Gå til innhold

Oppbevaring/Holdbarhet Medisiner?

Anbefalte innlegg

Gjest medullaspinalis

Kjenner en lege i familien som oppbevarer medisinene sine i kjøleskapet, Gjelder dette alle medisiner? På en del pakker står det bare oppbevares i romtemp. Betyr det at det ikke skal oppbevares varmere eller betyr det at optimal teperatur er 20-25 C? Jeg er genuint interessert i vin og, vin som oppbevares til og med i en kortere periode i varmen kan bli ødelagt. Ved lagring må ikke temperatuen overstige 18 grade. Optimalt 8-12 C. Da er det nærliggende å tro at noen av de samme prinsippene gjelder for andre "kjemlikalier"? Mine medisiner står lagret i skapet over komfyren noe som kanskje ikke er helt gunstig. Noen som har peilig på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315435-oppbevaringholdbarhet-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest skrangle

Over komfyren ville jeg ikke hatt dem, mange medisiner tåler ikke varme og fukt. Så både over komfyr og på badet er dårlig egnede steder. De fleste medisiner oppbevares i romtemperatur og tar sjelden skade av temperaturer opp mot 30 grader. Sammen med fuktighet blir det derimot et problem.

Også finnes det selvsagt en del medikament som tåler grader over 25 dårlig, men det tar tid før de blir ødelagt av det. Så i Norge er dette sjeldent et problem sa en apoteker til meg.

Gjest Romtemperatur

Apoteket undersøkte dette for meg i sommer da det var på det varmeste. En av medisinene her i huset står det oppbevares ved romtemperatur ikke over 25 grader. Da det var nærmere 30 grader tenkte jeg kanskje det var bedre for dem i kjøleskapet. Jeg ville forhøre meg med apoteket, som igjen kontaktet leverandøren for denne medisinen. Den skulle IKKE oppbevares i kjøleskap, for da kunne den ødelegges. Dette var vist viktig, så det var best å finne det kjøligste rommet de sommerdagene det var ekstremvarme. Dette var flytende medisin. Men hvis det står romtemperatur, da er det nok en grunn til det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...