Gå til innhold

Jeg kan ikke fordra min mamma!

Anbefalte innlegg

Gjest Josefin1

Jeg er en kvinne på snart 30, mamma til to, for tiden alene om omsorgen for dem. Så lenge jeg kan huske, har jeg ikke "likt" min mor. Jeg liker ikke måten hun snakker til meg, stemmen hennes, jeg synes som regel hun ikke skjønner hva jeg snakker om når vi prater, jeg har mindre respekt for at HUN røyker framfor noen andre og lar henne stadig få høre dette. Jeg skjønner ikke hvordan det ble sånn, ingen andre jeg vet om har et lignende forhold til sin mor. Kan det være noe som hendte/ble påbegynt da jeg var liten, kan det være fordi min far ofte viste at han ikke respekterte henne? Jeg vil så gjerne ha svar. Når hun ikke er i nærheten, setter jeg henne høyt, men når hun er i nærheten klarer jeg ikke vise eller behandle henne ordentlig. Hvorfor er det slik??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315520-jeg-kan-ikke-fordra-min-mamma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mandolina

Du har arvet din fars nedlatende holdning til din mor.

Du må arbeide med deg selv for å fokusere på hennes positive sider og tenke på alt det hun har gjort for deg i hele barndommen din, og det hun fortsatt gjør for deg, at hun viser deg kjærlighet og omsorg.

Positiv hilsen fra

Det er jo ikke usannsynlig at du har adoptert din fars holdninger og handlingsmønster. Kan det også være noe med at hun tar lite til motmele som provoserer deg.

Vil det kunne hjelpe å:

Ta et solid oppgjør med din fars oppførsel og holdninger overfor din mor. Jeg mener ikke at du skal konfrontere ham. Men konfrontere hele opplegget overfor deg selv. Så kan du konfrontere deg selv med det skrepet du har dratt med deg videre.

Huske på at du selv er mor nå og tenke nøye på hvordan du vil at dine barn skal være mot deg.

Bestemme deg for én negativ ting du skal slutte med og én positiv ting du skal begynne med. Når disse to er innarbeidet finner du to nye ting.

Snakk pent om moren din ofte, mye og lenge. Snakk pent om henne til dine venner, dine slektninger, i alle sammenhenger du får mulighet til det. Ikke dikt ting. Det er mye ved henne som er verdt ekte beundring og takknemlighet. Etter som du hører deg selv si positive ting, og binder deg ved det du sier, vil nok dine holdninger også endres.

Prøv å lev deg helt inn i din mors sted i de situasjonene du ikke behandler henne hyggelig og respektfult. Hva har det gjort med henne å oppleve dette gjennom år.

Be din mor om unnskyldning.

Be din mor om råd i forhold til hvordan du skal løse noe som er viktig for deg. Lytt til henne og prøv å følg rådene.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...