Gå til innhold

sobril

Gjest gulleplutt

Anbefalte innlegg

Gjest gulleplutt
Skrevet

Godt voksen kvinne - 50 år med høyere utdannelse, og arbeid i barnevernet som har slitt med angst - særlig knyttet til relasjoner med andre msk og i sosiale sammenhenger siden tenårene - har flg spørsmål: er 20 - 35 mg sobril pr dag regnet som misbruk? Må legge til at jeg har brukt medikamentet siden 2000. Og at jeg for få år siden mistet det mennesket som sto meg nærmest her i verden. Vi hadde ingen barn.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ink1365380698

15

• Missimo

12

• Shova

11

• Bookworm

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest mandolina
Skrevet

Får du foreskrevet medikamentet av legen, blir det ikke regnet som misbruk.

Hilsen

Skrevet

Min mor er over 80 år og har brukt 15 mg Sobril hver kveld i 40 år! Aldri øket dosen og jeg ser overhodet ikke på det som missbruk. En form for avhengighet er det jo, men ikke noe jeg ville ta fra henne nå. Hun opplevde også mye vondt.

Gjest anna karine
Skrevet

Får du foreskrevet medikamentet av legen, blir det ikke regnet som misbruk.

Hilsen

Man kan godt få foreskrevet fra legen sin et forbruk som definitivt er misbruk.

Gjest mandolina
Skrevet

Det er ikke misbruk, hvis du trenger medikamentet for å kunne fungere i hverdagen.

Det som er misbruk for den ene, kan være terapeutisk dose for en annen.

Hilsen

Skrevet

Det er ikke misbruk, hvis du trenger medikamentet for å kunne fungere i hverdagen.

Hilsen

Klart folk kan misbruke medisiner selv om det er legen som har skrevet dem ut. Smerte/uro/angst o.l. kan vanskelig måles, og det er bare å gi uttrykk for et større behov enn man egentlig trenger, så misbruker man medisiner som legen skriver ut....

Skrevet

Kan man?

Hvis legen skriver ut 100 tbl og maks 1 tbl pr dag, får du skrevet ut flere tabletter om du går dit etter femti dager?

I såfall er det en tvilsom lege.

Skrevet

Klart folk kan misbruke medisiner selv om det er legen som har skrevet dem ut. Smerte/uro/angst o.l. kan vanskelig måles, og det er bare å gi uttrykk for et større behov enn man egentlig trenger, så misbruker man medisiner som legen skriver ut....

Da har man en slapp lege.

En lege skal ikke skrive ut medikamenter etter pasientes ønske, men etter en seriøs samtale/undersøkelse av pasienten.

Skrevet

Da har man en slapp lege.

En lege skal ikke skrive ut medikamenter etter pasientes ønske, men etter en seriøs samtale/undersøkelse av pasienten.

Er helt enig med deg i at det da må være en slapp lege, men likevel finnes det haugevis av eksempler på mennesker som har kunnet misbruke medikamenter, etter at leger har skrevet de ut...

Gjest mandolina
Skrevet

Da er jeg kanskje litt enfoldig på området, for jeg bruker ikke mer medikamenter enn jeg absolutt trenger for å greie å overleve i hverdagen, og jeg tror vel at alle andre er likedan.

Hilsen

Skrevet

Da er jeg kanskje litt enfoldig på området, for jeg bruker ikke mer medikamenter enn jeg absolutt trenger for å greie å overleve i hverdagen, og jeg tror vel at alle andre er likedan.

Hilsen

Det er nettopp det - måten du gjør det på betyr ikke at alle andre gjør det samme.

Jeg også bruker medisiner på den måten legen foreskriver dem, eller helst litt mindre (hvis det ikke er snakk om antiniotikekur eller noe), men det finnes pilleavhengige og narkomane der ute som absolutt ikke tenker på den måten - og smertepasienter, når jeg tenker meg om...

Gjest anna karine
Skrevet

Hilsen

Jeg vet ikke hvor en skal sette grensen mellom terapeutisk dose og misbruk. Det er et vanskelig område også for legestanden og det er mye uenighet her. Men jeg er helt sikker på at det må regnes som misbruk det mange mennesker får lovlig foreskrevet fra legene sine.

Mange mennesker klarer ikke slutte på et benzo og en del leger anser det som like greit å la dem fortsette på medisinen. Men mange har gått så lenge på en dose av et benzo til at de har noen virkelig effekt av medisinene. Problemet er abstinensen som settes inn om de ikke får den vanlige dosen. Jeg synes derfor ikke at det i alle tilfeller kan kalle en terapeutisk dose.

Hvem som har reell effekt fortsatt av medisinen eller ikke, ja det er ikke lett å svare på. Men mange som har kommet seg av en medisin etter mange år på en foreskrevet dosering, uten at de har økt dosen for den del, vil fortelle at de fungerer hundre ganger bedre uten, bare de kom seg gjennom den forferdelige angstabstinensperioden. Så for noen fungerer det å gå i årevis på en dose. For andre er det med på å opprettholde angsten, for langvarig bruk av en dose benzo kan gi økt angst. Man må av medisinen en lang stund for å kunne vurdere om en er blant dem som kommer i den kategorien. Jeg tror personlig det gjelder mange.

Min konklusjon er; Går du i årevis på 30 mg sobril hver dag og fortsatt har betydelig angst i hverdagen, ville jeg prøvd en nedtrapping i samråd med lege for å se om angsten på sikt faktisk kunne blitt bedre. Hvis jeg var helt angstfri på dosen, ja da spiller det forsåvidt ikke så veldig stor rolle hva en gjør. Livskvalitet er det viktigste.

Gjest mandolina
Skrevet

Er helt enig med deg i at det da må være en slapp lege, men likevel finnes det haugevis av eksempler på mennesker som har kunnet misbruke medikamenter, etter at leger har skrevet de ut...

Du vet ikke hvilke problemer trådstarter sliter med, og derfor har du ingen rett til å dra hennes motiver for å bruke medikamentet i tvil, og dermed være med på å underbygge tanken hennes om at det forbruk av medikamentet som legen foreskriver er misbruk.

Damen må da få lov til å ha tillit til at legen er en kompetent person, som vet hvor grensen for hvor misbruk av medikamentet ligger.

At noen leger foreskriver medikamenter ukritisk, gjør ikke alle leger til slappe leger.

Hilsen

Skrevet

Lettere før enn nå vil jeg tro.

Min lege ville aldri ha skrevet ut medisiner til meg, om jeg forlangte mer etter halve tiden...

Skrevet

Du vet ikke hvilke problemer trådstarter sliter med, og derfor har du ingen rett til å dra hennes motiver for å bruke medikamentet i tvil, og dermed være med på å underbygge tanken hennes om at det forbruk av medikamentet som legen foreskriver er misbruk.

Damen må da få lov til å ha tillit til at legen er en kompetent person, som vet hvor grensen for hvor misbruk av medikamentet ligger.

At noen leger foreskriver medikamenter ukritisk, gjør ikke alle leger til slappe leger.

Hilsen

Slapp av a!!! Jeg har da overhodet ikke trukket trådstarters motiver i tvil her... Jeg startet med å kommentere ditt "hvis legen har foreskrevet det, er det ikke misbruk", og mente at dette synet nok måtte nyanseres litt fordi _noen_ kan misbruke medisiner med legens "velsignelse"...

Har ikke kommentert trådstarters medisinbruk i det hele tatt jeg!

Skrevet

Jeg vet ikke hvor en skal sette grensen mellom terapeutisk dose og misbruk. Det er et vanskelig område også for legestanden og det er mye uenighet her. Men jeg er helt sikker på at det må regnes som misbruk det mange mennesker får lovlig foreskrevet fra legene sine.

Mange mennesker klarer ikke slutte på et benzo og en del leger anser det som like greit å la dem fortsette på medisinen. Men mange har gått så lenge på en dose av et benzo til at de har noen virkelig effekt av medisinene. Problemet er abstinensen som settes inn om de ikke får den vanlige dosen. Jeg synes derfor ikke at det i alle tilfeller kan kalle en terapeutisk dose.

Hvem som har reell effekt fortsatt av medisinen eller ikke, ja det er ikke lett å svare på. Men mange som har kommet seg av en medisin etter mange år på en foreskrevet dosering, uten at de har økt dosen for den del, vil fortelle at de fungerer hundre ganger bedre uten, bare de kom seg gjennom den forferdelige angstabstinensperioden. Så for noen fungerer det å gå i årevis på en dose. For andre er det med på å opprettholde angsten, for langvarig bruk av en dose benzo kan gi økt angst. Man må av medisinen en lang stund for å kunne vurdere om en er blant dem som kommer i den kategorien. Jeg tror personlig det gjelder mange.

Min konklusjon er; Går du i årevis på 30 mg sobril hver dag og fortsatt har betydelig angst i hverdagen, ville jeg prøvd en nedtrapping i samråd med lege for å se om angsten på sikt faktisk kunne blitt bedre. Hvis jeg var helt angstfri på dosen, ja da spiller det forsåvidt ikke så veldig stor rolle hva en gjør. Livskvalitet er det viktigste.

''Min konklusjon er; Går du i årevis på 30 mg sobril hver dag og fortsatt har betydelig angst i hverdagen, ville jeg prøvd en nedtrapping i samråd med lege for å se om angsten på sikt faktisk kunne blitt bedre. Hvis jeg var helt angstfri på dosen, ja da spiller det forsåvidt ikke så veldig stor rolle hva en gjør. Livskvalitet er det viktigste.''

Et flott innlegg og jeg er helt enig;) Men jeg forsvarer fremdeles min mors rett til 15 mg Sobril om kvelden, hun er over 80 og har brukt samme dose i 40 år, noe som fremdeles fungerer perfekt;)

Jeg vet hun er avhengig, men hun har aldri misbrukt sin medisin, og vi barn har aldri opplevd noe negativt med denne medisineringen. Tvert i mot, så ønsker vi henne å sove litt på sine eldre dager;)

Skrevet

Hilsen

Du har min fulle støtte i din flotte uttalelse.

Kanskje på tide igjen å støtte alle flotte leger, som faktisk lytter og hjelper, uansett hvordan;)

Gjest mandolina
Skrevet

Slapp av a!!! Jeg har da overhodet ikke trukket trådstarters motiver i tvil her... Jeg startet med å kommentere ditt "hvis legen har foreskrevet det, er det ikke misbruk", og mente at dette synet nok måtte nyanseres litt fordi _noen_ kan misbruke medisiner med legens "velsignelse"...

Jeg kommenterte innlegget til trådstarter, og du korrigerte mitt innlegg, og dermed kommenterte du også innlegget til trådstarter.

Innleggene kan ikke ses uavhengig av hverandre, de henger sammen som svar på det trådstarter spurte om.

Hilsen

Skrevet

Jeg kommenterte innlegget til trådstarter, og du korrigerte mitt innlegg, og dermed kommenterte du også innlegget til trådstarter.

Innleggene kan ikke ses uavhengig av hverandre, de henger sammen som svar på det trådstarter spurte om.

Hilsen

Huff... Tror ikke jeg orker en diskusjon til med deg jeg...

Skrevet

Kunne veldig lett misforstås.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...