Gå til innhold

Hva er det som gjør at noen liker å gjøre noe

Anbefalte innlegg

Gjest profile

Hei,

For tiden tenker jeg på det å like å gjøre noe. Når noen spør meg om hva jeg liker å gjøre så vet jeg ikke hva jeg skal si. Jeg vet mye om hva jeg ikke liker, men synes egentlig jeg finner lite som jeg liker å gjøre. Jeg går på skole og trener fordi jeg "må" gjøre det, det er ikke noe jeg gjør fordi jeg i stor grad har lyst til det selv. Jeg har liksom ikke noe mål, livet er forsåvidt greit, men det er poengløst, repetitativt og egentlig kjedelig.

Vet dere hva dere liker å gjøre og hvordan fant dere det ut? Hva er det med det dere liker å gjøre som skiller det fra noe "nøytralt"?

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Når jeg brenner for noe, så brenner jeg virkelig og da er det morsomt å gjøre den tingen.

Men ofte er ting "nøytralt". Feks lage middag, trene, osv. Da kan man velge. Tenke på det som nøytralt og kjedelig, elelr bevisst forsøke finne en glede i det.

På hvilken måte trener du egentlig? Må du egentlig trene, eller kunne

kanskje en tur i skog og mark kunne gjøre samme nytten, samtidig

som du vil få med naturopplevelsen? Hva likte

du egentlig å gjøre som barn?

Noen ganger tror jeg vi må stoppe opp og ikke bare tenke på hva vi

må gjøre, men hva vi ønsker å gjøre. Kanskje tenke litt tilbake på barnet i oss. Hva likte vi egentlig

å gjøre.

Dette er bare litt tanker.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg liker mye mer enn jeg har tid til. Stort sett finner jeg ut det ved å prøve noe nytt. Noe faller i smak/begeistrer, andre ting er mer nøytrale.

Jeg anbefaler forlk å prøve noe en stund. Da vil de ofte finne noe de liker.

Gjest profile

På hvilken måte trener du egentlig? Må du egentlig trene, eller kunne

kanskje en tur i skog og mark kunne gjøre samme nytten, samtidig

som du vil få med naturopplevelsen? Hva likte

du egentlig å gjøre som barn?

Noen ganger tror jeg vi må stoppe opp og ikke bare tenke på hva vi

må gjøre, men hva vi ønsker å gjøre. Kanskje tenke litt tilbake på barnet i oss. Hva likte vi egentlig

å gjøre.

Dette er bare litt tanker.

Jeg pleier å jogge og trene styrke. Det siste synes jeg er ekstra kjedelig, løfte opp og ned på forskjellige vekter, men jeg føler at jeg bør gjøre det. Jeg liker å gå tur også, men det blir mer som kos der jeg tar det rolig og har med meg niste, ikke trening.

Som barn likte jeg alt mulig teknisk og å skru på ting. Ta opp og se hva som var inni:) Jeg likte å leke med byggesett, der en kunne sette sammen ting slik at det ble noe ut av det. Små maskiner eller elektriske kretser.

Jeg liker ting jeg får en belønning av.

For eksempel liker jeg å lage mat, fordi andre verdsetter maten jeg lager. Da blir jeg glad og assossierer matlaging med hyggelige opplevelser. Jeg lager også mat sammen med sønnen min, dermed får jeg verdifulle sosiale opplevelser med han samtidig.

Jeg liker å jobbe, fordi det er godt å føle seg nyttig.

Jeg liker å trene fordi det gir meg gode kjemikalier, mer energi, økt selvtillit og alenetid.

Bare noen eksempler... Hvordan jeg vet hva jeg liker? Jeg prøver ting. Noen interesser har vedvart siden jeg var barn (lesing, skriving), andre har jeg tilegnet meg gjennom prøving og feiling.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...