Gå til innhold

NHD-Imovane og avhengighet...

Anbefalte innlegg

Gjest takknemlig kvinne
Skrevet

Har nesten tatt en hel pakke med 30 tabletter Imovane over en ca 14 dagers tid... ca 1,5-2 tabletter hver kveld. Er jeg blitt avhegig eller kan jeg slutte uten problem, abstinens??

Fortsetter under...

Gjest det går greit
Skrevet

Du kan bare slutte. Kanskje du sover litt dårlig en natt eller to. Kanskje litt forhøyet angst.

Stopp nå før du bare får et større problem. Gå heller til legen og få litt vallergan eller tolvon hvis du trenger noe en periode.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan slutte uten fysisk abstinens.

Skrevet

Du kan garantert slutte uten problemer;)

Avhengighet sitter i hodet, ikke i kroppen, jeg har brukt mange ulike benzo, men aldri blitt avhengig, men røyk er jeg slave til;)

Onsdag1365380628
Skrevet

Hvorfor har du tatt to lurer jeg på? for folk flest som ikke er vant med sovepiller er en tablett oftest nok i massevis. Hvis man behøver sterkere dose en anbefalt for å få effekt tyder det på en slags avhengighet. Har du brukt sovemedisin tidligere? Og i såfalll hvilken sort? Normalt sett blir man ikke avhengig av en pakke Imovane, og følgelig vil du ikke oppleve å få abstinenser. Derimot kan du oppleve et par netter med litt urolig søvn.

Gjest protractedbenzodiazepinesyndrome
Skrevet

Du kan garantert slutte uten problemer;)

Avhengighet sitter i hodet, ikke i kroppen, jeg har brukt mange ulike benzo, men aldri blitt avhengig, men røyk er jeg slave til;)

Må arrestere Shova der, Når det gjelder benzoer og dens brødre imovane og stilnoct er det snakk om fysisk avhengighet ved lengre tids bruk. Reseptorene til kroppens eget valium GABA nedreguleres og man opplever alt fra hodepinee,kvalme og utmattelse til rebound insomni rebound angst for å ikke snakke om kramper etter bråseponering. Du kan ikke tenke deg ut av kramper! Men holdningen her på forumet er jo at benzodiazepin avhengihet ikke er noe problematisk, de aller fleste som er fysisk avhengig av benzo har fått det lovlig forskrevet av lege og mange har "bare" brukt terapautiske doser, Jeg err absolutt for at det skal være mulig å bruke benzo for de som trenger det, men jeg mener da også at leger bør være ansvarsfulle i forhold til langsom nedtrapping.

JEG BER ALLE SOM ER UENIG/ENIG TA ET LITE ØYEBLIKK Å SE PÅ DENNE MANNEN SOM HAR BRÅSEPONERT FRA BENZO,

Annonse

Gjest bivirkninger
Skrevet

Må arrestere Shova der, Når det gjelder benzoer og dens brødre imovane og stilnoct er det snakk om fysisk avhengighet ved lengre tids bruk. Reseptorene til kroppens eget valium GABA nedreguleres og man opplever alt fra hodepinee,kvalme og utmattelse til rebound insomni rebound angst for å ikke snakke om kramper etter bråseponering. Du kan ikke tenke deg ut av kramper! Men holdningen her på forumet er jo at benzodiazepin avhengihet ikke er noe problematisk, de aller fleste som er fysisk avhengig av benzo har fått det lovlig forskrevet av lege og mange har "bare" brukt terapautiske doser, Jeg err absolutt for at det skal være mulig å bruke benzo for de som trenger det, men jeg mener da også at leger bør være ansvarsfulle i forhold til langsom nedtrapping.

JEG BER ALLE SOM ER UENIG/ENIG TA ET LITE ØYEBLIKK Å SE PÅ DENNE MANNEN SOM HAR BRÅSEPONERT FRA BENZO,

Men vedkommende som skriver inn her har brukt det i en kort periode og vi snakker ikke om høye doser. Hva er problemet i dette tilfellet?

Selvfølgelig skal en ikke bråseponere fra skyhøye doser benzo hvis en har brukt det over lengre tid. Enten det er snakk om vival eller dens brodre. Men her har en jo muligheten til å slutte før det i hele tatt blir et problem.

Gjest bivirkninger
Skrevet

Men jeg er enig med deg i at det bare er tull at avhengigheten sitter i hodet. Heldig er det fåtallet som skulle oppleve noe slikt. Det er medisiner en skal ha stor respekt for.

Gjest protractedbenzodiazepinewithdrawal
Skrevet

Men jeg er enig med deg i at det bare er tull at avhengigheten sitter i hodet. Heldig er det fåtallet som skulle oppleve noe slikt. Det er medisiner en skal ha stor respekt for.

Nei dette tilfellet går det HELT greit og støtter NHDs og andres svar i dette, men jeg synes holdningene til seponering GENERELT gir grunn til bekymring. Bråseponering eller alt for rask seponering mener jeg er uforsvarlig og vitner om uvitenhet hos leger som gir slike råd.

Kanskje NHD burde lese sitt eget tidsskrift artikkel om" Praktiske råd om nedtrapping av benzodiazepiner" http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=381807

Eller Asthons Guide for langsom nedtrapping som er tilgjengelig mange steder på nett. Finnes både på engelsk og dansk

www.benzoinfo.dk

Les historiene til alle de som har brå seponert eller seponert for raskt på. http://www.benzowithdrawal.com

eller http://www.benzobuddies.org

For å ikke glemme Dr. Reg Pears historie, som kostet ham ekteskap karierre etc.

http://www.drregpeart.org/reg_story.html

Langsom nedtrapping med langtidsvirkende benzodiazepin som diazepam med gradvisnedtrapping. Seponerer man for raskt kan det ofte være for sent å restabilisere. Hvis man leser om forskning på toleranseutvikling kan man se mange tilfeller på pasienter som opplever abstinens symptomer op til flere år etter seponering noe som i hvertfall kan føre til uførhet. Som oftest klarer mange å bli benzofri på et halvt år, mange på kortere tid og mange på lengre tid.

Dette er ikke noe molariserende antibenzoprpopoganda fra min side, har brukt og bruker selv benzo, men jeg vil gjerne hjelpe andre og vende en vond vane eller minimalisere bruket. Det som irriterer meg mest med NHDs synspunkter er at han på en side er veldig restriktiv i forhold til bruk, men på den andre siden virker særlig interessert i å hjelpe mennesker å gjennomføre seponering på en forsvarlig måte. Ikke noe person angrep fra min side, jeg synes NHD gjør en særdeles god innsats og hjelper mange brukere her på forumet. Men hans oppfatning av seponering er jeg uening i.Jeg betviler ikke hans kunnskap om psykiatri, men hans oppfatning av seponering av benzodiazpiner. Hvis du mener benzodiazepiner ikke er førstelinje valg for angstlidelser, hvorfor vil du da ikke gjøre det enklest mulig for pasient å seponere? Er spørmålet mitt?

Regner ikke med å få noe feedback, men håper noen leser litt på andre forumer og litteratur om seponering.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei dette tilfellet går det HELT greit og støtter NHDs og andres svar i dette, men jeg synes holdningene til seponering GENERELT gir grunn til bekymring. Bråseponering eller alt for rask seponering mener jeg er uforsvarlig og vitner om uvitenhet hos leger som gir slike råd.

Kanskje NHD burde lese sitt eget tidsskrift artikkel om" Praktiske råd om nedtrapping av benzodiazepiner" http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=381807

Eller Asthons Guide for langsom nedtrapping som er tilgjengelig mange steder på nett. Finnes både på engelsk og dansk

www.benzoinfo.dk

Les historiene til alle de som har brå seponert eller seponert for raskt på. http://www.benzowithdrawal.com

Langsom nedtrapping med langtidsvirkende benzodiazepin som diazepam med gradvisnedtrapping. Seponerer man for raskt kan det ofte være for sent å restabilisere. Hvis man leser om forskning på toleranseutvikling kan man se mange tilfeller på pasienter som opplever abstinens symptomer op til flere år etter seponering noe som i hvertfall kan føre til uførhet. Som oftest klarer mange å bli benzofri på et halvt år, mange på kortere tid og mange på lengre tid.

Dette er ikke noe molariserende antibenzoprpopoganda fra min side, har brukt og bruker selv benzo, men jeg vil gjerne hjelpe andre og vende en vond vane eller minimalisere bruket. Det som irriterer meg mest med NHDs synspunkter er at han på en side er veldig restriktiv i forhold til bruk, men på den andre siden virker særlig interessert i å hjelpe mennesker å gjennomføre seponering på en forsvarlig måte. Ikke noe person angrep fra min side, jeg synes NHD gjør en særdeles god innsats og hjelper mange brukere her på forumet. Men hans oppfatning av seponering er jeg uening i.Jeg betviler ikke hans kunnskap om psykiatri, men hans oppfatning av seponering av benzodiazpiner. Hvis du mener benzodiazepiner ikke er førstelinje valg for angstlidelser, hvorfor vil du da ikke gjøre det enklest mulig for pasient å seponere? Er spørmålet mitt?

Regner ikke med å få noe feedback, men håper noen leser litt på andre forumer og litteratur om seponering.

Jeg har lest ditt innlegg samt de linker og referanser du har vedlagt.

Dette er fortsatt mitt syn på dette:

1. For meg er det lite viktig hvor lang tid pasienten vil bruke på nedtrapping. Noe vil hoppe i det - andre vil krype i det.

2. For de som ikke vil bruke kjempelang tid, anbefaler jeg å redusere forholdsvis raskt i starten og bruke relativt lang tid på slutten.

Med starten og slutten mener jeg følgende:

Relativt rask nedtrapping til doser tilsvarende oxazepam 15 mg x 3.

Deretter gjerne en lengre stabiliseringsfase på denne dose om pasienten ønsker det.

Deretter 10 mg x 3 i 4-8 uker. Deretter 5 mg x 3 i 4-8 uker. Så seponering.

Siden dette så godt som alltid fungerer bra, og metoden i tillegg anbefales at de jeg mener er norske autoriteter, vil jeg fortsette med denne måte å gjøre det på.

Diskusjonen avsluttet fra min side.

Gjest klokkeline
Skrevet

www.benzoinfo.dk

Poenget er vel at vi alle er forskjellige? Jeg bråseponerte fra 45 mg sobril til 0 på et døgn. Hadde et helvete i en uke, deretter levelig, kan du si. Gjør det samme igjen hvis det skulle bli nødvendig. Dette funker for meg, for andre hadde det sikkert vært bedre med litt langsommere nedtrapping. Ikke gå i den fella at du tar alle mennesker under en "kam."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...