Gå til innhold

bekreftelse og selvhenføring. NHD?

Anbefalte innlegg

Gjest den slemme
Skrevet

Er det mulig å gi barn og ungdom for mye oppmerksomhet, bekreftelse og ros? Kan det resultere i at en som voksen ikke kan bekrefte seg selv, at en føler seg oversett om en ikke får stadig positiv tilbakemelding?

Eller hva gjør at en føler seg forlatt og oversett straks en ikke får oppmerksomhet, i tillegg til noe selvhenføring?

Videoannonse
Annonse
Gjest ytre versus indrestyrt
Skrevet

Jeg tror faktisk det er mulig. Man kan gi for mye ros på ett område, man kan gi ros i en slik grad at det faktisk oppleves som invaderende. Man kan gi ros på områdeter hvor en bekrefter sine egne verdier og tanker om ens barn slik en selv tenker seg barnet eller hvordan barnet bør være, i en slik grad at barnet ikke får bekreftet den de er eller har mulighet og ønske til å være.

Man får ikke automatisk god selvfølelse av mye skryt og oppbacking. Det er så mange andre ting som spiller inn i utformingen av barns personlighet. Derfor blir mange av oss ytrestyrt uansett.

Man skal gi ros, men med klokskap og balanse.

Noen tanker. Men selve begrepet selvhenføring har jeg ikke mange tanker om i denne sammenhengen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er helt klart mulig.

En skal ha ros når en fortjener det. Ikke ellers.

Å bekrefte at en bryr seg om/er glad i/elsker, er noe annet enn å gi ros.

Gjest BipolarII...jeg visst
Skrevet

Min mening:

Generelt: Nei.

For en helseskadelig forelder: Ja.

Et barn som vet at det er elsket og får føle det, vil bli trygg på seg selv og føle det er god nok slik det er. Den følelsen som gitt eksternt, blir internalisert i det. Det gir svært god plattform for et bra liv.

Helseskadelige foreldre er foresatte som ikke gir barnet en slik følelse. Disse gir bekreftelser, oppmerksomhet på det _DE_ liker. Barnet vil raskt fange opp at det fins standarer for når det blir akseptert. Det vil bli utrygt. Det er ikke godt nok som det er. Det har foreldrene tydelig signalisert. Det er kun når det er sånn og sånn og gjør slik og slik. Når oppmerksomhet og bekreftelser/ros gis på dette grunnlag, er det skadelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...