikke noe sunnhetsfanatisk, bare noe som gir en viss mulighet til å få i seg minstemål av hva kroppen trenger.

Hvordan er det med støy, inneklima etc på studiestedet?

Kan du ha allergier eller være intolerant/hypersensitiv i forhold til et eller annet?

Reagerer du på koffein?

Tenk på de enkle praktiske tingene først.

Det kan selvfølgelig også hende at du er sliten og utilpass. Men begynn med det mest banale.

mvh

Skrevet

Hei.

Jeg tror nok du sliter med en depresjon, men på grunn av dårlig

immunforsvar og lite overskudd kan det være lurt å få tatt litt blodprøver

for å se om de kan finne noe der som slår deg ut for tiden. Jeg tror

at den psykiske og fysiske helsen vår påvirkes mye av hverandre.

Ta deg en tur til legen og få hjelp. Ikke gå for lenge med å ha det slik.

Skrevet

Jeg syns det høres ut som du har mye på gang, jeg. Med studier, deltidsjobb og mange venner har du ikke mye tid til overs. Kan det være stress? Har du tid til å gå en tur hver dag, eller ta en sykkeltur? Det andre som faller meg inn er kyssesyken... Da blir du veldig sliten, med forkjøleleseslignende symptomer. Det tredje er jernmangel og eller B-vitaminmangel, kanskje du bør ta en tur til lege og få sjekket dette. Be om å få tatt en utvidet blodprøve, gjerne også blodsukkertest. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...