Gå til innhold

NHD:// Lithionitspeil..haster litt

Anbefalte innlegg

Er det normalt at Lithionitverdiene er over doblet siden Januar...uten å endre dose??

Verdiene lå på 0.4 i jan. og når jeg tok speil på tirsdag var det plutselig på 1.1.

Går på Lithionit 83mg morgen+124.5mg kveld

(helt til nå i kveld kl.21-reduserer til 83mg)

Jeg er innlagt fram til 09.10, så de rekker jo uansett ikke kontrollere at dosereduksjon blir bra. Og ikke kunne de komme med en mulig forklaring på hvorfor verdiene har endret seg så mye.

Skal vel sies at fra et stillesittende liv er jeg nå aktiv nesten hver dag.(mandag til fredag- og noen ganger lørdag)

Kan det ha noen innvirkning på verdiene?i denne retning?

Jeg er også under opptrapping av Lamictal. 25 i 2 uker, 50 i 2uker, 75 i 1uke, 100 i 1uke...og nå skal jeg opp til 150. Jeg visste jo at opptrappinga gikk seint, men når jeg uten bivirkninger av noen slag får en treigere opptrapping enn Felleskatalogen sin opptrappingsplan, synes jeg det hele blir litt merkelig. Må sies at jeg sto på Lamictal 400mg for litt over 2år siden også-først på den dosen merker JEG virkning(hva de ansatte så vet jeg ikke)Da trappa jeg raskere opp enn nå...

Legen her mener visst at det kan jo komme virkning på en lavere dose denne gangen...men jeg vet ikke..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315506-nhd-lithionitspeilhaster-litt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, en slik endring er ikke vanlig.

Var det lik tid mellom inntak og prøve (12t) begge ganger? Var kveldsdosen den samme også den gang? Du tok ikke morgendosen før prøven denne gangen?

Finnes det noen grunn til å anta en unormal væskebalanse (magesjau, oppkast, feber, svært fysisk anstrengelse osv osv)?

Nei, en slik endring er ikke vanlig.

Var det lik tid mellom inntak og prøve (12t) begge ganger? Var kveldsdosen den samme også den gang? Du tok ikke morgendosen før prøven denne gangen?

Finnes det noen grunn til å anta en unormal væskebalanse (magesjau, oppkast, feber, svært fysisk anstrengelse osv osv)?

Tusen takk for svar c",)

Skal vi se...siste inntak 1.g(jan) var kl. 21

Blodprøve ble tatt ca.08:30 morgenen etter

inntak man. kl.20- blodprøve kl. 08

(siden jeg er innlagt, er de veldig påpasselig med meds til riktig tid)

Jeg hadde like store problemer med diarè den gangen som nå - altså skal ikke det ha noen innvirkning.

Det eneste som er forskjell nå fra da er at nå trener jeg mer, men svært fysisk anstrengende vet jeg jo ikke om det kan kalles (friskhuset mandag onsdag fredag, spille ballspill på tirsdager, bevegelsestrening på torsdager og ellers gå turer resten av uka...) Men likevel- det skulle vel ikke ha så mye å si..?

Jeg er jo selvfølgelig nysgjerrig på hvorfor verdiene endrer så "drastisk"- det er jo min kropp og "mine" medisiner de evt. tukler med

Dessverre var de ikke interessert i å ta en ekstra blodprøve FØR de endrer dosen, men det er kanskje ikke nødvendig!??

Kan noen alvorlig sykdom gjøre det sånn at verdiene endrer seg?

(kan jo nesten få sykdomsangst her jeg sitter)

Håper på tilbakemelding...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tusen takk for svar c",)

Jeg hadde like store problemer med diarè den gangen som nå - altså skal ikke det ha noen innvirkning.

Det eneste som er forskjell nå fra da er at nå trener jeg mer, men svært fysisk anstrengende vet jeg jo ikke om det kan kalles (friskhuset mandag onsdag fredag, spille ballspill på tirsdager, bevegelsestrening på torsdager og ellers gå turer resten av uka...) Men likevel- det skulle vel ikke ha så mye å si..?

Jeg er jo selvfølgelig nysgjerrig på hvorfor verdiene endrer så "drastisk"- det er jo min kropp og "mine" medisiner de evt. tukler med

Dessverre var de ikke interessert i å ta en ekstra blodprøve FØR de endrer dosen, men det er kanskje ikke nødvendig!??

Alle utenforliggende forhold synes å være like.

1. Din tanke om en kontrollprøve er fornuftig. Det hender det blir feil med prøver og/eller analyser.

2. I verste fall kan det skyldes dårligere nyrefunksjon. Har en gått videre på dette for å finne grunnen?

Tusen takk for svar c",)

Hvis jeg var deg, så ville jeg ha insistert på enten kontrollmåling av litiumen, eller en grundig kontroll i forhold til nyrefunksjonen.

Min mann opplevde en tilsvarende brå og stor endring i litiumverdien. Legen var lite villig til å se nøyere på dette, og i ettertid viste det seg at hans ene nyre hadde sluttet å fungere noe man da ikke lenger kunne gjøre noe med. Sikkert ingen vanlig situasjon, men det var frustrerende at vi ikke ble hørt i vårt krav om ordenlig kontroll av nyrefunksjon (det ble tatt enkle blodprøver, dvs. kreatinin, og siden den ikke viste noe galt, så gikk de ikke videre med det. )

Det er lurt å bruke hodet selv slik du gjør :-)

Alle utenforliggende forhold synes å være like.

1. Din tanke om en kontrollprøve er fornuftig. Det hender det blir feil med prøver og/eller analyser.

2. I verste fall kan det skyldes dårligere nyrefunksjon. Har en gått videre på dette for å finne grunnen?

De var ikke interessert i å ta kontrollprøve...

De bare reduserte kveldsdosen fra 124.5 til 83mg.

Legen sa det ikke var noe vits i å ta kontrollprøve før reduksjonen(verdiene var jo for høye)

Nei, de har ikke (så vidt jeg vet) gått videre for å finne grunnen. Og utskrivelsesdatoen er spikra så alt dette kommer evt. til å skje etterpå...altså ikke her, men via fastlegen(som ikke kjenner til meg, vikar som jeg aldri har møtt)..

Jaja...den letteste utveien var jo å redusere dosen...for dem..

Men jeg forlanger å få en forklaring av dem- ikke bare at noen ting ikke alltid finnes forklaring på... Medisiner er vel noe av de tingene i medisingreiene som ofte kan forklares- om en bare søker svar...nei , det siste har jeg ikke grunnlag for å si noe om, men jeg bør likevel få en forklaring som holder mål...om så bare "mulige" årsaker...

Tusen takk for svar i alle fall, Nils Håvard c",)

Du hjelper meg i alle fall- og nå har jeg noe info i alle fall...

Annonse

Hvis jeg var deg, så ville jeg ha insistert på enten kontrollmåling av litiumen, eller en grundig kontroll i forhold til nyrefunksjonen.

Min mann opplevde en tilsvarende brå og stor endring i litiumverdien. Legen var lite villig til å se nøyere på dette, og i ettertid viste det seg at hans ene nyre hadde sluttet å fungere noe man da ikke lenger kunne gjøre noe med. Sikkert ingen vanlig situasjon, men det var frustrerende at vi ikke ble hørt i vårt krav om ordenlig kontroll av nyrefunksjon (det ble tatt enkle blodprøver, dvs. kreatinin, og siden den ikke viste noe galt, så gikk de ikke videre med det. )

Det er lurt å bruke hodet selv slik du gjør :-)

Tusen takk for svar, Frosken :>)

Som du kanskje leste var de ikke interessert i å kontrollmåle lithiumen. De bare reduserte dosen..og uten forklaring selvfølgelig...

Ja, jeg er selvfølgelig blitt litt redd for at det er litt alvorligere enn "bare" høy verdi(uten forklaring på hvordan det kan skje)

Og ikke minst fordi jeg drikker veldig mye mer vann nå enn jeg gjorde tidligere- altså overhode ikke dehydrert på noen måte...

Men jeg får bare fortsette å krangle..hadde jeg bare orka...og det burde ikke være nødvendig på en plass som dette... LITT bør de kunne høre på pasientene...

Ikke har jeg lyst til å bli "utlagt" før jeg får ordentlige svar heller...

Tusen takk for svar i alle fall... det hjelper å kunne få en viss pekepinn

Masse klemmer

De hadde feilinformert meg igår... når jeg spurte noen andre om å sjekke resultatet idag, fikk jeg beskjed om at det lå på 0.7 i januar... og differansen er jo da på bare 0.4.

Fikk også beskjed om at referanseområdet er på 0.4-1.0 (men det er vel ikke helt riktig...)

Forklaringa på differansen var visst noe om at jeg hadde prøvd forskjellige stemningstabiliserende siden da...

Den eneste jeg prøvde før jul var Seroquel(som jeg kutta etter et par uker) og deretter Orfiril- også før jul- ble ganske høy rett før nyttår med hallusinasjoner ++.

Kan liksom ikke forstå at det kan ha så mye innvirkning på Lithioniten uansett(hadde jo stått på den i nesten 2mnd når den bl.pr ble tatt)

Men siden det er så liten differanse skal jeg holde kjeft- selv om jeg skulle ønske forklaringer ble tatt opp fra han og ikke fra en tredje/fjerde- person...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...