Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest ViViola

Hvorfor tror du det? Stølhet handler vel om bittesmå muskelrifter, om muskler som får kjørt seg mer enn de strengt tatt tåler. Tenker du at proteiner vil få musklene til å heles fortere? Hvis ja, hvorfor? (Jeg er generelt interessert, altså, prøver ikke å være ekkel. Er støl innimellom sjøl, og gode råd mot dette vil jeg gjerne få med meg.)

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Når det trenes hardt og mye, er det vanlig råd at riktig drikke og mat de første 5-10 min. etter trening er viktig for rask restitusjon.

Først og fremst nok væske med karbohydrater men gjerne noe med protein også. En joghurt sammen med drikke er en fin kombinasjon og er dessuten greit å ha i treningbagen.

Hvorfor tror du det? Stølhet handler vel om bittesmå muskelrifter, om muskler som får kjørt seg mer enn de strengt tatt tåler. Tenker du at proteiner vil få musklene til å heles fortere? Hvis ja, hvorfor? (Jeg er generelt interessert, altså, prøver ikke å være ekkel. Er støl innimellom sjøl, og gode råd mot dette vil jeg gjerne få med meg.)

Vel, jeg tenkte slik at når stølhet er rifter i muskulaturen, som trenger å heles for at stølheten skal bli borte, kan det jo være at økt inntak av protein vil gjøre at "tilfriskningen" gikk litt fortere...Proteiner er jo kroppens byggestener. Men jeg tolker ikke idrettslegen her slik at han oppfordrer til å drikke proteinshake... Så da holder jeg meg til mitt vanlige kosthold, og lar kroppen ta den tiden den trenger til å reparere seg.

Gjest ViViola

Vel, jeg tenkte slik at når stølhet er rifter i muskulaturen, som trenger å heles for at stølheten skal bli borte, kan det jo være at økt inntak av protein vil gjøre at "tilfriskningen" gikk litt fortere...Proteiner er jo kroppens byggestener. Men jeg tolker ikke idrettslegen her slik at han oppfordrer til å drikke proteinshake... Så da holder jeg meg til mitt vanlige kosthold, og lar kroppen ta den tiden den trenger til å reparere seg.

Søren òg, hadde håpet at det var noe å hente på det der, jeg da.. Men du har rett i legens svar, virker ikke som det har noe for seg.

Jeg har stort sett alltid med meg en yoghurt i bagen som jeg spiser rett etter trening, mest fordi jeg alltid er så himla sulten. Men det ser ut som det har vært et godt valg, da.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...