Gå til innhold

NHD & Co: Katastrofetanker vs. vrangforestilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg plages veldig av katastrofetanker.

I nær sagt alle situasjoner ser jeg muligheten for at noe virkelig katasrofalt kan skje. Fantasien har virkelig ingen grenser på dette området.

Dette virker forstyrrende inn på hele min hverdag. Jeg har det også slik at jeg tror det kan skje hvis jeg tenker på det. Dette blir det virkelig en catch twentytwo-situasjon!

Jeg er litt usikker på hva som skiller katastrofetanker fra vrangforestillinger. Er det kanskje to ulike fenomen på samme skala? Jeg har skjønt at AP kan redusere vrangforestillinger, men samtidig forstått det slik at den type medisiner ikke kan ta knekken på katastrofetanker. Stemmer dette? Jeg har i alle fall i mange år gått på ulike former for AP uten at katastrofetankene er merkbart redusert.

Finnes det brukbare strategier for å redusere katastrofetanker?

På den ene siden forstår jeg at hverdagen ikke er så full av farer som jeg har en tendens til å tro, samtidig så tenker jeg at jeg har skjønt mere enn alle andre, og dermed har et stort ansvar for å forebygge ulykker og katastrofer. Litt slitsomt kan man trygt si!

Har noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis du ser at dette er urealistisk og sykt, er det tvilsomt at det er en vrangforestilling.

Hva med tvangstanke? Hvis du tror at dersom du tenker på det, vil det skje, og du prøver å la være å tenke på det av den grunn, mistenker jeg at dette kan være tvangstanker.

Skrevet

Hvis du ser at dette er urealistisk og sykt, er det tvilsomt at det er en vrangforestilling.

Hva med tvangstanke? Hvis du tror at dersom du tenker på det, vil det skje, og du prøver å la være å tenke på det av den grunn, mistenker jeg at dette kan være tvangstanker.

Tusen takk for raskt svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...