Gjest kathrine08 Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg er jente som lenge har slitt med helseangst/hjerteangst. Står på betablokker, som tidligere har hjulpet svært godt på hjertebank/høy puls. Etter at jeg pådro meg en treningsskade for noen år tilbake, har formen blitt betydelig verre, og jeg får nå hjertebank og høy puls av å gjøre ingenting. Jeg kjenner hjertet mitt banke hardt i bryst og hals nesten HELE tiden, og det gjør meg svært sliten og enda mer anspent. jeg blir også uvel etter fysisk aktivitet (svimmel, mer hjertebank, svakhet i bena) Legen min mener jeg er overfokusert på hjertet mitt, og dermed kjenner ekstra godt etter. Jeg kan også ha hjertebank uten å være urolig . Alle tidligere prøver og undersøkelser har vært fine. Har sjekket hjertet mitt grundig tidligere, senest november i fjor med eccocardiogr. og 24 timers holter. Det var normalt, og viste kun tendens til sinustachycardi. Er det virkelig "normalt" at langvarig stress/adrenalin og angst påvirker kroppen i så stor grad som dette? Legen min sier jeg bør trene, men det er ikke så lett. Jeg forsøker å gå turer, lett aerboic, men pga kronisk smerte og nevnte plager, er dette til tider vanskelig. Våkner også hver morgen med en urofølese, hjertebank, og er jeg alene hjemme utvikler dette ofte seg til et kraftifg panikkanfall med puls opp mot 160-180, prikking i fingre, svimmelhet, skjelving etc.og jeg er sikker på at jeg skal dø. har gått i terapi tidligere (kognitiv) og hatt ok effekt. men da var ikke plagene like store som nå. Føler nå at det er de fysiske plagene som gjør meg sliten og redd og ikke omvendt. Har mange symptomer som samsvarer med M.E, og da blir jeg livredd for å det hele tatt trene noe som helst, i frykt for å bli enda dårligere. Kan jeg virkelig stole på at dette ikke er farlig for hjertet mitt? jeg tenker ofte slik at en gang vil ikke hjertet mitt tåle dette mer..jeg vet innerst inne at det bare er tull, men klarer ikke overbevise meg selv om det, særlig ikke når plagene er som verst. vil økt kondisjonstrening være gunstig for meg? Eller vil det være en økt belastning for kroppen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315474-hei-nhd-angst-hjerte-utmattelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
gif Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Eg har også litt hjerteproblem litt i same sjanger som du seier, dvs har påvist faktisk hjerteproblem men har behandling for dette. Var også redd for å kjenne hjertet osv, og hadde ein lang periode eg ikkje trente. Då eg tok trening opp att, vart det -verre- fordi heilt normal auka puls pga trening gjorde at eg vart redd. Men, når kondisjonen blir betre avtek dette, pluss å gjera det over tid så blir du meir trygg på denne effekten. -Alle-, både med og utan hjerteproblem kjenner hjertet i halsen om dei presser seg fysisk ifm trening. Og, eg har kome til konklusjonen at det ubehag eg kjenner slik er heilt normalt, er bare - som du seier - meir oppmerksom på det enn gjennomsnittet. Videre så er eg ganske sikker på at å -ikkje- trene vil vera mykje mykje mykje verre for hjertet og den generelle helsa i lengden enn å stresse hjertet litt med trening, det har det bare godt av, sjølv om eg veit det ikkje kjennest så bra alltid. Men det er då mellom øyrene og har lite med hjertet å gjera. Men, dette er basert på mine erfaringer, kanskje det er annleis for deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315474-hei-nhd-angst-hjerte-utmattelse/#findComment-2583997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille04 Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Eg har også litt hjerteproblem litt i same sjanger som du seier, dvs har påvist faktisk hjerteproblem men har behandling for dette. Var også redd for å kjenne hjertet osv, og hadde ein lang periode eg ikkje trente. Då eg tok trening opp att, vart det -verre- fordi heilt normal auka puls pga trening gjorde at eg vart redd. Men, når kondisjonen blir betre avtek dette, pluss å gjera det over tid så blir du meir trygg på denne effekten. -Alle-, både med og utan hjerteproblem kjenner hjertet i halsen om dei presser seg fysisk ifm trening. Og, eg har kome til konklusjonen at det ubehag eg kjenner slik er heilt normalt, er bare - som du seier - meir oppmerksom på det enn gjennomsnittet. Videre så er eg ganske sikker på at å -ikkje- trene vil vera mykje mykje mykje verre for hjertet og den generelle helsa i lengden enn å stresse hjertet litt med trening, det har det bare godt av, sjølv om eg veit det ikkje kjennest så bra alltid. Men det er då mellom øyrene og har lite med hjertet å gjera. Men, dette er basert på mine erfaringer, kanskje det er annleis for deg. tusen takk for veldig fint og klokt svar, gif:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315474-hei-nhd-angst-hjerte-utmattelse/#findComment-2584026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.